Vasta tällä palstalla opin, että ihmiset heittää joulukortit ROSKIIN joulun jälkeen! Minusta järkyttävää!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja just:
No, ihan sama mulle oikeestaan heitätkö kortit roskiin vai en. Toivottavasti sinä et ainakaan ole joku minun tuttu, jolle aion huomenna lähettää itse tekemäni kortit. Eihän niiden tekemiseen mennytkään kuin 3 iltaa. 40 maksoi tarvikkeet ja kuvat piti isälläni teettää lapsestamme. Toivottavasti en sinulle lähetä. Yhtä hyvin olisin voinut olla tekemättä.
Ole huoleti, en usko, että olemme tuttavia.

just
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
No, ihan sama mulle oikeestaan heitätkö kortit roskiin vai en. Toivottavasti sinä et ainakaan ole joku minun tuttu, jolle aion huomenna lähettää itse tekemäni kortit. Eihän niiden tekemiseen mennytkään kuin 3 iltaa. 40 maksoi tarvikkeet ja kuvat piti isälläni teettää lapsestamme. Toivottavasti en sinulle lähetä. Yhtä hyvin olisin voinut olla tekemättä.
Ole huoleti, en usko, että olemme tuttavia.
En minäkään, en omista tuollaisia ystäviä, joilla ei ole minkäänlaista arvostusta muita ihmisiä kohtaan. Sori, totuus satuttaa...

kb
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minä olen myös niin jopa hölmön tunteikas että en edes pystyis laittamaan kortteja roskiin. Siinäkin pitää tapella itsensä kanssa kun laittaa lapsen piirustuksen roskiin, vaikka se olis millainen tuherrus tahansa ja niitä tulee kymmeniä päivässä :headwall:
Taide onkin ihan eri asia kuin painotuotteet. :)

just
En minäkään, en omista tuollaisia ystäviä, joilla ei ole minkäänlaista arvostusta muita ihmisiä kohtaan. Sori, totuus satuttaa...
Edelleen melko kohtuutonta, mutta antaa olla. :)
Kohtuutonta? Mikä on kohtuutonta? Se, että säilytän minulle osoitetut kortit? Vai se, että minusta ne ihmiset on säälittäviä, jotka heittävät kortit roskiin, ja vielä sen takia, että ei ole tilaa. Säälittävä tekosyy.

Kohtuutonta? Mikä on kohtuutonta? Se, että säilytän minulle osoitetut kortit? Vai se, että minusta ne ihmiset on säälittäviä, jotka heittävät kortit roskiin, ja vielä sen takia, että ei ole tilaa. Säälittävä tekosyy.
Minusta on kohtuutonta sanoa, ettei ole minkäänlaista arvostusta muita ihmisiä kohtaan, jos ei säilytä saamaansa joulukorttia. Minusta se on liioittelua. Mutta ok, ajattele sinä niin. Minä ajattelen sitten omalla tavallani ihmisestä, joka ajattelee noin.

Eihän ole, vaan uskomaton kyky ja suorastaan Luojan lahja.
Täällä palstalla on yllättävän paljon sellaisia joille tämä kyky on suotu.
Kyky analysoida toisen ihmisen tunteet, arvomaailma, henkinen tasapaino ja terveys ihan jopa yhden lauseen, ajatuksen tai teon perusteella. :xmas:

just
Minusta on kohtuutonta sanoa, ettei ole minkäänlaista arvostusta muita ihmisiä kohtaan, jos ei säilytä saamaansa joulukorttia. Minusta se on liioittelua. Mutta ok, ajattele sinä niin. Minä ajattelen sitten omalla tavallani ihmisestä, joka ajattelee noin.
Niin, minä aivan luulin, että tässä ketjussa puhuttiin joulukorteista, olenko väärässä? Mulla ei ole mitään syytä alkaa arvostelemaan sua ihmisenä, muuta kuin tässä joulukorttiasiassa.

