Vastasyntyneen kakkaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yö valvottu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun lapsi oli täysimetyksellä ekat 6 kk, ei tippaakaan korviketta tms. Silti ekoina viikkoina kakkaaminen itketti ja kiukutti, vaikka lapsi ulosti varmaan 7-8 kertaa päivässä. Joka vaipassa oli aina kakka. :D En tiedä, miten paljon tuo korvikkeen antaminen vaikuttaa, mutta mä voisin kyllä ehkä kokeilla antaa ihan vaikka puoli teelusikallista keitettyä ja tietty sen jälkeen jäähdytettyä vettä, jos se "painaisi" tavaraa suolissa eteenpäin. Jos ihan mahdottomalta alkaa vaikuttaa, soita ihmeessä neuvolaan ja pyydä neuvoja.

Miten sen tietää,että maito ei riitä?Ja kiitos vinkistä tuon Nutrilonin kanssa!Meillä myös hyvin vatsavaivainen yksilö täällä (6vko ikäinen) ja nyt on viikko mennyt niin,että mä en ole itse nukkunut juuri lainkaan.Neuvolassa kehottivat kokeilemaan,jos korvikkeen avulla mies voisi hoitaa vauvan ja minä nukkuisin.Muut kaupan korvikkeet ei ole sopineet ollenkaan pienelle vaan huutaa kuin syötävä niiden takia.

Meillä nyt n. 6 vko vauva. Alkoi itkeskellä ja valvottaa muutama vuorokausi laitokselta kotiuduttua. Välillä huusi niin että luulin meillä olevan jälleen koliikkivauva. Huuto kuitenkin helpottui aina kun sai piereskeltyä ja/tai kakattua. Kakkavaippoja tuli vaihdellen 2-5 vrk eli minusta ihan normaalisti. Yhden huutajan kokemuksella hakeuduttiin kuitenkin vauvan kanssa lastenerikoislääkärille reilu pari viikkoisena. Ajattelin, että haetaan heti asiantuntijan mielipide ennen kuin alamme itse arpoa missä mättää. Yhden kanssa kun oli jo päätä vaivannut ihan tarpeeksi hänen vauva-aikanaan. Lääkäri otti ongelmamme tosissaan eikä laittanut ns. normaalin vatsavaivojen piikkiin ja huomasi vauvallamme olevan peräaukon ahtauma jota nyt laajennellaan. Nyt meillä menee jo huomattavasti paremmin, vaikka laajennushoitoja tehdään tod.näk. ainakin ensimmäiset 6 kk. Oman kokemuksen perusteella suosittelen hakeutumaan lääkärin pakeille, jos vähäänkään mieltä painaa huunot ja toisen huono-olo. Esikoisella oli koliikki, huusi ja huusi, ns. vikaa ei löytynyt. Nyt tällä neljännellä löytyi pieni rakenteellinen vika, joka selittää huutoja.

Näin, ja sit jos luit ton aloittajan kaikki viestit, sait selville että kyse ei ole täysimetetystä vauvasta, joten siteeraat raamattuasi ihan turhaan ;)

Tämä vastaus ei ollut aloittajalle vaan nimimerkille Tillukas joka puhui täysimetetyn vauvan ulostamisesta. Aloittajan tilanne on hiukan eri koska mukana on korvike ja se voi olla hyvinkin syynä sille mksi vauvan vatsaa kipristelee.
Maidon riittämisen turvamerkkejä ovat se, että vauva pissaa, kakkaa, käy rinnalla riittävästi (mielellään n. 12x/vrk) ja riittävä painonnousu (n.170g/vko). Ainoa luotettava tapa kuitenkin varmistua riittävästä painonnoususta on punnitus.

[QUOTE="äitix4";25733557]Noin pienen kuuluisi kakata paljon useammin vuorokaudessa. Onko vauva täysimetyksellä? Kuinka paino on noussut? Tuleeko reilusti märkiä pissavaippoja 5-6 kpl/vrk?[/QUOTE]ai kuuluis vai, eikös täällä toitoteta koko ajan ja neuvolassa, täysimetetty vauva voi olla kakkamatta viikonkin ja jopa pitempään

Mun vauvalla maitoallergia aiheutti ummetusta. Vastasyntyneenä kakkasi muistaakseni päivittäin kyllä, mutta oli muuten todella itkuinen ja koliikiksi sanottiin. Myöhemmin kakkasi noin joka kolmas tai neljäs päivä ja mitä vanhemmaksi tuli niin sen vaikeammaksi meni asiat.

Vyöhyketerapiassa tuli aina kakka, mutta muuten ei ollut apua. Eipä tietenkään koska oli maitoallergia, mutta en silloin vielä tiennyt sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25734088:
ai kuuluis vai, eikös täällä toitoteta koko ajan ja neuvolassa, täysimetetty vauva voi olla kakkamatta viikonkin ja jopa pitempään

Joo voi olla kakkaamatta mutta silloin puhutaan jo isommasta lapsesta (6vko:sta eteenpäin) eikä vastasyntyneestä. Ja kyllä, vaihtelua esiintyy ihmisten välillä ja myös vauvojen mutta kyllä minä ainakin selvittäisin miksi noin pienen on hankala ulostaa ja kakkaa tulee harvakseltaan (2x/vrk). Syitä voi olla korvikkeen sopimattomuus, vähäinen maidonsaanti, rakenteellinen vika tms. Ei aina tarvitse ajatella pahinta mutta näin pienen kanssa en ottaisi yhtään riskejä sen suhteen että esim. paino ei nousisi kunnolla.

Yhteistyössä