Väsynyt 7-vuotiaan käytökseen - ja omaan raivoamiseeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mama72"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mama72"

Vieras
Olen kahden lapsen äiti, toinen 7 ja toinen 2. Ekaluokkalainen poika on ollut aina haastava luonne, hänelle on tehty liikaa "eteen" ja passattu. Varjeltu ja suojeltu, ihan omaa "syytä"hän tämä kaikki on ja myös isovanhempien, että lapsen omaa luonnetta on vielä lisää ruokittu.

On todella nokitteleva, uhitteleva eikä tottele melkein mitään pyyntöjä ilman, että tulee iso kina. Syö ruokaansa ikuisuuden (jos nyt ylipäätään kelpaa, on todella kronkeli), haastaa vanhempiaan ihan joka asiasta. Ei ole kiitollinen tai kiitä mistään, ei osoita iloansa.

Paljon on syytä minussakin ja muissa aikuisissa lähipiirissä. Olen itse niin väsynyt tuon pikkuisen hoitamisesta, että pinnani on todella lyhyt enkä muutenkaan ole mikään viilipytty. Poika on varmasti oppinut minulta sen nokittelevan ja sarkastisen puhetavan. Yritän olla rauhallinen ja fiksu äiti, mutta kerta kaikkiaan kun satoja kertoja saa samoista asioista sanoa eikä ikinä mene perille, niin pinnani vaan pettää.

Sitten tulee paha mieli niin pojalle kuin äidillekin.

Olen kuullut ja lukenut että tämä olisi taas jokin "vaihe" tässä 7-vuotiaana. Olen niin jumalattoman kyllästynyt näihin eri vaiheisiin uhmaiästä alkaen! Itse olen ollut ns. kiltti tyttö. Vanhempani ovat päässeet tosi helpolla ja nyt äitini arvostelee minua, kun en ole "lempeä" pojalleni. Totta kai olen ja sanon, että rakastan, paijaan, halaan ja suukotan! Mutta en voi tehdä niin kun poika käyttäytyy kuin hirviö - eihän se ole mitään kasvattamista.

Onko kellään vinkkejä miten saisi kotitilanteen rauhoittumaan. Se taitaa olla aika tulehtunut. Parisuhde meillä on kunnossa, rakkautta riittää. Mutta tämä isomman pojan käytös tietysti verottaa voimia, ei ole aina kivaa keskustella näistä vaikeuksista ja että mitä me nyt tekisimme asialle.

Millä saisi tuon jumalattoman uhman loppumaan ja vähän kunnioitusta, oma-aloitteisuutta ja tottelevaisuutta tilalle. Missä on se minun pieni kullanmuruni ja kuka on tämä esiteini, joka meillä kuvittelee määräävänsä?? Nyyh.

Meillä samanikäinen tyttö ja ruoalla on ongelma ettei tykkää, vaikka sama lihapulla oli edelliskerralla hyvää. Meillä on muutamaan kertaan huutaen syöty se mitä on tarjottu, alkaa menemään jo jakeluun. Siivoaminen on huutamista, siivoaa silti ja rauhottumisen jälkeen puhe että kannattiko, ei kuulemma kannata... periksi en anna ja jospa sitä oma-aloitteisuuttakin joku päivä löytyy.

uhmaa on tuon ikäisillä. Tiedän, koska oma esikoinen on nyt 7v. Olisikohan mustasukkaisuutta. Teillä kuitenkin poika on saanut olla perheen/suvun "lellikki" 5v ennen toisen syntymää? näin ainakin ymmärsin? Voisitko ottaa lomaa/aikaa vain pojan kanssa. Tehdä jotain kahdestaan. Tuon ikäisen kanssa kun voi tehdä ihan eri asioita kuin 2v kanssa. Ehkä poika kaipaa isojen juttuja ja aina on "pieni" mukana. Sitten kiukuttelee kotona. En tiedä. Meillä oli pojalla 6v ihan kamala vaihe, mutta nyt on onneksi rauhoittunut ja kasvanut ihan hirveästi.