just
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Eihän ole, vaan uskomaton kyky ja suorastaan Luojan lahja.
Täällä palstalla on yllättävän paljon sellaisia joille tämä kyky on suotu.
Kyky analysoida toisen ihmisen tunteet, arvomaailma, henkinen tasapaino ja terveys ihan jopa yhden lauseen, ajatuksen tai teon perusteella. :xmas:
reps :D

meillä kortit laitetaan seinälle koristeeksi heti kun tulevat. siinä kasvaa vähitellen joulumieli kun kortit lisääntyvät. ja arvostan sitä että joku on meitä halunnut muistaa!
todella paljon meille ei kortteja tule vaan joku semmoset 20 eli sama mikä meiltä postin kautta lähtee (osa tosin menee suoraan käteen). Vuoden kortteja säilytän ja sitten saa meidän neiti (ja ehkä ensi vuonna pikkuherra) saa leikellä niistä mieleisensä kuvat uusiin kortteihin.

pointti oli se että arvostan korttiperinnettä mutta myös kierrätystä!

jep jep taas
Siis pitäiskö minun pitää joulukortteja jotenkin pyhänä ja elämän tärkeimpänä asiana vaan sen takia että joku minulle niitä lähettävä pitää ja käyttää miljoona tuntia ja euroa niiden tekemiseen? Ja minkä takia se tekee kortista arvokkaamman että siinä on jonkun tutun lapsen pärstä? Meille tulee 50-60 korttia joka joulu ja näistä vähintään 10-15 on varustettu jonkun lapsen tai lapsenlapsen kuvalla. Montaa en ole edes henkilökohtaisesti koskaan tavannut. Onko se minun vika että ihmiset on niin hullaantuneita omaan jälkikasvuunsa että lähettelevät niiden kuvia kaikille ja sitten kuitenkin itse pakenevat kameraa jos joku yrittää ottaa kuvaa? Itse inhoan pakollisia lapsikortteja enkä ole koskaan omistani niitä teettänyt ja todellakin niistä 90% heitän samantien roskiin. Lähetän itsekin joka joulu itsetehdyt kortit mutta toivon että ne ilahduttavat sen jouluviikon ajan ja sen jälkeen lämmittävät mieltä lähinnä takkatulen muodossa. Niin se ainakin meillä menee.

Naurattaa ihan ajatuskin että jonkun mielestä hänen itse tekemäänsä korttia pitäisi säilyttää vuositolkulla

kanelisokeri77
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Alkuperäinen kirjoittaja kanelisokeri77:
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mä säästän kaiken. Mulla on itsellä iso-mummun lähettämä kortti tallessa, olen saanut sen yli 30 vuotta sitten, mummu oli yli 80-vuotias mutta lähetti silti kortin joka ikiselle suvun lapselle. Ihana on se! Ja nyt mä säästän näitä...
Ainakin mulla on paras kokoelma joulupostimerkkejä vanhainkodissa!
:LOL: Muut mummut kalpenee ja Ainot lentää jaloista kun Sylvi vetäsee joulukortit esiin! :heart:
(Sen lisäksi mä trokaan viskiä siellä... En todellakaan aio olla selvinpäin vanhainkodissa! ha!)
No hitot! Kuka siellä nyt selvin päin? :eek: Viski kuulostaa hyvältä... varaan sun viereisen huoneen :xmas:

Emma
Miksi hitossa mä niitä säilyttäisin ja katselin :D
On mulla muutakin tekemistä kuin katsella ikivanhoja joulukortteja. Poikkeuksen tekevät tällä palstalla niin parjatut lasten kuvista tehdyt kortit. Ne mä säästän. Mut en nää järkeä säästellä jonkun Eijan, 35vee, askartelemaa korttia :LOL:

