Varakkaiden vanhempien lapsilla on selvästi korkeampi yleissivistys ja paremmat eväät elämässään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jepsus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25528247:
En ihan suoraan allekirjoita väitettä. Mielestäni tuohon asiaan vaikuttaa muutkin asiat kuin vain se, kuinka korkealle vanhemmat ovat opiskelleet ja paljonko saavat palkkaa. Mä olen itse kohtuullisen varakkaasta perheestä, mutta aikoinaan silti valitsin opistotasoisen koulutuksen matalapalkka-alalle. Siskoni taas hankki akateemisen koulutuksen ja on ollut alusta lähtien hyvätuloinen. Silti voisin väittää, että mun lapsiltani on edellytetty parempia käytöstapoja sekä enemmän yritteliäisyyttä. On totta, että siskoni lapset pieninä matkustelivat enemmän kuin omani, mutta mun lapseni kyllä kävivät museoissa, taidenäyttelyissä ja muissa kulttuuritapahtumissa täällä kotinurkilla. Mun lapseni ovat myös tehneet pienestä pitäen enemmän kotitöitä ja kumpikin aloittanut kesätyöt jo 15-vuotiaina. Olen myös aika varma siitä, että mulla oli aikoinaan enemmän aikaa lukea lapsilleni kuin työssäkäyvällä siskollani. Eikä mun lasteni kasvatus muuttunut millään tavalla aiemmasta, vaikka myöhemmin vaihdoinkin alaa, opiskelin itselleni amk-tutkinnon ja siirryin matalapalkka-alalta paremmin palkatulle alalle. Väittäisinkin, että vanhempien koulutustasoa ja tilipussia enemmän vaikuttaa vanhempien arvomaailma sekä se sosiaalinen yhteisö, jossa lapsi elää.

Hyvä keittis. Isoäiti on samaa mieltä kanssasi. Aina joskus tyttären koneella vilkuilen ja löydän hyviä mielipiteitäsi. Ja vaikka me olemmekin olleet aika isotuloinen perhe aina, niin yhdyn näkemyksiisi ja omaan kokemukseesi.

Mä uskon, että kyllä se vähän näin menee. Puhuisin kuitenkin enemmänkin yhteiskuntaluokista, jotka määriteltäisiin muutenkin kuin rahan kautta. Siis ei pelkästään varakkaat perheet vaan myös korkeastikoulutetut yms. Ja poikkeuksiahan aina löytyy. Ihan ihme väite tuo, että varakkaiden perheiden lasten syrjäytymisprosentti ois nolla. Valitettavasti syrjäytyneitä löytyy ihan kaikenlaisista perheistä.

Totta haastat, mutta löytyy tästäkin joukosta lorvikatarriin sairastuneita. Yleisesti ottaen, koulutetuilla vanhemmilla on koulutetut lapset. On itsestään selvää, että hankitaan kunnon ammatti.

mutta kun ei se yleissivistys viisaaksi tee. mun tuttavapiirissäni kaikki korkeastikoulutettujen lapset ovat hukassa elämänsä kanssa eivätkä lukion jälkeen ole saaneet mitään aikaiseksi ja duunareitten lapset on töissä ja olleet jo vuosia..

[QUOTE="vieras";25528380]mutta kun ei se yleissivistys viisaaksi tee. mun tuttavapiirissäni kaikki korkeastikoulutettujen lapset ovat hukassa elämänsä kanssa eivätkä lukion jälkeen ole saaneet mitään aikaiseksi ja duunareitten lapset on töissä ja olleet jo vuosia..[/QUOTE]

Miten niin saaneet mitään aikaiseksi?

[QUOTE="vieras";25528380]mutta kun ei se yleissivistys viisaaksi tee. mun tuttavapiirissäni kaikki korkeastikoulutettujen lapset ovat hukassa elämänsä kanssa eivätkä lukion jälkeen ole saaneet mitään aikaiseksi ja duunareitten lapset on töissä ja olleet jo vuosia..[/QUOTE]

Niin niistä duunareiden lapsista tulee duunareita eli ne menee ammattikouluun mikä kestää sen kolme vuotta ja sen jälkeen töihin. Korkeastikoulutettujen lapsista tulee korkeastikoulutettuja eli niiden opiskelu kestää kauemmin.

[QUOTE="vieras";25528426]kukaan niistä ei ole lukion jälkeen jatkaneet opinnoitaan vaan kulkevat siellä täällä työharjotteluissa ja työkkärin koulutuksissa ja makaavat kotona ja äiti ja isi maksaa :)[/QUOTE]

Oletko sinä duunari?

Musta se vanhempien koulutustausta on varakkuutta merkitsevämpää, ja muistaakseni tämä on ihan kotimaisissakin tutkimuksissa todettu. Esim. minä ja mieheni ollaan molemmat korkeakouluettuja ( minä maisteri, mies tosin vain tradenomi) mutta tehdään pienipalkkaisia töitä. Koen kuitenkin, että meillä lapsille luetaan paljon, heihin panostetaan aikaa ja sen verran rahaa kuin käytössä on, enemmän panostus kuitenkin lienee sitä ajallista. Ehkä siksikin, koska lapset ovat pieniä eivätkä vielä harrasta. Mutta kasvatusperiaatteet tukevat sitä lasten hyvää kasvua...

