Vasektomia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Jos täällä ei ole miehiä parhaillaan paikalla, vaimojenkin näkökulma otetaan huomioon :D Eli toimenpiteestä toipuminen? Seksuaalinen halukkuus sen jälkeen (ei kuulemma pitäisi vaikuttaa)? Onko kellään sterilisaatio pettänyt?

oli kuulemma kammottavaa ja kipu kamalaa jälkeen päin. Siltä kyllä vaikutti kun käveli ihan hassustikin. Nyt on mies sitten mulle katkera kun minä hänet tähän kamlaan toimenpiteeseen "pakotin". :/ toimivuudesta en osaa sanoa kun ei olla sen jälkeen seksiä harrastettu. toimenpiteestä jo 5kk.

Jos olet mies niin harkitse kolmasti. Oma exäni yritti painostaa sterilisaatioon ja vähän tämän jälkeen paljastui, että hänellä oli ollut toinen jo kauan ja suunnitteli eroa. Ei vain halunnut, että saisin enää lapsia muiden kanssa. Ei kai se fyysisesti pitäisi haluihin vaikuttaa, mutta saattaa olla että tuntee itsensä miehekkäämmäksi kun on potkua siittiöissä.

miehelle tehty aikanaan. Ei ainakaan vähentänyt haluja, ennemminkin päinvastoin:) Olisko reilu viikko ollut seksissä taukoa toimenpiteen jälkeen, vähän kuulemma kipuja ja muutama päivä tais olla saikkua. Spermanäyte piti toimittaa toimenpiteen jälkeen ennen kuin ehkäisyteho oli "varma". Todella loistava ratkaisu molempien kannalta:)

[QUOTE="nikke";23302115]Jos olet mies niin harkitse kolmasti. Oma exäni yritti painostaa sterilisaatioon ja vähän tämän jälkeen paljastui, että hänellä oli ollut toinen jo kauan ja suunnitteli eroa. Ei vain halunnut, että saisin enää lapsia muiden kanssa. Ei kai se fyysisesti pitäisi haluihin vaikuttaa, mutta saattaa olla että tuntee itsensä miehekkäämmäksi kun on potkua siittiöissä.[/QUOTE]

En ole mies vaan se vaimo. Meillä on suhde kaikin puolin hyvällä pohjalla, ei vaan kumpikaan enää haluta lapsia. Eikä kummallakaan ole mitään sutinaa muualle :) Keskuteltiin myös siitä, että jos meille jostain syystä ero tulisi, niin kumpikaan ei siltikään halua lisää lapsia. Oli kyllä todella alhainen temppu vaimoltasi :(

[QUOTE="nikke";23302115]Jos olet mies niin harkitse kolmasti. Oma exäni yritti painostaa sterilisaatioon ja vähän tämän jälkeen paljastui, että hänellä oli ollut toinen jo kauan ja suunnitteli eroa. Ei vain halunnut, että saisin enää lapsia muiden kanssa. Ei kai se fyysisesti pitäisi haluihin vaikuttaa, mutta saattaa olla että tuntee itsensä miehekkäämmäksi kun on potkua siittiöissä.[/QUOTE]

Toki ennen sterilisaatiota (tehtiin se kummalle tahansa) on otettava huomioon ero, puolison kuoleman ja muut hirveydet. Kyse on siitä haluatko koskaan lapsia kenenkään kanssa! Jos siihen menee sen vuoksi, ettei enää nykyiseen parisuhteeseen lapsia halua, niin perusteet toimenpiteelle ei ole ihan kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23302192:
Toki ennen sterilisaatiota (tehtiin se kummalle tahansa) on otettava huomioon ero, puolison kuoleman ja muut hirveydet. Kyse on siitä haluatko koskaan lapsia kenenkään kanssa! Jos siihen menee sen vuoksi, ettei enää nykyiseen parisuhteeseen lapsia halua, niin perusteet toimenpiteelle ei ole ihan kunnossa.

Totta. Me ei kumpikaan haluta lisää lapsia kenenkään kanssa :) Ja jos me jostain syystä menetettäis tämä meidän ainokainen, ei me siitäkään huolimatta haluttais lisää. Uusi lapsi ei korvaa vanhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23302192:

Totta. Ihmisillä on vain usein taipumus elää hetkessä, miettimättä asioita kaemmas. Vaikka kuinka olisi rakkautta, ei voi varmaksi tietää, kestääkö parisuhde vielä viikon, vuoden, vai 40 vuotta. Lisäksi on aika tavallista, että erotaan ja avioidutaan uudelleen ja monet miehet haluavat lapisia vielä noin viisikymppisenä.

Nyt kun selvisi, että teillä on vain yksi lapsi, niin on hyvin todennäkoistä, että haluatte myöhemmin lisää vaikka nyt ei tunnukaan siltä. Tunnen itsekin pari naista joilta on purettu sterilisaatio ja ovat sitten yrittäneet lasta ja joku on saanutkin.

[QUOTE="nikke";23302269]Nyt kun selvisi, että teillä on vain yksi lapsi, niin on hyvin todennäkoistä, että haluatte myöhemmin lisää vaikka nyt ei tunnukaan siltä. Tunnen itsekin pari naista joilta on purettu sterilisaatio ja ovat sitten yrittäneet lasta ja joku on saanutkin.[/QUOTE]

Usko pois, ei haluta :) Jo ennen tytön syntymää puhuttiin, että tämä saa jäädä ainoaksi. Ja reilun kuuden vuoden aikana se on vahvistunut niin, ettei tässä ole tarvinnut jossitella ollenkaan. Lisäksi mulla on niin reilusti ylikiloja, ettei monikaan ehkäisymuoto enää käy, ja kierukkaa en halua. Kumeilla ollaan menty viimeiset pari vuotta ja nyt alkaa pikku hiljaa tympiä.

