Vasen "pylly" puutuu ja säteilee jalkaan. Muilla ollut tällasia oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marraskuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sitten mitään kipua missään... Jalka on joo lukossa, mut ei mene alta. V..mäisen tuntuinen ja häiritsee. Nukkumaan mentäessä tekee sitä enemmän, mut nyt myös töissä. Istumatyökö.... Iskiasta on ollu selässä,mut ei perseessä :laugh: Voiko se tuntua perseessäkin?:)

Alkuperäinen kirjoittaja Marraskuu08:
Ei sitten mitään kipua missään... Jalka on joo lukossa, mut ei mene alta. V..mäisen tuntuinen ja häiritsee. Nukkumaan mentäessä tekee sitä enemmän, mut nyt myös töissä. Istumatyökö.... Iskiasta on ollu selässä,mut ei perseessä :laugh: Voiko se tuntua perseessäkin?:)

Mulla tuntui just toisessa kankussa ja säteili sieltä pohkeeseen. Ja oli kyllä kipeä!

No miten sie istut? Jos aina sillä toisella kankulla on paino ni ei oo ihme. Etenkii jos pitää vaikka toista polvea toisen päälle puutuu helposti. Nouse välillä ylös ja verryttele.

Mulla ainakin selässä oleva hermopinne tai issias tai mikä nyt olikin, tuntui toisessa jalassa ja pakaralihaksissakin. Oli välillä turtana ja kipu säteili ihan pikkuvarpaisiinkin.

Okei, et siis lääkäriin. Hmmm... Jos tolle kankulle pistää painoa niin kyl se kipeä vähän on, mut enemmän turta. Kaikkea kanssa! Joku puoli vuotta sitten oli noidannuoli niskassa ja pää jäi oikealle sivulle vinoon. Vähän hävetti mennä lääkäriin pää kenossa kuin kirvesniemi;) Vanhuus ei tule yksin...

No miten sie istut? Jos aina sillä toisella kankulla on paino ni ei oo ihme. Etenkii jos pitää vaikka toista polvea toisen päälle puutuu helposti. Nouse välillä ylös ja verryttele.

Istun ihan tasa perseellä. Jalat ei mahdu tän pöydän alla päällekkäin. Joten pidän jalkoja lattialla vierekkäin tai nilkat koukussa.. Joskus oon lukenu et ylipaino istumatyössä voisi tehdä tän. Mites laihdutat raskaana....

Jospa koittaisit ensin venyttelyä... eipä ne lääkärit muuta tee, kun määrää särkylääkkeitä/rentouttavia... jotka ei ainakaan mulla mitään auttanut, muuta kun pisti kopan sekaisin... siis sai syödä niin paljon et autto tuohon vaivaan.

Usein auttaa kun venyttelee takareisiä... kokeileppa.

Niin ja olet siis raskaana? Silloin ei noita rentouttavia edes voi syödä ja panadolit/buranat ei tohon vaivaan oikein auta.

JUU ja toi heiluri on kans hyvä... ja peppuvenytykset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oisko issias?

Samaa veikkaan minäkin. Käy lääkärissä. Todennäköisesti saat lähetteen fysioterapeutille, joka sitten katsoo tilanteen. Onko alaselässä muuten mitään kipua?

jep, mulla oli toi issias ja olin monta viikkoo saikulla talvella, paska homma toi

Taidan käydä vessassa ensin ja rupeen heiluttamaan jalkaani. Tuntuu et siel on joku hermo tosiaan pinteessä ja pakon sanelema tarve venyttää jalkaa. Hitto! Mitähän toi työkaveri sanoo, ku rupeen heiluun...:) Kiitos neuvoita ja niitä saa laittaa lisää!! Kaikki käy kuhan ei tarvis lääkäriin lähteä. Ei jaksa tonne päivystykseen jonottamaan lähteä. Meil ei oo työterveyttä.

Kannattaa kyllä käydä lääkärissä jos noita tuntopuutosoireita persauksessa on (=ratsupaikka-anestesia), välilevypullistuma ja jos hermo jää pahasti pinteeseen, se voi oireilla voi. Virtsan ja ulosteen pidätyskykykin voi mennä.

Se fysioterapia on varmasti useimmiten hyväksi, mutta ei takuuvarma apu. Mitenkään pelottelematta; pieni osa välilevypullistumista on sellaisia että ne pakko leikata lähes päivystyksellisesti koska muuten potilaan liikuntakyky on uhattuna (ja juu, silloin raskaana olevakin on pakko leikata). Suurin osa pullistumista hoidetaan konservatiivisesti: eli lepo, jumppa, fys.hoito, kipulääkkeet ja pullistuma paranee (pienenee ja ei paina enää hermoa= oireet vähenee).

Eipä ne helpolla onneksi leikkelemään rupea... pitää kyllä olla TOSI paha tilanne silloin. Itsellä välillä hermo silleen puristuksissa... välilevyt pullistelee :kieh: , ettei jalkaa pysty nostamaan kuin kädellä auttaen. Enpä silti ole leikkauspöydälle joutunut... välillä sitä tosin jo toivoo että jotain tehtäis. Mut kivut tulee ja menee. Voimia jaksamiseen :headwall:

Yhteistyössä