Se palkkaus vaan tänäpäivänä on tällaista.

[QUOTE="vieras";25528426]kukaan niistä ei ole lukion jälkeen jatkaneet opinnoitaan vaan kulkevat siellä täällä työharjotteluissa ja työkkärin koulutuksissa ja makaavat kotona ja äiti ja isi maksaa :)[/QUOTE]

No siinä on sitten vikaa jo vanhemmissa, meillä ainakin lukion jälkeen mennään opiskelemaan tai töihin ellei heti pääse mihin haluaa ja sillä aikaa voi lähteä vaikka au-pairiksi.

Seuraava Ei pidä paikkaansa Suomessa:

"Syrjäytymisprosentti pohjoismaissa on nolla varakkaista perheistä tulevilla lapsilla"

Ihan yleisesti ei pidä paikkaansa, esimerkkinä vaikkapa kouluampujat.

Tai he hakevat opiskelemaan alaa, jonne on hankala päästä ja hakevat monta vuotta, mutta ovat siinä odotellessa kuitenkin ahkeria ja käyvät työharjoitteluissa ja työkkärin koulutuksissa. Tämänkin asian voi näköjään nähdä niin monelta kantilta.

[QUOTE="vieras";25528466]mun lapsuus oli rutiköyhä ja kai oon nyt sitten duunari :D ärsyttää vaan kun muuten mukavat ihmiset ei laiskuuttaan jaksa tehdä mitään vaan siksi kun ei tiedä että mikä se unelmatyöpaikka olis.[/QUOTE]

Kyllähän se siitä, kun vain pääsevät kouluun sisään, kaikki vain eivät heti pääse, ja joutuu pitämään välivuosia, ammattikouluihin pääsee jos on vain jotain edes tosituksessa.

[QUOTE="vieras";25528466]mun lapsuus oli rutiköyhä ja kai oon nyt sitten duunari :D ärsyttää vaan kun muuten mukavat ihmiset ei laiskuuttaan jaksa tehdä mitään vaan siksi kun ei tiedä että mikä se unelmatyöpaikka olis.[/QUOTE]

Eli siis harmittaa kun toiset voivat olla vain ja rauhassa miettiä? Parikymppisellä ei ole kiire mihinkään.

• Tykkää
Reactions: rtee

Jos etsii vielä omaa alaa ja vanhemmilla on halua ja rahaa elättää ja kuitenkin käy työkkärin koulutuksissa ja harjoitteluissa niin mikä siinä niin pahaa on jos ei töitä tee?

Musta se vanhempien koulutustausta on varakkuutta merkitsevämpää, ja muistaakseni tämä on ihan kotimaisissakin tutkimuksissa todettu. Esim. minä ja mieheni ollaan molemmat korkeakouluettuja ( minä maisteri, mies tosin vain tradenomi) mutta tehdään pienipalkkaisia töitä. Koen kuitenkin, että meillä lapsille luetaan paljon, heihin panostetaan aikaa ja sen verran rahaa kuin käytössä on, enemmän panostus kuitenkin lienee sitä ajallista. Ehkä siksikin, koska lapset ovat pieniä eivätkä vielä harrasta. Mutta kasvatusperiaatteet tukevat sitä lasten hyvää kasvua...

Se palkkaus vaan tänäpäivänä on tällaista.
Ja minusta taas vanhempien arvomaailma ja sosiaalinen yhteisö. Mitä isommaksi lapset tulevat, sitä vähemmän on merkitystä vanhemmilla ja sitä enemmän yhteisöllä. Ei sitä turhaan ole iät ajat toivottu, että omat lapset hakeutuisivat "hyvään" seuraan ja välttäisivät "huonoa" seuraa. Jo 10-12 -vuotias lapsi on kavereiden vaikutteille altis ja jos lapsen kaveripiiri muodostuu lapsista, joiden perheissä ei esim arvosteta taiteita, kirjallisuutta tai koulutusta, niin lapsi saattaa hyvinkin luopua omista sellaisista harrastuksistaan, jotka ovat kavereiden mielestä typeriä. Tuota pienempi lapsi taas voi hyvinkin saada vaikutteita muilta aikuisilta kuin vanhemmiltaan, esim isovanhemmilta, tädeiltä ja sediltä jne. Suuntaan ja toiseen. Tänä päivänä ongelmana monilla on, että lapsen sosiaaliset suhteet ovat vain omiin vanhempiin sekä julkisten laitosten (päiväkodit, koulut) palkattuihin työntekijöihin. Lapsella ei välttämättä ole sellaista yhteisöä, josta voisi ammentaa intoa lukemiseen yms, mikäli vanhempien asenteet lukemista yms kohtaan ovat negatiiviset.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25528521:
Ja minusta taas vanhempien arvomaailma ja sosiaalinen yhteisö. Mitä isommaksi lapset tulevat, sitä vähemmän on merkitystä vanhemmilla ja sitä enemmän yhteisöllä. Ei sitä turhaan ole iät ajat toivottu, että omat lapset hakeutuisivat "hyvään" seuraan ja välttäisivät "huonoa" seuraa. Jo 10-12 -vuotias lapsi on kavereiden vaikutteille altis ja jos lapsen kaveripiiri muodostuu lapsista, joiden perheissä ei esim arvosteta taiteita, kirjallisuutta tai koulutusta, niin lapsi saattaa hyvinkin luopua omista sellaisista harrastuksistaan, jotka ovat kavereiden mielestä typeriä. Tuota pienempi lapsi taas voi hyvinkin saada vaikutteita muilta aikuisilta kuin vanhemmiltaan, esim isovanhemmilta, tädeiltä ja sediltä jne. Suuntaan ja toiseen. Tänä päivänä ongelmana monilla on, että lapsen sosiaaliset suhteet ovat vain omiin vanhempiin sekä julkisten laitosten (päiväkodit, koulut) palkattuihin työntekijöihin. Lapsella ei välttämättä ole sellaista yhteisöä, josta voisi ammentaa intoa lukemiseen yms, mikäli vanhempien asenteet lukemista yms kohtaan ovat negatiiviset.

