Varhainen ultra, tyhja sikiöpussi

Hei! Olen 29-vuotias nainen ja ensimmäisen raskauteni alussa. Kävin varhaisultrassa kuukautisista laskettuna rv 5+6. Minut lähetettiin ultraan varmistamaan raskauden alkaminen ja se, ettei kyseessä ole kohdunulkoinen tai monikkoraskaus. Ultra tehtiin vatsan päältä, eikä kuvissa näkynyt kuin musta pallura, läpimitaltaan 14 mm, ei ruskuaispussia tai alkiota. Toisesta munasarjasta löytyi myös kysta. Lääkäri epäili raskauden olevan vasta rv4+4, mutta se ei taida olla mahdollista, koska siittiöiden olisi täytynyt säilyä yli viikon hengissä. Asun ulkomailla ja lääkäri ei puhunut paljoakaan englantia, joten mahdollisuudet kysyä lisäkysymyksiä olivat hyvin rajatut. Onko todennäköistä että kyseessä on tuulimuna?

Mulla oli vähän vastaava tilanne. Aloin viime jouluna vuotaa verta jonka myötä hakeuduin varhaisultraan. Pelkäsin siis että raskaus oli keskeytynyt. Olin laskenut että viikkoja olisi 7. Ultraan päästyäni gynegologinen hoitaja toteaa ettei kohdussa näy mitään. Olin aivan ihmeissäni. Testi näyttää positiivista mutta kohdussa ei näy mitään?! Sain uuden ajan 1,5vko päähän. Tuolloin näkyikin sitten pienen pieni alkoi jonka sydän hakkasi, ja myös tuolloin vasta näkyi ruskuaispussi. Viikkoja ei ollutkaan ensi ultrassa niin paljon kuin oletin, ei seitsemän vaan neljä. Hedelmöitys oli jostain syystä tapahtunut myöhemmin kuin olisi tavallaan pitänyt. Eli en nyt ehkä heti lähtisi epäilemään tuulimunaa. Outoa on myös sekin että ultra tehtiin sulle vatsan päältä. Yleensä noin varhaisilla viikoilla ultrat tehdään alateitse. Täällä ultrataan vasta kun viikot lähenevät kahtakymmentä.

*Ja ai niin, saitko uuden ajan ultraan?

Viimeksi muokattu:
En saanut mitään ohjeita enkä edes uutta aikaa. Ajattelin että menen parin viikon päästä uudestaan. Kun vaan hermot kestäisi sinne asti! Enkä tosiaan tiedä miksi tehtiin vatsan päältä. Voisiko sekin vaikuttaa siihen ettei näkynyt mitään? Minulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu.

Mulla on myös taaksepäin kallistunut kohtu. Voi hyvin olla ettei siksi näkynyt mitään vaikkei mullakaan mitään näkynyt vaikka alateitse ultrattiin, mutta johtui vaan siitä kun viikkoja olikin todellisuudessa niin vähän. Kannattaa varata uusi aika ja selvittää missä mennään :) Onnea hirmuisesti!

Hei "mineli"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Saitkin kysymykseesi jo vastauksia, joten minäkin vain kehotan hakeutumaan uudelleen ultraääneen parin viikon kuluttua asian varmistamiseksi. Tässä vaiheessa ei oikein voi sanoa vielä mitään varmaa, voihan tosiaan olla että joko hedelmöittyminen tai sitten kiinnittyminen on tapahtunut normaalia myöhemmin, siksi ultrassa ei vielä näkynyt mitään. Yleensä alkuraskauden ultraäänitutkimukset tehdään alakautta paremman näkyvyyden takia, ja ainakin pääkaupunkiseudulla ensimmäinen julkisen puolen tarjoama raskausultraääni on raskausviikoilla 10-13 missä ultarataan ns. sikiön niskapoimua, joka voi antaa viitteitä kehityshäiriöihin.
Älä vielä luovu toivosta, onnea matkaan!

Yhteistyössä