varattoman hautaaminen - kysymyksiä

jos vainajalla ei ole yhtään rahaa,vain velkoja - ja haluan järjestää kuitenkin "kunnon" hautajaiset, voinko tehdä niin ja maksaa ne omasta pussista ? ilman että vainajan henk.koht. velat kaatuu kuitenkaan päälleni ?
 
Minun käsittääkseni velat periytyy äärimmäisen harvoin. Jos kuolinpesällä ei ole jakajaa, ja sinä otat sen hoitaaksesi, ei se vielä edellytä sinua maksamaan vainajan velkoja - paitsi jos sekaannut kuolinpesään esimerkiksi. ottamalla ennakkoon jotakin itsellesi. Kuka vain voi tehdä perunkirjat, ja kuka vain voi ilmoittautua maksamaan hautauksen.
 
"oikea ammattivalittaja"
jos vainajalla ei ole yhtään rahaa,vain velkoja - ja haluan järjestää kuitenkin "kunnon" hautajaiset, voinko tehdä niin ja maksaa ne omasta pussista ? ilman että vainajan henk.koht. velat kaatuu kuitenkaan päälleni ?
Minusta voi itse maksaa hautajaiset eikä velat kaadu päälle. Mun ex-mieheni oli varaton ja velkoja ulosotossa ja perunkirjoitukset hoiti oikeusavustaja joka lähetti lapun ulosottomiehelle että pesä on varaton niin velat ei periytyneet.
 
"oikea ammattivalittaja"
[QUOTE="jkl";29069608]Olen siinä käsityksessä, että sosiaalitoimisto maksaa varattoman hautajaiset, toki kaikki halvimasta päästä.[/QUOTE]

Niin maksaa. Halvimman arkun,kukkalaitteen ja kuljetuksen hautausmaalle. Itse järjestin pienen muistotilaisuuden kahvilassa jonka maksoin itse.
 
[QUOTE="jkl";29069608]Olen siinä käsityksessä, että sosiaalitoimisto maksaa varattoman hautajaiset, toki kaikki halvimasta päästä.[/QUOTE]

joo,tiedän. mutta ei haluta noita Halvimmasta päästä olevia juttuja. siksi mietinkin,voinko omalla rahalla maksaa "hienommat" hautajaiset ,ilman,että velat tulee mulle.
vainaja on anoppi.
 
en ole perillinen,mun mies on. ja hän on ainoa perillinen. mitäs jos hän maksaisi ,onko sillä eroa ? vai onko parempi,että maksajan olisin minä ?
Eli siis, anoppi on kuollut ja ilmeisesti puolisoa ei ole, jolloin seuraavana perimysjärjestyksessä on mies (ja sitten teidän lapset)? Siinä tapauksessa sinun miehesi on vastuussa perunkirjoituksesta, eli hänen täytyy nyt kolmen kuukauden sisällä tehdä selvitys vainajan varoista ja veloista. Jos velkoja on, ja perunkirjoitus viivästyy, ja tästä aiheutuu haittaa velkojalle (mm. niin että vainajan kuolinpesässä olisi ollut varoja mutta ne on velkojen maksun sijasta käytetty muuhun) niin miehesi on vastuussa. Teoriassa siis.

Miehesi voi pitäytyä vastuusta, eli kieltäytyy perinnöstä, jolloin hänellä ei ole perunkirjoitusvastuuta. Sinuun tämä ei liity millään tavalla.
 
Sinun sijassasi minä maksaisin hautajaiset, mutta silloin ette voi hakea hautausavustusta sosiaalitoimelta, ja kuolinpesä on silti hoidettava lain mukaisin menoin.

Finlexistä nämä selviää, jos jaksaa lukea, minä voin muistaa väärinkin. Oikeusaputoimisto on myös luotettavampi paikka kysyä neuvoa, ja sieltä saa myös avun perunkirjoituksen tekemiseen itse.
 
Eli siis, anoppi on kuollut ja ilmeisesti puolisoa ei ole, jolloin seuraavana perimysjärjestyksessä on mies (ja sitten teidän lapset)? Siinä tapauksessa sinun miehesi on vastuussa perunkirjoituksesta, eli hänen täytyy nyt kolmen kuukauden sisällä tehdä selvitys vainajan varoista ja veloista. Jos velkoja on, ja perunkirjoitus viivästyy, ja tästä aiheutuu haittaa velkojalle (mm. niin että vainajan kuolinpesässä olisi ollut varoja mutta ne on velkojen maksun sijasta käytetty muuhun) niin miehesi on vastuussa. Teoriassa siis.

Miehesi voi pitäytyä vastuusta, eli kieltäytyy perinnöstä, jolloin hänellä ei ole perunkirjoitusvastuuta. Sinuun tämä ei liity millään tavalla.
perunkirja asiat on jo hoidossa.
mitään perintöä ei ole tulossa,kun ei ole mitään perittävää.todennäköisesti siis tulee kuolinpesän konkurssi.
 
ja jos maksan hautajaiset, maksanko ne omalta tililtä vai pitääkö ne kierrättää anopin tilin kautta ? hautajaiskuluthan on kuitenkin ENSIsijaisia velkoja ja varmaan verottaja ihmettelis kun sellaisia ei olis missään maksettuna,jos omalta tililtäni ne maksan.
voi huhheijaa,tää on kiemuraista!
 