Meillä alkanut kaikki olemaan pojan mielestä tylsää... koulu kun alkaa pian on sekin tylsää,äiti on tyhmä ja ruoka pahaa.Kiusaa pikkusiskoa ja heittelee tavaroita,ei pesis hampaita eikä liioin tahtois vaatteita vaihtaa.Pelailis vaan pleikkaria ja kun tulee pelikielto huonosta käyttäytymisestä on kaikki silloin yhtä HEL....iä!!!!!
Poika oli 6 kun meni ekalle luokalle ja koulukin meni tosi surkeasti.Sitten oppi just ennenku koulut loppu lukemaan.Nyt on niin onnellinen kun osaa lukea sujuvasti,toivoen myös alkaa koulu kiinnostamaan enemmän.
Ei menis välillä uloskaan millään,ihan saa patistaa välillä.
On toki paljon ihania asioita elämässä pojan kera mutta nyt on ihan hirveä vaihe ollut aika kauan aikaa.Koulussakin pyysin kuraattorille aikaa keskusteluun ja opettajan kanssa keskustelin mutta eivät olleet huolissaan vaan sanoivat että kyllä poika hyvin pärjää. Oli ollut vaan koulussakin aika turhautunut mutta johtui kaiketi kun muut osasi lukea ja meidän poika eii.Opettaja sanoi että kyllä se siitä..nooh katsellaan nyt sitten kohta kun koulu taas alkaa

...vastauksista. Olimme juuri useamman viikon ulkomaanreissullakin, kivoja paikkoja kierreltiin. Sielläkin tietysti joka päivä sen kymmenen kertaan eri asioista keskusteltiin - milloin ei ruoka maistunut, milloin ei haluaisi sitä ja tätä tehdä. Normaaliasioista siis kyse, ei jaksaisi aina käydä pitkän kaavan mukaan läpi ihan arkisia asioita, jotka vaan PITÄÄ TEHDÄ. Kuten vessassa käynti, suihkussa käynti, pukeutuminen, syöminen...

Näitä ongelmia on ilmeisesti muillakin. Olen yrittänyt hänen kanssaan kahdenkeskistä laatuaikaakin viettää. Menemällä leffaan, rannalle.. ihan ok juttuja olleet, mutta enemmänkin kuin se, että haluaisi olla äidin kanssa kahdestaan minusta tuntuu, että haluaa vaan ihan kaikkien huomion. Vaikka sitten pois siltä pikkusisarelta.

Olen ymmärtänyt, että tämä on ihan normaalia (vaikka suutuspäissäni olen useammankin kerran sanonut, että ei ole normaalia käytöstä). Mutta mikä on normaalin raja? Nyt alkaa toka luokka enkä enää jaksaisi tätä samaa.

Yritän nyt vaan jotenkin saada itseni rauhoittumaan, etten kilahtaisi joka asiasta. Korjaan ruoan pois ellei puolessa tunnissa ole saanut syödyksi. Tai siis: POIKA ITSE KORJAA. Jälleen olin tekemässä hänen puolestaan. Mitäpä en tekisi? Mutta täytyy nyt yrittää löytää kuri ilman hirveää äkseeraamista, jotta tilanne rauhoittuisi.

Kuppi kahvia teki ihmeitä. Aamulla kun hermostuin ennen kuin poika lähti yhdelle päiväretkelle ja tuli sitten niin paha mieli. Syyllisyys on ikävää, sitä tuntee niin monesta asiasta. Ja riittämättömyyttä. Vaikka tietää, että on hyvä äiti ja tekee varmasti parhaansa niin silti mietti, että voi kunpa voisin olla parempi. Mutta täytyy kai ajatella, että on oikeasti huonojakin äitejä jotka eivät huolehdi ja välitä lapsistansta. Siihen nähden sitten peilaten ei ole mitään ongelmia...

