Varhaisraskauden ultrassa kaksoset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ama"

Vieras
Kävin varhaisraskauden ultrassa 7. viikolla ja siellä näkyikin yllättäen kaksi alkiota omissa pusseissaan ja omilla istukoillaan. Molemmilla näkyi syke. Ensin olin todella iloinen, kun siellä onkin kaksi, mutta nyt olen huomennut, että myös huolet on lisääntyneet. Pelottaa, että ehdin tottua ajatukseen, että siellä onkin kaksi ja seuraavassa ultrassa toinen onkin kuollut.

Onko kenelläkään tietoa, miten yleistä on, että toinen kaksosista menehtyy varhaisilla viikoilla? Käsittääkseni on kuitenkin hyvä tilanne, kun ovat täysin erilliset ja toinen ei esim. pääse käyttämään toisen ravinteita jne.

Joko uskallan siis ajatella olevani tuleva kaksosten äiti :) Vai täytyykö yrittää olla innostumatta suunnattomasti, ettei pettymys sitten ole niin älytön, jos kaikki ei menekään hyvin..

Itselle näytettiin ekassa ultrassa et kaksi on.
Sain lähetteen synnytyssairaalaan varmistus ultraan. Väliä taisi olla pari viikkoa.
Ja sitä toista ei enään löytynyt.

moi ama, täällä sama homma, yllätyksesksi ultrassa kaksi alkiota ja molemmat omissa pusseissaan.
Varoitettiin minuakin että voi olla että toinen tulee pois mutta tämähän on nimenomaan paras mahdollinen tilanne kun ovat omissa pusseissaan :)

itse ainakin ajattelen odottavani kaksosia, jos toinen menehtyy niin sitten se on niin :/
jos jollakulla kokemuksia niin kertokaahan, täällä mietityttää myös...

no en mä muuta tiedä mutta ois kauheeta jos ois kaksi vauvaa vaatimassa... eikä yksikään tuttuni joilla on kaksoset ole nauttinut vauva /pikkulapsi ajasta, ollut senverran raskampaa.

Meillä myös todettiin vkon 7 varhaisultrassa kaksi alkiota ja varoitettiin, että toinen (tai tietysti pahimmassa tapauksessa molemmat) voi hyvinkin vielä mennä kesken. No meillä ei mennyt vaan kaksoset saatiin. Myöhemmin raskauden aikana, kun kävimme monikkoperheyhdistyksen perhevalmennuksessa, Kätilöopiston lääkäri kertoi, että nykyään kaksosraskauksia todetaan aiempaa enemmän, koska ihmiset käyvät näissä varhaisultrissa, mutta syntyneiden kaksosten määrä ei ole lisääntynyt samassa suhteessa.

Hyvällä ystävälläni todettiin myös varhaisultrassa kaksoset, mutta seuraavassa ultrassa oli enää yksi.

Meillä tuon kuopuksen varhaisultrassa rv6+2 nähtiin kaksi alkiota eri pusseissa sykkeineen, vuotojen takia rv8+3 ultrassa ja siellä olikin kaksi alkiota yhdessä pussissa sykkeineen + toinen pussi jossa ei sykettä. Rv10+? oli toinen sikiö noin viikon toista pienempi ja toinen pussi kutistunut huomattavasti Rv12+4 ei sitten ollut enää kuin yksi pussi, jossa yksi syke.
Eli meillä lopetti kasvunsa kaksi alkua toinen omassa pussissaan toinen samassa pussissa kuin loppuun asti selvinnyt sisarus.

Mulle se joku ultraaja sano et melkein viikottain näkee sitä et toinen ihan alussa sulaa/vuotaa pois.

Mulla taas todettiin vasta np-ultrassa että raskaus alkanut kaksoisraskautena, mutta toinen pussi tyhjänä ja tämän istukan paikoilla hematooma. En tiedä mitä varhaisultrassa sitten olisi näkynyt. En osannut odottaa tätä kaksoisraskautta joten olin vaan helpottunut että vuodosta huolimatta olen edelleen raskaana, enkä ajatellut toisen sikiön menetystä menetyksenä.Vuotoa kestikin sitten toista kuukautta ja huolet tämän yhden elävän sikiön voinnista olivat matkassa pitkään. Viikkoja vastaava vauvan alku hikkailee nytkin tuolla mahassa. Vielä pitäisi muutama viikko hautoa.. :)

• Tykkää
Reactions: Irski
Minulla oli ekassa ultrassa nähtävissä että on ollut kaksonen, joka oli lakannut kasvamasta. On kuulemma verrattain yleistä. Toinen vauva kasvoi ja kehittyi normaalisti, enkä ilman tuota ultraa olisi koskaan saanut tietääkään että kyseessä alun alkaen oli kaksosraskaus. Pienen menetys toi haikeuden tunteen, mutta en kokenut sitä varsinaisena menetyksenä. Vieläkin joskus ajattelen millainen hänestä olisi mahtanut tulla (toinen on ny 10 v), ja tää iso tyttö itsekin tietää että alunperin hänellä oli sisko tai veli masussa.

Meillä näkyi kaksi sykettä omissa pusseissaan myös varhaisultrassa ja tuolla ne nyt leikkii olkkarissa :)
Kaksosten kanssa alku on todella rankkaa mutta kyllä nyt 2 vuoden iässä helppoa, kun on kaveri kokoajan mukana.

Onko kaksoset tulleet spontaanisti vai hoidoilla? Onko ollut jotain vuotoa? Jos on ihan normaalisti alkanut raskaus, ja tilanne tuo, uskon, että kaikki menee hyvin loppuun asti. Tosin eikös se ole 12 viikkoa kun se keskenmenoriski ns. pienenee yksisikiöisissä raskauksissakin.

