Varhaiskasvatuksen ammattilaiset?

Footballers Wife

Aktiivinen jäsen
26.06.2005
2 238
0
36
Hei, tässä kun on nyt käyty mielenkiintoista keskustelua (tai sitten ei) lapsen oikeasta hoitoonviemisiästä, niin kiinnostaisi kysyä onko paikalla varhaiskasvatuksen ammattilaisia ja jos on, niin miten te olette päättäneet omien lastenne osalta? Missä iässä lapsenne ovat aloittaneet kodin ulkopuolisessa hoidossa ja minkälaisesta hoitopaikasta on ollut kysymys, pph, puolipäivä, kokopäivä tms...? Teillähän jos jollain on sisäpiirin tietoa lasten saamasta hoidosta päiväkodeissa. =) =)

ps. olikohan tämä nyt ihan järkevä ja liian vakava aloitus näin myöhään perjantai-iltana? =) Vois olla mielekkäämpää vaikka vain nukkua... =) :D

Olen lastenhoitaja,mutta tehnyt myös töitä pk:n lisäksi ryhmiksissä,kouluilla ja kaupassa.Musta jokainen vanhempi tuntee,tietää ja näkee oman lapsensa(+itsensä) tarpeet parhaiten ja sen milloin olisi oikea aika aloittaa päivähoito.Oma poika aloitti hoidon 1v8kk perhepäivähoitajalla,aikaisemmin en raaskinut hoitoon viedä.Hoitopaikaksi valitsimme perhepäivähoidon kotimme läheltä,se oli mielestäni noin alkuun paras hoitomuoto lapsellemme(pieni ryhmä,tuttu hoitaja jne.)ja hyvin meni.Itsellänikin tuntui silloin että voisi palata takaisin työelämään vaikka ei vakipaikkaa olekaan.Suoraan sanottuna en olisi itse pk:ssa työskenneltyäni halunnut viedä alle 3v.päiväkotiin,meille "pienemmät kuviot"/yksilöllisempi hoito riittivät alkajaiseksi.Aloitimme hoidon silloin pehmeästi eli minulla oli eka kuukausi mahdollisuus tehdä 6h päivää ja sen jälkeen tein 8h:a. 7kk:n päästä työni harmikseni loppuivat ja poika jäi kotiin,mutta onneksi meillä on suht laaja sosiaaliverkosto ja käymme kerhossa ym.niin ikäisensä kaverit pysyvät"kuvioissa".Nyt jos saisin pitempiaikaista työtä(poika 2v8kk)voisin ajatella jo päiväkotia ja suurempaa ryhmää/virikkeellisempää ympäristöä.Mutta niinkuin sanoin olemme kaikki omia yksilöitä ja ratkaisumme erilaisia...Hyvää syksyä ja hoito-/kotipäiviä kaikille!

Lastenhoitoalalla mäkin. Oman lapseni laitoin lähimpään ja miellyttävimpään päiväkotiin kolme vuotiaana. Nautin lapsen ensimmäisistä vuosista kotona ja olisin mielelläni ollut vielä kolme vuotta lisääkin, mutta taloudellinen tilanne oli sellainen, että päivähoitoon piti lapsi laittaa. Harkitsimme pienempääkin hoitomuotoa, mutta hoitoaikojen suhteen päiväkoti oli kauimmin auki eli 6.45-17. =)

Mä palasin päiväkotiin töihin kesken hoitovapaan, kun sain vihdoinkin taas sieltä töitä. Oma poika on mummolla hoidossa. Teen vaan nyt alkuun 3kk töitä ja sit jään taas kotiin. Itse olin ajatellut olla pari vuotta kotona, mutta päätin ottaa työn vastaan. Sanoin itseni irti kolmivuorotyöstä ja en enää tee vuoroa.
Meillä päiväkodissa (kunnassa) on nuorimmat 3v. Alle 3v sijoitetaan perhepäivähoitajille tai ryhmiksiin. Itse voisin viedä päiväkotiinkin hoitoon, mutta onneksi on mummo ihan liki. Pääsee itse helpommalla, kun ei tarvi aamulla huolehtia kuin itsensä valmiiksi. Mummo tulee meille. Ja miehen iltavuorossa mies on sitten kotona.