Hautauskulut maksetaan ensisijaisesti vainajan varoista ja vainajan
tililtä.


Siis ensisijaisesti. En keksi syytä, miksi et voisi ottaa kustannuksia maksettavasti, tällöin kuolinpesää ei veloiteta vaan sinua. Eiköhän tuo selviä soitolla hautaustoimistoon vaikka.
 
joo,no pitää ens viikolla lampsia miehen kanssa oikeusaputoimistoon vielä kyselemään tyhmiä :/

just käyty hautaustoimistossa,joka velottaa 1500€.siihen päälle vielä pitopalvelu ja seurakunnan maksut..
 
"vieras"
Saat laittaa niihin hautajaisiin ihan niin paljon kuin haluat omasta pussistasi. Voit hakea sosiaalitoimistosta rahaa hautajaisiin, korvaavat vain jonkin minimijutun mukaan, mutta mikään ei estä sinua maksamasta enemmän, että saa hienommat hautajaiset. Mutta se hakemus pitää tehdä ennen niitä hautajaisia.

Et tietenkään kierrätä omia rahojasi anopin tilin kautta. Jos anopin tililtä löytyy rahaa, niin voit ne sieltä maksaa. Jos omistasi maksat, niin perunkirjoituksessa tai pesänjaossa esität kuitit maksamistasi kuluista ja vaadit ne anopin viimeiset pennoset korvaamaan niitä kuluja, jos jotain löytyy. Perunkirjaan ne voi kirjata kuolinpesän velkoina.
 
[QUOTE="vieras";29069830]Saat laittaa niihin hautajaisiin ihan niin paljon kuin haluat omasta pussistasi. Voit hakea sosiaalitoimistosta rahaa hautajaisiin, korvaavat vain jonkin minimijutun mukaan, mutta mikään ei estä sinua maksamasta enemmän, että saa hienommat hautajaiset. Mutta se hakemus pitää tehdä ennen niitä hautajaisia.

Et tietenkään kierrätä omia rahojasi anopin tilin kautta. Jos anopin tililtä löytyy rahaa, niin voit ne sieltä maksaa. Jos omistasi maksat, niin perunkirjoituksessa tai pesänjaossa esität kuitit maksamistasi kuluista ja vaadit ne anopin viimeiset pennoset korvaamaan niitä kuluja, jos jotain löytyy. Perunkirjaan ne voi kirjata kuolinpesän velkoina.[/QUOTE]

joo,no saa nähdä haluaako sossu auttaa ollenkaan.
 
"Maija"
ja jos maksan hautajaiset, maksanko ne omalta tililtä vai pitääkö ne kierrättää anopin tilin kautta ? hautajaiskuluthan on kuitenkin ENSIsijaisia velkoja ja varmaan verottaja ihmettelis kun sellaisia ei olis missään maksettuna,jos omalta tililtäni ne maksan.
voi huhheijaa,tää on kiemuraista!
Siis onko vainajan tilillä kuitenkin rahaa mistä maksaa hautajaiskuluja?
 
"Maija"
[QUOTE="Maija";29069929]Ok. Siinä tapauksessa maksat kulut omalta tililtäsi. Vainajan tilille ei auta rahoja missään tapauksessa siirtää. Kulut pitää tuoda esille perunkirjoituksessa silti. Edellä sait jo hyviä neuvoja. Tsemppiä <3[/QUOTE]

Tarkentaisin vielä, että vaikka nyt rahaa ei ole, kuolinpesälle voi tulla esim. veronpalautusta vielä nyt ja ensi vuoden joulukuussa, samoin voi palautua erilaisia osuusmaksuja (S-ryhmä, osuuspankki) jne. Ja niistä palautuvista rahoista voit saada itsellesi "palautusta", kun maksamasi kulut näkyy perunkirjassa.
 
[QUOTE="vieras";29069939]Kannattaa olla yhteydessä sinne mahdollisimman pian, ennenkuin mitään hautajaisjärjestelyjä lyötte lukkoon. Itse olen ollut yhtenä maksamassa hautajaisia, jälkikäteen saimme kuulla, että jotain olisi voinut saada, kun olisi etukäteen ollut yhteydessä.[/QUOTE]

on sovittu jo arkut,kukat,kahvitukset,kuljetukset..
 
[QUOTE="Maija";29069947]Tarkentaisin vielä, että vaikka nyt rahaa ei ole, kuolinpesälle voi tulla esim. veronpalautusta vielä nyt ja ensi vuoden joulukuussa, samoin voi palautua erilaisia osuusmaksuja (S-ryhmä, osuuspankki) jne. Ja niistä palautuvista rahoista voit saada itsellesi "palautusta", kun maksamasi kulut näkyy perunkirjassa.[/QUOTE]

ei oo tulossa mitään.
 

Yhteistyössä