Hyvää kesäpäivän jatkoa kaikille ja tsemppiä arjen haasteisiin. Lisävinkkejä edelleen vastaanotetaan.

[QUOTE="vieras";26793500]Meillä samanikäinen tyttö ja ruoalla on ongelma ettei tykkää, vaikka sama lihapulla oli edelliskerralla hyvää. Meillä on muutamaan kertaan huutaen syöty se mitä on tarjottu, alkaa menemään jo jakeluun. Siivoaminen on huutamista, siivoaa silti ja rauhottumisen jälkeen puhe että kannattiko, ei kuulemma kannata... periksi en anna ja jospa sitä oma-aloitteisuuttakin joku päivä löytyy.[/QUOTE]

Lapset oppii aika äkkiä käyttämään valtaa ja pelaamaan ruuan ja syömättömyyden kanssa. Siihen ei kannata mennä mukaan jos sellaista huomaa vaan vääntää lapsen kanssa vaikka jonkin aikaa napakastikin että rupeaa eri maut kelpaamaan. Sitten voi vähän löysätä jos ei-maistuvia ruoka-aineita ei ole kovin montaa, ja mitään "Yäk"-kommentteja ei suvaita, käyttäytyä pitää vaikka ei maistuisikaan.

Lapsen kannattaa itse antaa ottaa sopiva määrä, ja sen verran sitten täytyy syödä. Ottaa vaikka sitten vain pienen nokareen mutta kronklaamista ei pidä sallia, se pahenee vain vuosi vuodelta ja kohta lapsi ei syö muuta kuin herkkuja.

Nimimerkillä vierestä seurannut...

uhmaa on tuon ikäisillä. Tiedän, koska oma esikoinen on nyt 7v. Olisikohan mustasukkaisuutta. Teillä kuitenkin poika on saanut olla perheen/suvun "lellikki" 5v ennen toisen syntymää? näin ainakin ymmärsin? Voisitko ottaa lomaa/aikaa vain pojan kanssa. Tehdä jotain kahdestaan. Tuon ikäisen kanssa kun voi tehdä ihan eri asioita kuin 2v kanssa. Ehkä poika kaipaa isojen juttuja ja aina on "pieni" mukana. Sitten kiukuttelee kotona. En tiedä. Meillä oli pojalla 6v ihan kamala vaihe, mutta nyt on onneksi rauhoittunut ja kasvanut ihan hirveästi.

Joo, varmasti AP:lläkin on osin kyse juuri tuosta että pikkusisarus on tullut kuvioon mukaan ja lapsi joka on tottunut olemaan ainukainen, hakee nyt omaa paikkaansa.

Ole napakka mutta yritä hillitä itseäsi huutamasta. Kaikki kiellot ja säännöt viedään perille asti, yhtään ei saa sellaista tilannetta jättää että kieltää muttei katso että kieltoa myös noudatetaan. Tuon ikäiselle voi myös jo sanoa että äitiä loukkaa kun puhut rumasti. Anteeksi kannattaa pyytää jos itsellä pinna katkeaa ja toisaalta opettaa lastakin pyytämään anteeksi. Illalla on esim. hyvä aika hellitellä ja muistaa sanoa vaikka nukkumaan mennessä kuinka rakas lapsi on. Ja omaa aikaa ja huomiota lapselle riittävästi vanhempien kanssa. Hyvästä käytöksesta kehut heti ja ihailua ja kannustusta jokainen lapsi kaipaa vaikka negatiivistakin palautetta joutuu antamaan paljon.

Jotkut lapset vain ovat haastavampia ja vääntää saa enemmän. Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: Marza1970
meillä auttaa se,että vähennetään viikkorahasta 20c per kirosana/se,että puhuu rumasti ja jos ei tottele puhetta niin otetaan kaikista kivoimpia leluja jäähylle..toimii ainakin meijän tokaluokkalaiseen