Varpaillaan kävely, mistä johtuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oscu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oscu

Vieras
Mistä voi johtu vajaa 4-vuotiaan lapsen varpaillaan kävely. Sitä on jatkunut joka noin vuoden eli ihan pienenä sitä ei esiintynyt. Neuvolassa ei asiaan puututtu, mutta itseä huolestuttaa. Lapsi kävelee varpaillaan lähes koko ajan.

meillä tyttö käveli 2v varpaillaan lähestulkoon kokoajan.
Itseänikin asia huoletti,mutta neuvolassa siihen ei puututtu.
Nyt tyttö on 3v ja kävelee normaalisti,välillä sipsuttaa varpaillaan mutta harvemmin.Jotkut väittivät että kävelytuolilla olisi asian kanssa ollut jotain tekemistä,mutta tiedä sitten...

Olin justiin neuvolassa, mutta terveydenhoitaja ei puuttunut asiaan millään. Sanoi vaan, että seurataan.

Tätä on kuitenkin kohta jatkunut jo vuoden ja lähes koko ajan lapsi kävelee varpaillaan. Mitään muuta erikoista en ole lapsessa huomannut. Tämä varpaillaan kävely alkoi hieman ennen 3- vuotis synttäreitä.

Meillä vajaa puolitoistavuotias on alkanut kävellä vähän väliä varpaillaan. Itse oon pitänyt sitä vaan "uutena taitona" tai leikkinä... Täytyypä sitten kai ottaa puheeksi neuvolassa. Meidän neiti ei oo kyllä ees nähnyt koskaan kävelytuolia, joten siitä se ei ainakaan johdu

Myöskään aiheen aloittajan lapsi ei ole ikinä nähnyt kävelytuolia, joten sen piikkiin tuota varpailla kävelyä ei voi pistää.

Ajattelin tilata huomenna ajan fysioterapeutilta. Mutta pelottaa, voiko olla jotain vakavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja oscu:
Myöskään aiheen aloittajan lapsi ei ole ikinä nähnyt kävelytuolia, joten sen piikkiin tuota varpailla kävelyä ei voi pistää.

Ajattelin tilata huomenna ajan fysioterapeutilta. Mutta pelottaa, voiko olla jotain vakavaa?

No ainakin noin nuorella tuskin mitään pysyvää on, kun ei ole voinut ehtiä kauaa kävellä noin. :) Tärkeintä on saada se oikea kävelytyyli opittua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se vääristää selän asentoa ja vaikuttaa myös akillesjänteesen ja jalan holviin. Kunnon kengät on luultavasti paras hoito - sisälläkin.

tuohon "vaivaan " on tehty kunnon kenkiä...pitää olla kunnon pohja. ja vaikuttaa juuri tuohon akillesjänteeseen.

Pienillä se merkitsee ettei osaa kunnolla vielä kävellä ja isommilla voi tarkoittaa jotain neurologista vikaa tai sitten on vain opittu tapa.
eli nyt et päästä kävelee varpaisillaan vaan hellästi yrität painaa jalkapohjaa alaspäin, jos sattuu lopetat heti ja silloin voi olla kyse myös jalan viasta, jos menee alas ilman tuntemuksia niin voi olla vain se tapa. =)

Nostanpa tätäkin, koska mua huolestuttaa ihan hirveästi.

Olo on oikeastaan ihan hysteerinen. Pelkään niin älyttömästi mikä lapsella on. Monta iltaa on mennyt itkiess. Varmaan ylireagoin asiaan, mutta kärsin pahasta lääkäripelosta ja se taas lisää tätä pelkoa. Epätietoisuus on kaikkein pahinta, mistä tuo varpaillaankävely voi johtua?

Mieskin on ihan avuton, kun vollotan koko ajan.

Yhteistyössä