Varhaisultrasta mielipiteitä

Eli siis kävittekö varhaisultrassa yksityisellä ennen ekaa neuvolaa, missä vaiheessa ja mitä maksoi!?

Minulla eka neuvola varattuna rv 9 ja nyt menossa rv 6. Haluaisin tietää jo ennen neuvolaa, että onko masussa edes ketään, kun turvotusta ja tissien kipeytymistä kummempia oireita ei ole ja olo on vähän epäuskoinen. En vain oikein tiedä pitäiskö yksityiselle varata ultra aika vai odotella sinne neuvolaan saakka (tosin kuulemma täällä ei ultrata ekalla kerralla).
Kertokaa ihmeessä omia kokemuksia asiasta, kun en itse osaa päättää enkä edes oikein tiedä mikä on järkevää kun esikoinen vasta tulossa! :)

Mulal ol ieka neuvola vasta noin viikolla 12, joten en olisi edes ehtinyt mihinkään ultraan, lisäksi tän käpykylän nlassa ei edes ola ultraa ja siihen maailmanaikaan kaupunki ei edes maksanut yhtään ultraa, yksityiselle oli mentävä jos halus.

Eli mä en näkisi tarpeelliseksi mennä. Kyllä se aika nopeasti menee ja varmuus tulee.

Onnea odotukseen! Esikoisen odotus on pitkä! :D

s
Alkuperäinen kirjoittaja gg:
itse olen aina käynyt yksityisellä 6-7 raskausviikolla, ensimmäinen raskauteni oli kohdunulkoinen niin tarkistamassa että on oikeassa paikassa
Täälläkin aina käyty varhaisultrassa jotta nähdään ettei ole kohdunulkoinen tai tuulimuna.

hei
Olen käyny aina. Eka oli tm ja olin tosi kiitollinen etten jääny odottelemaan sinne nt-ultraan. Ei tullut itelleen pois, joten sinne olis mitä todennäköisemmin menny. Kaverilla just menossa keskeytynyt km. ei olis paljastunu ilman varhaisultraa. Kaikki oireet hällä edelleen ja voimistuvat vain. Just sai ekat keskeytyslääkkeet. Itselleen ei ollut sekään tulossa eikä ainakaan vielä noilla ekoilla lääkkeilläkään.

Joten kyllä. On hiton paljon vaikempaa, mitä pidemmälle menee, jos kaikki ei olekaan ok...

En käynyt ennen ekaa neuvolaa, vaan vasta rv9+6, kun olin varma että alkio on lakannut kasvamasta niin kuin edellisellä kerralla. Kaikki oli kuitenkin hyvin. Meillä ei ole neuvolassa ultraa.

Rv6 saattaa olla liian aikainen ajankohta varhaisultralle, joten voi olla että ei näy vielä sykettä.

Muoks. Ethän sä tainnut olla vielä menossakaan. Mutta mieluiten rv7+ eteenpäin.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mulal ol ieka neuvola vasta noin viikolla 12, joten en olisi edes ehtinyt mihinkään ultraan, lisäksi tän käpykylän nlassa ei edes ola ultraa ja siihen maailmanaikaan kaupunki ei edes maksanut yhtään ultraa, yksityiselle oli mentävä jos halus.

Eli mä en näkisi tarpeelliseksi mennä. Kyllä se aika nopeasti menee ja varmuus tulee.

Ei millään pahalla, mutta ehkä hiukan huomaa, ettei sulla ole km-kokemusta...

Se aika menee joo nopeasti siihen nt-ultraan. Mutta sinä aikana ehtii jo kiintyä siihen vauvanalkuun ja ajatukseen tosi paljon. ...vain jotta siellä ultrassa täti saattaakin kertoa, ettei kyydissä ole mitään elävää ollu enää viikkoihin.

ei ei
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:

Missään nimessä en neuvo toimimaan näin. Itselläni ekassa raskaudessa huomattiin vasta niskapoimu-ultrassa että kannankin tuulimunaa. Ja olin kärsinyt kovasta pahoinvoinnista viikkoja, siis turhaan.

Kaveri päätti kanssa säästää rahaa. Kovat kivut alkoivat rv 9 ja lopputulos: kohdunulkoinen jonka tuloksena toinen munajohdin poistettiin. Tämä olisi huomattu jo aikaisemmin ultrassa jos olisi viitsinyt käydä.

Varhaisultria suositellaan kyllä nykyisin jokaiselle juuri sen takia että nähdään missä raskaus on. Kohdunulkoinen on hengenvaarallinen tila ja tuulimuna taas henkisesti kova paikka kun on kaikki raskausoireet olleet ja silti on kantanut "ei mitään".