[QUOTE="äitee";27540312]Meillä näkyi kaksi sykettä omissa pusseissaan myös varhaisultrassa ja tuolla ne nyt leikkii olkkarissa :)
Kaksosten kanssa alku on todella rankkaa mutta kyllä nyt 2 vuoden iässä helppoa, kun on kaveri kokoajan mukana.[/QUOTE]

Ja tietysti, onnea tuplien odottajalle.

Mulla oli viikolla 6 kaksi mutta koska mulla oli keskenmenoja niin osasin jo suhtautua niin että tulee yksi tai ei ollenkaan. Seuraavassa ultrassa sitten näkyikin enää yksi.

Joo, pää kylmänä nämä alkuviikot. Kun odotin ekaa lasta (silloin vaan yksi lapsi tulossa), niin kokenut terveydenhoitaja varoitteli kertomasta raskaudesta ennen 12 viikkoa, koska keskenmenot ovat niiin yleisiä yksösraskaudessakin.

Mulla kuului rv10 yhdet sydänäänet, mutta niskapoimu-ultrassa rv12 näkyikin yllättäen kaksi erillisissä pusseissa omilla istukoilla olevaa sikiötä (eli se tavallisin kaksosraskaus) =) ihan spontaanisti alkanut, ikää 31v ja sukurasite (eli perinnöllinen taipumus kahden munasolun irtoamiseen, koska suvussa useat erimunaiset kaksoset).

Tuolla ne nyt leikkii keskenään, 4-vuotiaat, alku tosiaan oli raskasta mutta nyt on todellakin iloa että on se samanikäinen leikkitoveri jo heti aamusta, joskin riitojakin tulee herkästi.

Näin jälkikäteen sanoisin, että hankkikaa itsestään keinuva vauvankeinu jossa toista voi edes yrittää rauhoittaa sillävälin kun pesee toisen kakkapyllyä! Niin kurjaa kuunnella siinä vaiheessa toisen parkumista (tosin ei se kakkavaippakaan haittaa syöttämistä, pitää vaan tehdä nopeita kompromisseja mikä on sillä hetkellä tärkeintä ja tarpeellisinta).

• Tykkää
Reactions: Irski
Mulla kävi niin etten vieläkään tiedä oliko alussa kaks alkiota vai yksi. Viikolla yhdeksän vessaan mennessä aamulla niin vessan lattialla tulvahti oikein kunnon verilammikko ja ajattelin et se siitä ja keskenmeno tuli. mut ensiapuun kun menin ja siellä ultrattiin niin näkyi yksi sikiö ja kuului kunnon sydän äänet. Lääkäri sanoi et voisi olla et toinen tuli ulos mut varmuutta ei ole.

Onnea raskaudesta ja tuplien odottamiseen!
Itselläni ei ole kokemusta moisesta, mutta itse ainakin odottaisin parasta pelkäämättä pahinta - koska jos toinen/molemmat nyt alkuun menisi kesken, niin sinä et sille kuitenkaan mitään voisi.

onnea hirmuisesti!! ei kannata stressata, onhan noita kaksosia maailmä väärällään! varmasti pikkuvauva-aika tulee olemaan rankempaa, mutta saatpahan yhdellä raskaudella ja synnytyksellä (ok, kaks ponnistusta mut silti) kaksi lasta, ja niistä on sitten hyvät kaverit keskenään, ei tarvitse aina itse siellä lattian rajassa istua ja keksiä leikkejä :)

Onnea kaksosraskaudesta, joka tapauksessa!
Itsellä näkyi varhaisultrassa kaksi, nyt 5,5-vuotiaat pojat! <3 Hetken olin huolissani, takana vajaan vuoden sisällä kaksi keskenmenoa, mutta en sitten jaksanut murehtia, tapahtuu mikä tapahtuu. Spontaanisti tulivat, ei sukurasitetta, mutta ikärasite kyllä.
Vauva-aika oli aika helppoa, liikkeelle kun lähtivät noin puolen vuoden iässä, niin alkoi hektinen kausi, joka jatkuu vieläkin! Mutta tosiaan, aina on kaveri, ja kyllä itse ainakin olen jaksanut koko ajan tuplista nauttiakin, väsymyksen keskelläkin!

En osaa vastata asiaasi,mutta ONNEA! ja koita nauttia raskaudesta vaikka välillä huolettaisikin.Itseäni huolettaa ihan yksösraskaudessakin,mutta ei se murehtimalla parane. Ja on varamsti ihanaa saada kaksi vauvaa eikä välttämättä ole sen rankempaa kuin yhdenkään kanssa.Iloista mieltä ja onnea sinulle <3

[QUOTE="äityli";27541223]En osaa vastata asiaasi,mutta ONNEA! ja koita nauttia raskaudesta vaikka välillä huolettaisikin.Itseäni huolettaa ihan yksösraskaudessakin,mutta ei se murehtimalla parane. Ja on varamsti ihanaa saada kaksi vauvaa eikä välttämättä ole sen rankempaa kuin yhdenkään kanssa.Iloista mieltä ja onnea sinulle <3[/QUOTE]

Tuo toiseksi viimeinen lause, argh..... taitaa taas puhua ihminen, jolla ei ole kaksosia.

Raskasta tulee olemaan, mutta oikeastaan kovin TYÖ alkaa siinä vaiheessa kun kaksoset alkaa liikkua, siinä onkin kiirettä sen jälkeen. Siis vauvahan on aika helppo hoitaa, se ei vielä puhu, uhmaa eikä esitä vaatimuksia. Ekat vuodet tulee oleen rankkoja, mutta kyllä niistä selviää. Ja ihania ne on kuitenkin. :)

Yhteistyössä