Jokainen tekee omat ratkasunsa näissä asioissa. Mä olen yllättäen viihtynytkin töissä, joten ei se ollutkaan niin kamalaa.

olen päivähoitaja, päiväkodissa töissä. oma lapseni on pian 2 vuotias ja aion hoitaa häntä kotona 2v 8kk:den ikään asti. sitten hän menee perhepäivähoitajalle tai ryhmikseen, koska asuinpaikkakunnallamme ei ole muuta tarjolla.
ammatti näkökulmasta katsoen en suosittele alle 3 vuotiaalle päiväkotia. siellä on liikaa lapsia, hoitajiin nähden. lapset eivät tämän takia saa "rakkautta ja rauhallista oloa" riittävästi. pieni ihminen tarvitsee syliä ja turvaa, ei jatkuvaa hälinää.

Minulle kolmi-pph suositteli päiväkotia, koska fyysinen ympäristö kuitenkin turvallisempi pienelle.

ja ainakin tuttavien lapset vanhempainloman jälkeen suoraan pärjänneet hyvin.

Itse olen lähihoitaja työskentelen lastenkodissa. Mulla tytöt 2v ja eskarilainen. Äippäloman jälkeen palsin töihin takas ja nuorin oli 1,5v menivät ryhmikseen hoitoon. Hirveän hyvin viihtyivät kun vanhempi tyttö oli ollut jo siellä hoidossa.Nyt eskarin aloittamisen takia siirtyivät pk hoitoon. Jokainen vanhempi tietää lapsellensa parhaan hoitopaikan. Mua harmitti kun jouduin ottamaan tytöt ryhmiksesstä pois kun he todella naiúttivat siellä olosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 13:39 sanna 74 kirjoitti:
olen päivähoitaja, päiväkodissa töissä. oma lapseni on pian 2 vuotias ja aion hoitaa häntä kotona 2v 8kk:den ikään asti. sitten hän menee perhepäivähoitajalle tai ryhmikseen, koska asuinpaikkakunnallamme ei ole muuta tarjolla.
ammatti näkökulmasta katsoen en suosittele alle 3 vuotiaalle päiväkotia. siellä on liikaa lapsia, hoitajiin nähden. lapset eivät tämän takia saa "rakkautta ja rauhallista oloa" riittävästi. pieni ihminen tarvitsee syliä ja turvaa, ei jatkuvaa hälinää.

Harmi vaan, että meidän asuinalueella ei ole riittävästi perhepäivähoitajia, joten pakko on viedä kaksivuotias päiväkotiin, jos se on vain kunnalla tarjottavana.

Olen lastentarhanopettaja. Menin töihin pakon sanelemana, kun esikoispoika oli 10kk. Tosin hoitopaikka oli naapurin maalaistalo-mummolassa. Siellä poika oli 5 -v. saakka. Sitten oli kaksi vuotta päiväkodissa. Poika rakasti mummola-aikoja, vaikka tosin viihtyi hyvin päiväkodissakin. Isompanakin väliin p iti mummo-päiviä hyvällä omallatunnolla...
Kuopuspojan kanssa olin kotona 2.5.-vuotiaaksi asti. Sitten vein pojan päiväkotiin, siihen samaan, jossa esikoinenkin aikoinaan oli. Taloudellisista syistä oli pakko mennä töihin ja nyt ei enää mummo oo siinä kunnossa, että jaksais päivät hoitaa..
Kuopuskin viihtyy mainiosti tarhassa, tosin ekan puoli vuotta sairasteli kovin. Mahdollisimman paljon yritän kuitenkin järjestää vapaapäiviä, sillä 5 päivän työviikot ovat 3-vuotiaalle tosi rankoja!!!
Miksi päädyin päiväkotiin? Olemme kaksikielinen perhe ja uskon, että kielellistä kehitystä tuetaan / tarkkaillaan siellä parhaiten. Itseni on suomenkielisenä mahdoton opettaa poikaa ruotsiksi. Vaikka mies puhuukin kotona ruotsia, niin esikoisen kohdalla huomasimme, että
kaksikieliset lapset tarvitsevat usein kielelliseen kehitykseen enemmän panostusta...

Yhteistyössä