Mun mielestä se on tosi tärkeä. Np-ultra menee usein jopa viikolle 12 ja olisi tosi ankeaa kuulla niin pitkällä, ettei olekaan raskaana oikeasti (onkin tuulimuna tms). Lisäksi kohdun ulkoinen raskaus voi rikkoa munajohtimen jo viikolla 10 ja sukulainen meinasi kuolla siihen verenvuotoon. Lisäksi hän menetti lisääntymiskykynsä siinä. Varhaisultrassa sekin olisi selvinnyt ajoissa. Niin ja katsotaanhan siellä myös sikiöiden lukumäärä, mikä voi olla tarpeellinen tieto.

hei vielä
Ja jotta muistaisin vastata ap:n kysymykseenkin, niin olen käyny aina 6+ viikolla. :) ekan 6+5, tokan 6+3. Hinta riippuu paikkakunnasta, joten sitä on mahdoton sanoa. 80-150 euron välillä.

Mulla kans keskeytynyt km paljastui vasta np-ultrassa, alkio oli ollut kuollut jo melkein neljä viikkoa. En mä tuolloin tajunnut mennä mihinkään varhaisultraan, mikä näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut hyvä idea.

Lisättäköön vielä, että tässä raskaudessa tuo varhaisultra maksoi korvauksen jälkeen 85 euroa. Joissakin paikoissa saattaa päästä puolella tuosta, joissakin taas maksaa enemmän.

vieras
Mä en käynyt esikoisesta ja en käynyt nyt viimeisimmästä raskaudestakaan, joka meni kesken 10. viikolla. Ekasta oli järkyt pahoinvoinnit, tästä toisesta ei mitään. Jälkikäteen ajateltuna ois kannattanut käydä. Lääkäri meinasi, että kehitys loppunut jo aiemmin.

• Tykkää
Reactions: Luru32
Kiva kun noin ahkerasti jaksetaan vastailla. :) Tää helpotti kummasti ja vahvisti mulle sen että täytyy soittaa lääkärille ja varata aika, oon nimittäin ollu kun tulisillahiilillä muutaman päivän tän asian takia..
Yks tyhmä kysymys vielä.. Eli tarviiko mun jotenkin etukäteen ilmottaa sinne neuvolaan että käyn ultrassa ennen sitä vai riittääkö se että vaan sitten ekalla nevolakäynnillä kerron käyneeni varhaisultrassa jne..? -Kuulostaa tyhmältä, mutta kysynpäs kuitenkin! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Zonya:
Yks tyhmä kysymys vielä.. Eli tarviiko mun jotenkin etukäteen ilmottaa sinne neuvolaan että käyn ultrassa ennen sitä vai riittääkö se että vaan sitten ekalla nevolakäynnillä kerron käyneeni varhaisultrassa jne..? -Kuulostaa tyhmältä, mutta kysynpäs kuitenkin! :D
Ei tarvitse ilmoittaa.

Malta vielä hetki ennen ultraa, ettei tule turhaa murhetta siitä jos näkyvyys on huono kun on niin alussa vielä. Itse menisin aikaisintaan 7+ viikolla.

Kiitti Meritähti! :) Suunnittelinkin että menisin vasta viikolla 7-8. H
uolissani olen varmaankin siksi kun takana on vuosi sitten tehty raskauden keskeytys, pelkään että se vaikuttaa asioihin. Ja muutenkin haluan asioihin varmuuden, jotta voin rauhottua! :)

vieras
en todellakaan ymmärrä MIKSI pitäisi mennä jo viikolla 6 tai yleensäkin noin aikaisin? Np on kuitenkin aika varhaisessa vaiheessa, joten eikö nyt voi odottaa siihen? Vähän outoa minusta, eihän siinä edes näe juuri mitään kehityksestä.

vierailija
Itse en aikaisemmin ymmärtänyt miksi mennä alkuraskaudenultraan, mutta kun koimme useamman (4kpl) keskeytyneen keskenmenon jotka todettiin vasta niskapoimu-ultrassa, aloin ymmärtää sen merkityksen. Pahimmillaan alkio oli ollut kuolleena jo seitsemän viikkoa ja minä olin kärsinyt kauheista raskausoreista.

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Itse en aikaisemmin ymmärtänyt miksi mennä alkuraskaudenultraan, mutta kun koimme useamman (4kpl) keskeytyneen keskenmenon jotka todettiin vasta niskapoimu-ultrassa, aloin ymmärtää sen merkityksen. Pahimmillaan alkio oli ollut kuolleena jo seitsemän viikkoa ja minä olin kärsinyt kauheista raskausoreista.
Lisään vielä, että jatkossa käyn itse alkuraskaudenultrassa rv 7+ jolloin nähdään onko alkio elossa ja vasta sen jälkeen otan yhteyttä neuvolaan.

Pointtini onkin vain se että haluan tietää onko siellä mitään elävää ja onko elämää oikeassa paikassa. En odotakkaan näkeväni mitään suuria, pelkkä vahvistus sille että tosiaan siellä elää joku, riittää minulle..
Tää on varmaankin paljon mielipiteitä herättävä asia, mutta itse ainakin haluan vaan pystyä rauhoittumaan ja saada tiedon mahd. pian, jos jokin on pielessä tai todellista lasta ei edes ole.

Yhteistyössä