VaSu- vanhempien osuus

Huomenta

Huomenna olisi meillä päiväkodin vuotiaan vasu-keskustelu 3-vuotiaan osalta. Aloin täyttämään muksunetissä sitä vanhemman osuutta mutta... nettipankkitunnukset ovat unohtuneet työpaikalle. :(
Autatteko sen verran, että kerrotte mitä vanhemman tulee kirjata/täyttää/miettiä ennen vasukeskustelua. En voi niitä nyt sieltä katsoa.
 
Viimeksi muokattu:
eri systeemi
Meillä on ihan erilainen systeemi, mutta on valmistauduttu keskusteluun ensi viikolla puhumalla miehen kanssa että miten lapsella menee hoidossa: tuntuu että hyvin, jää sinne mielellään, ja mitä haluttaisiin tietää: syökö hyvin, kotona nimittäin nirsoilee välillä ja jos nirsoilee myös hoidossa niin toivotaan että edes maistaisi ruokia silleen etteivät kuitenkaan pakota syömään, nukkuuko aina päiväunet, onko saanut kavereita.
 
akava
voithan sinä ihan mielessäsi noita eri systeemin kertomia juttuja miettiä, ei tarvitse ihan siinä tilanteessa sitten pähkäillä. ja meillä kaavakkeessa(ihan paperiversio täällä) esim missä lapsi on hyvä, missä tarvitsee harjoitusta, lapsen kiinnostuksen kohteet jne jne. että ei pelkästään syömiset ja nukkumiset.
 
lto
Jaa onko tuollainenkin juttu jo netissä, en tiennytkään.

Itse en ole sen kummemmin valmistaunut vasu-keskusteluihin oman lapsen osalta. Kyllähän sitä nyt tietää mitä oma lapsi osaa ja missä tarvitsee harjoitusta, mistä tykkää ja mistä ei. Olen yleensä myös kertonut mitä lapsi puuhailee kotona, mitkä jutut kiinnostaa tällä hetkellä jne...
 
ziiz
Ärsyttävää, kun lasten arvioiminen alkaa jo tarhaikäisenä. Itse en mennyt yhteenkään vasukeskusteluun mun lapsesta ja ihan hyvin hän silti pärjsi ja pärjää koulussakin.
 
akava
no sinä ehkä ammattisi puolesta lto osaat kertoa lapsestasi, mutta ei kovin moni vanhempi osaa vastata kysymykseen missä lapsi on hyvä tai missä tarvitsee harjoitusta... mistä lie johtuu. mutta aika yksipuolisia nuo vasu-keskustelut on ja lypsää saa vastauksia. ja ehkä 3/21 vanhemmasta on vaivautunut etukäteen valmistautumaan.
 
"Vieras"
Me on käytetty sitä tilaisuutena kertoa miten kotina menee, mitä kotona leikkii, missä haasteita ja samalla kuulemme miten päiväkodissa menee, mitä tykkäävät leikkiä jne. On toki käyty niitä kehotysjuttujakin läpi mutta niissä ei oo koskaan ollu mitään moitittavaa niin eipä noihin kauaa mee
 
ziiz
En koe tätä arvioimiseksi, vaan se on osa päiväkodin ja kodin yhteistyötä lapsen hyväksi. Nimi on varhaiskasvatussuunnitelma eli tarkoitus ei ole arvioida.
No kyllä siellä arvioidaan, mutta ihan kiva, jos koet asian toisin. "Jokaisessa lapsessa on ainakin yksi osa-alue, jossa on parantamisen varaa", sanoi mun esimies. Ja nämä sitten kirjataan vasuun ja seurataan, miten lapsi on edistyy näillä vajavaisilla osa-alueilla.
 
nnnn
Varmaan joka kunnassa on vähän erilaisia systeemejä ja erilaisia lomakkeita. Meille annettiin paperilomake kotiin täytettäväksi ennen keskustelua. Siinä kysyttiin mm. perheen kasvatuskäytännöistä, rajojen asettamisesta, lapsen vahvuuksista eri aloilla, taidoista (motoriikka, sosiaaliset taidot, kielen kehitys...) jne.
 
"Ninnii"
Mitähän meidän vasussa kysyttiin... No ainakin lapsen persoonaa, vahvuuksia ja sitten onko jotain, missä tarvitsee enemmän tukea. Sitten ihan syömiset, leikit, hygienia, ulkoilu, tv-aika... Eli siis miten kotona sujuu nuo edellämainitut asiat.
 
"vieras"
Onneksi meillä ei tartte mitään etukäteen täytellä, vaan mennään sinne kahvikupin ääreen keskustelemaan lapsen vahvuuksista ja heikkouksista ihan vapaamuotoisesti. Ihan rentoja keskuteluita ainakin meillä. Muutama viikko sitten oli kuopuksen vasu-keskustelu ja se koski nimenomaan lapsen puhumisen kehittymistä ja mietittiin miten homma on tässä syksyn aikana edennyt ja miten mennään tästä eteenpäin..
 
No kyllä siellä arvioidaan, mutta ihan kiva, jos koet asian toisin. "Jokaisessa lapsessa on ainakin yksi osa-alue, jossa on parantamisen varaa", sanoi mun esimies. Ja nämä sitten kirjataan vasuun ja seurataan, miten lapsi on edistyy näillä vajavaisilla osa-alueilla.
Joo arvioidaan, muttei arvostella. :) Ihan rennolla mielellä menen sinne ja osaanhan minä tytöstäni jutella.
 

Yhteistyössä