Emma
Ei todellakaan voi muuta sanoa. Luuletko ihan todella, että kaikki joille korttisi lähetätä, säästää sun töherrykset :D

ehdottomasti säilytän
Kumma, että peruskortteja halveksutaan. Kaikki eivät ole askartelutaitoisia tai niin ehtiväisiä, että saisivat uskomattomia taideteoksia aikaan joka vuosi. Ajatelkaapa esimerkiksi vanhempia ihmisiä. Mieleen tulee oma mummoni, joka yli 90-vuotiaana vielä halusi muistaa sukulaisiaan ja ystäviään kortein, vaikka kynä ei enää omassa kädessä pysynyt eikä kaihi auttanut asiaa. Silti hän hankki kortit ja halusi lähettää niitä. Jos peruskortin saa, eikö silti sen lähettäjä ole kuitenkin ajatellut teitä, ehkä kuvankin valinnassa? Viestintätaitoja ja -kykyjä on niitäkin monta tasoa ja luokkaa. Samoin käytettävissä olevaa aikaa. Ainoat "kortit" jotka itse hävitän ovat tekstiviestit, käytännön syistä.

huhhuh
Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
Ei todellakaan voi muuta sanoa. Luuletko ihan todella, että kaikki joille korttisi lähetätä, säästää sun töherrykset :D
Emma, sananvalintasi kertoo paljon luonteestasi ja ajatusmaailmastasi. Brrr, kylmä tulee. Ja sääli. Hauskaa joulua.

.
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Siis nyt vasta opin, että jotkut säilyttävät kortteja vuosikaudet. Ällistyttävää!

Olen iloinnut niistä saatuani ne, mutta joulun mentyä myös hyvän joulun toivotukset saavat mennä. En muutenkaan säilyttele mitään "muistojen laatikoita". Säilytättekö myös kaikki teille osoitetut onnittelu- yms kortit?
Kyllä säilytän :)

Emma
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
Emma, sananvalintasi kertoo paljon luonteestasi ja ajatusmaailmastasi. Brrr, kylmä tulee. Ja sääli. Hauskaa joulua.
Joulu on mulle vuoden paras juhla, ja odotan sitä innolla. Mutta siltikään ei ole mieleenkään tullut alkaa säästelemään joulukortteja. Mitä ihmettä mä niillä tekisin??

ehdotus korteista piittamattomille
Ehdotus korteista piittaamattomille. Kertokaa ihmeessä kaikille, että ette halua vastaanottaa ettekä lähettää kortteja. Säästätte aikaa ystäviltä ja sukulaisilta kun he voivat poistaa nimenne listalta, säästätte heiltä rahaa tarvikkeiden ja postikulujen muodossa, säästätte itseltänne suurta harmistusta kun ei tarvitse tuskailla korttikuorman alla eikä naureskella ystävien tuotoksille, säästätte itseltänne aikaa kun ei tarvitse poiketa keräyslaatikoiden tai roskisten kautta korttikuormassa. Helpotatte postin kuormitusta. Ehkä säästätte luontoakin. Olkaa FIKSUJA ja sanokaa siis vaan reippaasti ei kiitos korteille, niin saatte enemmän aikaan kuin vain ottamalla pukahtamatta kortit vastaan, sitten v*malla niistä ja heittämällä ne menemään.

.
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulle taas ovat yhtä ja samaa turhaa paperia, jota en todellakaan säilytä.
Samat sanat. Kortit voi kätevästi dumpata keräyslootaan jo postinhakumatkalla.
Lapsetko eivät saa edes tietää, että joku on heitä muistanut? Etkö näe sitä mitenkään arvokkaaksi asiaksi lapsille? Minusta on ihanaa näyttää lapsille, että joku on muistanut heitä. Arvostan kyllä itsekin sitä, että minua muistetaan ja tällaisen asenteen haluan opettaa lapsillekin.

Minusta on kiva saada kortteja ja niitä katsella aikansa. Mutta onko se tosiaan niin että ellei säilytä kaikkia niin ei halua saada kortteja eikä niistä piittaa? Miksei voi olla niin että se on sellanen jokavuotinen juttu joka kestää aikansa ja loppuu sitten? En mä edes oo aatellu mitä saajat on tehneet meidän lähettämillä enkä ala arvostella sen mukaan mitä kukin niillä tekee.

Yhteistyössä