vastaatteko asiallisesti lapsen kysymyksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja möö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

möö

Vieras
meillä on tiedonnälkäinen 5 vee poika joka esittää aikas kinkkisiä kysymyksiä?
Välillä tekisi mieli sanoa en tiiä joka toiseen kysymykseen mutta ei haluisi olla "huono" vanhempi.Joten selitetään ja kerrotaan.Välillä en kyllä ole oikein osannut vastata, en vaan tiiä kaikesta kaikkea...
Miksi ihmiset uskoo?kysymys joulukirkossa
Miten auton moottori toimii?
Miksi ääretön on ääretön?
Miten maku syntyy?
Miksi ei voi nukkua silmät auki?
jne.jne.
Ja olemme huomanneet että vastaukset myös pysyvät pojan muistissa!!!

Ihania kysymyksiä :) ... ja tosiaan välillä on vaikea löytää vastauksia. Meillä on kohta 6v tyttö, joka myös kyselee paljon ja silmin nähden innostuu siitä, kun viitsii perusteellisesti vastata. Olen toki kiireessä ja härdellissä monesti vastannut myös "no enpä tiedä", se kai on normaalia.

Tuo muisti on kyllä ihmeellinen - meidän esikoinen muistaa uskomattoman pieniä yksityiskohtia ja tapahtumiakin vaikka parin vuoden takaa. Ja minä kun en itse muista juuri mitään ajalta ennen kouluikää. Mutta ehkä se on joku lyhytmuisti, joka sitten menettää merkityksensä, kun kouluasiat alkaa painaa päälle.

Ja vielä - kun jotain asiaa alkaa perusteellisesti selittämään, lisäkysymyksiä suorastaan pulppuaa! Sen homman osaa myös keskimmäisemme 3,5v. =)

Muistan erään tuttavani 5v tytön, joka aikoinaan kyseli kaikkea maan ja taivaan väliltä ja vähän muualtankin. Yritin kaikkeni osata vastata oikein kysymyksiin ja jos en tiennyt otin selvää. Meillä oli aikamoisia keskusteluja ja antoisiakin ne olivat. Jossain vaiheessa tuo tyttö sitten kysyi minulta, että kuinka olen niin viisas. Ihmettelin moista kysymystä niin vastaus oli, että "kun ei aikuiset yleensä tiedä mitään kun ne aina vaan sanoo että en mä tiiä". Kohotti kyllä moinen ylennys viisaanpaan kastiin itsetuntoani :) . Vastailin mielelläni kun itse turhauduin kun lapsena ollessani ei kysymyksiini vastailtu tarpeeksi. Toivon todella samanlaista kärsivällisyyttä oman lapseni kanssa mikä minulla oli silloin 8vuotta sitten tuon tiedonhaluisen tytön kanssa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 11:53 möö kirjoitti:
meillä on tiedonnälkäinen 5 vee poika joka esittää aikas kinkkisiä kysymyksiä?
Välillä tekisi mieli sanoa en tiiä joka toiseen kysymykseen mutta ei haluisi olla "huono" vanhempi.Joten selitetään ja kerrotaan.Välillä en kyllä ole oikein osannut vastata, en vaan tiiä kaikesta kaikkea...

Jep, uskomattomia kyselykoneita nuo 4 - 5 vuotiaat. Voi kun saisi sen tiedonjanon säilymään vielä vuosikausia...

Kyllä aikuinen voi rehellisesti sanoa, että nyt en kyllä tiedä vastausta koska en tiedä ihan kaikkea kaikesta. Ei se tee sinusta huonoa vanhempaa! Jos asia jää vaivaamaan lapsen mieltä, niin ainahan voi yrittää kirjastosta lainata aiheeseen sopivan lasten(tieto)kirjan. Sitä voi olla tosi antoisaa tutkia yhdessä ja etsiä vastuksia mieltä askarruttaviin asioihin.

Ei tietenkään aina ehdi vastata, mutta voihan lapselle vaikka sanoa, että kysymys on niin vaikea, että tarvitsee miettimisaikaa. että jutellaan sitten vaikka saunassa tai ruokapöydässä tai jossain missä ei ole muuta touhua.

Me ollaan vähän autoileva, palon kävelevä perhe, ja yhteiset kävelymatkat on usein myös hyviä juttelutuokioita, silloin on aikaa kuunnella ja kunnolla pohtia kaikkia vaikeita kysymyksiä.

Kyllä vastaan kaikkiin niihin kysymyksiin, joihin osaan vastata. Monesti olen joutunut sanomaan, että en tiedä. Ja jatkokysymyshän kuuluu: miksi et tiedä. :D :D Kirjoja ollaan käytetty paljon apuna, samoin nettiä.

Yhteistyössä