Usko pois, ei haluta :) Jo ennen tytön syntymää puhuttiin, että tämä saa jäädä ainoaksi. Ja reilun kuuden vuoden aikana se on vahvistunut niin, ettei tässä ole tarvinnut jossitella ollenkaan. Lisäksi mulla on niin reilusti ylikiloja, ettei monikaan ehkäisymuoto enää käy, ja kierukkaa en halua. Kumeilla ollaan menty viimeiset pari vuotta ja nyt alkaa pikku hiljaa tympiä.

Lapset on kyllä ihania ja ovat sitä vielä sittenkin kun kasvavat aikuisiksi. Itselläni on neljä. Rakkautta on ilmassa nelinverroin. Kun yrittää tulla raskaaksi ei tarvitse huolehtia ehkäisystä, eikä myöskään odotusaikana...

[QUOTE="nikke";23302366]Lapset on kyllä ihania ja ovat sitä vielä sittenkin kun kasvavat aikuisiksi. Itselläni on neljä. Rakkautta on ilmassa nelinverroin. Kun yrittää tulla raskaaksi ei tarvitse huolehtia ehkäisystä, eikä myöskään odotusaikana...[/QUOTE]

Onhan ne ihania :) Mullakin on aivan ihana lapsi, kultainen ja herttainen ja suloinen :heart:.

Itse operaatio oli lyhyt ja kivuton. Sairaalassa meni valmisteluineen ja jälkitarkkailuineen sellainen perustyöpäivän mitta. Muistaakseni viikon-parin ajan leikkauskohtia piti suihkutella ja kuivailla huolellisesti, mitään vuotoja minulla ei ollut. Kivespussi oli hiukan arka pari päivää, mutta turvotusta ei tullut, eikä sairaslomaa tarvittu (toimistotöistä). Tietysti muutama päivä on syytä ottaa rauhallisesti, vaikkei kipuja tulisikaan.

Operaatiosta on aikaa reilu vuosi. Mitään vakavia "sivuvaikutuksia" ei ole tullut, paitsi ettei enää tarvitse pelätä vahinkoja. Se pelko olikin jo varjostanut seksisuhdetta, ja muutenkin syönyt sekä omaa pääkoppaa että parisuhdetta ihan tarpeeksi. Näin on paljon parempi. Halut eivät ole juuri muuttuneet, mutta nyt niitä on henkisesti paljon mukavampi toteuttaa :) Jos on itse asiaa pohtinut jo vaikka muutaman vuodenkin niin kuin usein kuulee asian olevan ja todennut lapsiluvun olevan täynnä, se on silloin täynnä.

Vuoden aikana on muutaman kerran on hiukan aristanut leikkauskohtaa ja lisäkivestä, mutta se on mennyt ohi. Paikkoja voikin joskus hiukan aristaa, kun kroppa tottuu uuteen "järjestykseen", mutta itse en ole esim. tarvinnut särkylääkettä. Varsinaisista kivuista en siis ole kärsinyt. Itse asiassa minulla oli aiemmin krooninen lisäkivestulehdus joka aiheutti aristusta muttei suuria kipuja sekään, ja leikkauksen jälkeen tilanne on oikeastaan parempi. Jos taas paikat tulevat jossain vaiheessa oikeasti kipeäksi, kannattaa totta kai ottaa heti yhteys lääkäriin, niin kuin yleensäkin leikkausten jälkeen.

Hyvin on siis mennyt. Ainut, mikä on "harmittanut" on, ettei operaatiota tehty jo vaikka kolme vuotta aiemmin :) Ja muistakaa, että vasektomia astuu voimaan vasta sitten, kun näyte on todettu siittiöistä vapaaksi! Sitä ennen niitä voi olla varastossa muutaman kuukauden ajan, ja niistä voi riittää kymmeniinkin siemensyöksyihin.

Olen 47 vuotias kahden lapsen isä. Olen ajatellut vasektomiaa. Olen tästä jo kirjoittanut toisessa ketjussa. Itse leikkaus ei minua pelota. Minua huolestuttaa mahdolliset sivuvaikutukset. Kolmelle kaverilleni on tuo operaatio tehty ja kahdella heistä on jatkuvia ongelmia. He tuntevat painetta lantioissa ja pusseissa. Tuo paine (englanniksi "Blue balls") häiritsee heidän elämäänsä ja varsinkin sukupuolielämäänsä. Yksi taas sanoo, että vasektomia ei ole vaikuttanut mihinkään.
Kysyin urologilta asiasta ja hän sanoi, että tällainen paine on hyvin harvinaista. Kysyin myös vaikuttaako ikä asiaan - nuo kaksi kaveriani joilla on ongelmia ovat minua kymmenisen vuotta nuorempia kun taas se kaveri jolla ei ole ongelmia on minua muutaman vuoden vanhempi. Urologi vastasi, että hän ei usko iän vaikuttavan asiaan, mutta kertoi huomanneensa nuorempien miesten valittavan enemmän.
Onko kellään kokemuksia ongelmista? Onko ollut kipuja tai paineita?

Yhteistyössä