Vastasyntynyt ja vatsavaivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Mikä avuksi 5pv ikäisen vauvan vatsanpuruihin? Syömisen jälkeen kestää kauan ennen kuin röyhtäisee, jos edes röyhtäisee.. ja kohta alkaa "vääntäminen" ja kipristely ja kitinä eli vatsassa ilmeisesti vääntää ja tulee huuto jos makuulleen koittaa laittaa. Ei sentään kurkku suorana huuda (ainakaan vielä..) Ei nukukaan oikein kunnolla kun herää vääntelehtimään.
Miten nämä vatsanpurut/ilmavaivat saisi pois?
Syö myös melkoisen usein, ei taida syödä mahaansa kerralla ihan täyteen koska saattaa haluta maitoa jo tunnin päästäedellisestä syömisestä. Maito on vasta noussut itselläni kunnolla eli nyt sitä olisi reilusti ja vauva ei syö kuin yhden tissin kerralla.

Vauvalla on varmaan tiheän imun kausi, ihan normaalia :) Meillä auttoi apteekista saatava cuplaton. Annettiin vain yksi tippa kerrallaan, ohjeessa taisi olla useampikin, mutta meillä tehosi jo tuo yksi tippa. Lääkäri ja terveydenhoitaja sanoivat, että on ihan vaaratonta ainetta ja saa antaa niin usein kuin tarvitsee. Vähän ajan päästä cuplatonin antamisesta vauva alkoi aina piereskellä :D

noin pieni syö usein tiheästi. Koitat vaan sitkeästi röyhtäyttää ja sittenhän on niitä apteekissa myytäviä cuplatonia tai disflatyliä, joita voi kokeilla. Ne siis poistavat sitä ilmaa.

kokeile auttaako mahalleen laittaminen tai ilman vaippaa jalkojen pumppaaminen mahan päälle. Noilla keinoilla meidän tytöltä sai aina hirveät pöräytyksen.

Lisäksi siinä 2-3vk ikäisenä kun mahavaivat meillä kunnolla alkoivat annettiin ihan gefilus kapselista maitohappobakteeria. Eli sekoitettiin kapseli lusikassa pieneen määrään maitoa ja yritettiin kipata suuhun. Neuvo tuli terveydenhoitajalta joka myös teki vyöhyketerapiaa vauvoille.

Meillä ei valitettavasti auttanut oikein mikään, Disflatylia ja Cuplatonia kokeiltiin sekä Gefilus-tippoja jne. Paras apu oli ikä (pari kuukautta kun täyttyi, alkoi helpottaa) ja vyöhyketerapia. Hetkellinen helpotus oli mahallaan pito ja lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon ja jättää pois kaikki "väkevät" ainekset, kuten paprika, voimakkaat mausteet, sipuli jne. Tsemppiä kovasti, toivottavasti vaivat eivät pahene. Ja jos pahenevat niin lohduttanee tieto, että tuokin vaihe menee onneksi ohi! Röyhtäytä joka ruoan päälle, se oli ainakin meillä tosi tärkeää, vaikkakin hankalaa kun poika panttasi aina röyhtäisyä...

[QUOTE="a p";23814946]ai niin olin aivan unohtanut cuplatonin.. kuinka kauan tuollainen puteli muuten riittää, aika kallista.. :/[/QUOTE]

Me annettiin sitä se yks tippa kerrallaan ja käytettiin ehkä kolmen kuukauden ajan sitä, ei ihan joka päivä ja joinain päivinä annettiin pari kertaa. Putelissa on yli puolet vieläkin jäljellä...

Mietin, et syötkö jotain joka vois aiheuttaa vatsavaivoja vauvalle?

Meillä on kestäny vaikka rautanauloja syödä vauvat ei oo siitä hetkahtanu. Mut tuntuu, et toisten ei tartte ku ajatella jotain epäsopivaa niin vauvalla tuntuu jo mahassa.

meillä disflatyl tipoista vasta tulikin todella pahat kivut eli itse oon sen kannalla, että ei kannata antaa niitä tippoja, koska niissä on todella paljon lisäaineita yms.. sinuna tsekkaisin oman ruokavalion eli välttelisin mausteita, happamia hedelmiä, kahvia (jos suinkin voit) teestäkin voi tulla mahakipuja pienelle, jos siinä on kofeiinia.. :( mulla auttoi tuo vauvan kohdalla, että söin vain "laimeita" juttuja eli mausteet karsin kokonaan pois (suolaa vain).. Esim rahka ja kaali olivat pahoja kans.. tsemppiä kokeiluun ja onnea vauvasta!

niin ja jos nyt saisin itkuisen vauvan niin samantien ostaisin luontaistuotekaupasta vauvoille tarkoitettuja maitohappobakteereja. auttanut erittäin monella. merkki biolatte. se on jauhetta, jota sekoitetaan haaleaan veteen. ja parasta, ettei niistä voi tulla mitään haittavaikutuksia ja samalla nostaa kovasti vastustukykyä :)

Luontaistuotekaupasta saa myös Probiootti baby-jauhetta.. liekö samaa mitä nimim. "näin" tarkoitti :) Meillä se on hieman auttanut. Tai kun oltiin reissussa ja unohdin jauheet, niin yöt olivat ihan kamalia!!

Mun vauvalla masuitkut alkoivat jo laitoksella ja ovat siitä asti vaan pahentuneet vaikka oon varmaan kaiken kokeillut. Nyt on reilun 2kk ikäinen ja pahimmat huutokohtaukset ovat loppuneet.

On näiden muiden vastausten lisäksi kuitenkin mahdollisuus, ettei kaikki ole ns. normaalia. Meilläkin hymisteltiin neuvoloita yms. myöten, et vauvat nyt vaan on sellassia, kaikilla on vatsavaivoja, taputtele pyllylle jne.

Meillä vatsavaivat alkoi 2vkon iässä, aluksi ajatteli d-vitamiinien aiheuttaneen. Vatsavaivat koveni, (kokeiltiin kaikki cuplatonit/maitohappobakteerit) piereskely paheni, kakkaa ei tullut kuin pari kertaa viikossa. Sitten alkoi vauva vääntää ja kääntää, missään ei ollut hyvä, makuuasento oli pahinta, vähän ikää lisää tullessa mukaan astui mieletön huuto, pulauttelu, jne. Heräsi 5-15min päästä syömisestä. Pahimmillaan nukkui 7-9tuntia/vrk 2kk iässä.

Vihdoin 1,5kk neuvolalääkäri laittoi asiaa eteenpäin, maitoallergiaepäily, no sitä jaksettiin sitten keskussairaalassa epäillä ja testailla kuukauden, ennenkuin vihdoin saatiin diagnoosiksi refluksi, johon saatiin lääkitys. Oireet loppui heti.

Toivon totisesti ettei teillä ole sitä, mutta halusin vaan sanoa, että kyllä sen sitten itse tietää mikä on ns. normaalia...

Yhteistyössä