Vastasyntyneen nukkumispaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nukkumatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nukkumatti"

Vieras
Missä vastasyntynyt nukkuu aluksi?
Onko hyvä vaihtoehto, jos asettaa äitiyspakkauksen laatikon pinnasänkyyn?
Mitenkähän pitkään vauva semmoisessa nukkuu ennen kuin voi alkaa nukuttaa suoraan pinnasängyssä.

Ja jos joku vielä tietäisi, mistä niitä äitiyspakkauksen laatikon reunakankaita (nättejä) saa.

Meillä nukuttiin alkuun vieressä, ja kun alkoi jatkuvasti hivuttautumaan ihan kylkeen kiinni (n. 2kk iässä) niin nyt osan yötä sivuvaunussa.

Viimeksi muokattu:
meillä nukkui siinä ehkä ekan kuukauden ja sitten kun muutenkin valvoi kaiket yöt 4 kk
laitettiin suoraan pinnikseen. Hetihän lapsen voi siihen laittaa. Itse en imettänyt enkä
olisi voinut ottaa viereenkään, koska me molemmat ollaan kauheita pyörijöitä sängyssä.

Meillä nukkui vieressä, tai sitten päivällä vaunuissa tai pinnasängyssä jonne olin hänelle pienen pesän tehnyt. Nyt nukkuu yön pinniksessä kunnes herää syömään ja jatkaa siinä sitten unia aamuun. Ellei nuku koko yön heräämättä.

Meillä laitettiin (teoriassa) vauva suoraan pinnasänkyyn.. Mutta sillen poikittain.. mahtu ihan hyvin ja aattelin, että ehkä on turvallisempi olo, kun on tavallaan pienmpi tila....:D Toisessa päässä pinnasänkyä oli hoitotaso ja toisessa nukkui vauva..

Mut käytännössä kyllä meni niin, että illalla laitettiin omaan sänkyyn nukkumaan ja yöllä otin meidän sänkyyn viereeni (laiska kun olin:D).. tai sit, jos vikisi/valvoi yöllä niin menin olohuoneen sohvalle makaamaan ja otin vauvan rintani päälle nukkumaan/kukkumaan.. sai itse nukuttua hyvin siinä ja vauva sai olla sylissä joko valvoen tahi nukkuen (meillä siis oli(on) melko hiljainen kaveri eikä yleensä huutanut sylissä, vaikka olikin hereillä..)

Vastasyntyneen oikea nukkumispaikka on tietenkin äidin vieressä. Siinä meidän vauvat ovat parhaiten nukkuneet. Ja kyllä, kokeiltiin pinnasänky tuloksetta. Vain viereen rauhoittui. Ja ei kannata mennä sohvalle makaamaan ja ottaa vauvaa sinne, se on turvallisuusriski. Perhepeti pitää tehdä turvalliseksi. Esim. parisänky seinään kiinni ja vauva seinän puolelle nukkumaan, ei mitään koloja saa jäädä mihinkään. Tai sitten teet pinniksestä sivuvaunun, jonka pohja on samalla korkeudella kuin parisänky, siinä on hyvin sit tilaa kaikille.

Vieressä on ollut, kunnes ihan vastikään alkoi herkemmin heräillä kun me vanhemmat käännettiin kylkeä. Sitten ollut sivuvaunussa, tavallisessa vähän korkeampilaidallisessa lastensängyssä (isosiskonsa sänky alunperin). Topattuna äitiyspakkauksen makuupussiin. Omalle selälle/vatsalihaksille oli helpompi kun nukkui ihan vieressä eikä tarvinnut yöllä nostella, mutta vauva on selvästi vähemmän levoton ollut nyt "omassa sängyssä".

Äitiyskoppa on meillä päiväunipaikkana. Sieltä on vain vielä raskaampi nostella syötölle.

Omat vatsalihakseni ovat vielä ihan kipsissä synnytyksen jäljiltä ja en voisi kuvitellakaan miten raskasta nostelu on sektiohaavan kanssa.

Meillä esikoinen nukku muistaakseni pari kuukautta äp-laatikossa ennen kuin siirtyi pelkkään pinnikseen. Kyllä sen sitten huomaa koska ei enää oikein mahdu siinä nukkumaan. Kuopus sen sijaan nukkui perhepedissä aika pitkään ja säännöllisesti. Ihan tavallisesti meillä oli parisänky (extraleveä), koska kumpikan meistä vanhemmista ei halua könytä sängystä pois toisen ylitse hankalasti jotyen seinän vieteen ei sitä alettu laittamaan tai oikeastan se olisi pitäny laittaa ikkunan alle joten liian hankalaksi olis tosiaankin menny.

Laitoksella nukku vieressä ja kotona ihan ensimmäiset yöt, mutta pian jo pinnasängys. Mies nousee neljältä aamulla sängystä ylös ja mikäli tyttö herää syömään sen jälkeen silleen, et mä haluan viel jatkaa unia syötön jälkeen niin siihen miehen paikalle sänkyyn laitan hänet nukkuun. Päivisin nukutaan joko omassa sängyssä, meijän sängyssä tai sitterissä joka on laitettu vaakatasoon.

1. ja 2. nukkui äp-laatikossa alkuun.
Tämä 3. on nukkunut heti pinnasängyssä, päätyä olen hieman nostanut niin kuin synnärin sängyissäkin on ja hyvin on siinä nukkunut. Aamuyöstä otan viereen.

Kainalossa ovat kaikki kolme nukkuneet. Esikoinen 4-vuotiaaksi. Toka 8-kuiseksi (4kk eteenpäin nukkui osan yötä omassa sängyssä), kolmas (2,5vkoa) nukkuu osan yötä kainalossa, osan omassa sängyssä. Hänellä on sellainen kapea trollin "sivuvaunu/ensisänky".

Äitiyspakkauksen laatikko oli meillä pinnasängyn pohjalla ja sen päällä patja. Pinnasänky kun on vuodelta jotain 1950 ja sopivan pieni vauvalle. Ehken muutaman sentin isompi kun äp. Mut eipä vauva halunnut siinä nukkua kuin satunnaisesti eli vieressä nukkui ensimmäiset 5kk ja siinä oli sit helppo imettääkin yöllä :)

Meillä vauvat on nukkuneet äp:n pahvilaatikossa ekat kuukaudet. Laatikko on ollu pinnasängyssä.

Tavallisesta 1 hengen lakanasta olen taitellut reunukset laatikkoon. Lakana riittää juuri peittämään pahvin,kun sen taittelee pituussuunnassa.

Yhteistyössä