Ihan totta. Löin tuon koulutuskortin siihen vain siksi, että korkeakoulutetut vanhemmat usein mysö ohjaavat lasta tuontyyppisten harrastusten, aktiviteettien ja ystävien seuraan, ja heidän tuttavapiirinsä, sosiaalinen verkostonsa, koostuu suureksi osaksi ns. "hyvästä seurasta." Nämä kulkevat osittain käsi kädessä.

Mutta: myös me asumme tällä hetkellä ahtaasti ja ns. paremmalla alueella, koska emme kertakaikkiaan halua asua väljemmin sillä ns. huonommalla alueella. Eli sikäli olemme valitsemassa myös lapsillemme tätä meidän mielestä suotavampaa sosiaalista kontekstia.

Tottahan se varmasti on etta raha antaa paremmat mahdollisuudet elamassa, mutta siltikaan se ei ole mikaan tae elamassa parjaamisesta saati sitten yleissivistyksesta. Tulisi myos miettia kuinka pitkalti perittya koyhyys on, esimerkiksi lukihairiot ovat melko vahvasti periytyvia ja jos jo lapsena huomaa olevansa muita 'huonompi' heikentaa se itseluottamusta ja mina kuvaa, mika puolestaan vaikuttaa opiskeluvalintoihin ym, ja nain ollen tyopaikkaan ja tulotasoon aikuisialla. Valitettavan usein koyhemmista oloista tulevilla lapsilla voi olla enamman muita murheita, esim hajonnut perhe, alkoholismia ym taustalla, jotka ymmarrettavasti vaikuttavat lapsen keskittymiseen ja oppimiseen koulussa. Lisaksi rikkaammilla on usein varaa palkata lastenhoito apua mika auttaa vanhempia jaksamaan lasten kanssa, samoin kuin harrastusmahdollisuudet niin lapsille kuin aikuisille. Uskaltaisimpa myos vaittaa etta toisinaan rikkaiden lasten hyvan kaytoksen takana ei ole vanhemmat, vaan hyva hoitopaikka/ koulu, jonne lapset ovat paasseet asuinalueensa ansiosta.

Kumpaan porukkaan itse lukeudut ?

Tuohon nyt et usko itsekään ;))

Hyvin koulutettujen vanhempien (eli vähintään alemman korkea-asteen suorittaneiden) lapset yleensä opiskelevat itselleen kunnon ammattin ja arvostavat koulutusta. Suurin osa lukiolaisista on ainakin pienemmissä kaupungeissa on vähintäänkin keskiluokan lapsia. Ainakin täällä seudulla ammattikouluun menevistä 90% on alempien sosiaaliluokkien jälkikasvua. En väheksy millään tavalla ammattikoulua ja kaikkia tarvitaan. Yleensä se menee niin, että amikset vaan eivät samalla tavalla kiinnostu lukemisesta, yhteiskunnallisista asioista, kulttuurista ja halua oppia ottamaan asioista selvää. Matkustelussakin on selvä ero: amis lähtee rantalomalle makoilemaan ja korkeammin koulutettu lähtee useammin kohteeseen, jossa on myös annos kulttuuria.
Eri asia ne amikset, jotka jatkavat sitten korkeakouluihin. Nämä yleensä kiinnostuvat yhteiskunnasta enemmän.
Esim. facebookissa huomaa statuspäivityksistä jo entisen peruskoulukavereiden sosioekonomisen aseman. He voivat olla edelleen mukavia ihmisiä, joilla on huumorintajua. He varmasti rakastavat lapsiaan, eivätkä ikinä laiminlöisi näiden perustarpeita. Harvemmin vaan keneltäkään vähintään amk-tasoisen koulutuksen käyneeltä löytyy näitä "lisää tämä statukseesi jos plapalaaplaplaa" "kokoa kaveripalkistasi ensi viikonlopun ryyppyporukkasi " "lisää tämä statukseesi jos sinua ei kiinnosta politiikka ja plaaplaaplaa" . Myöskin kirjoitustaito ja päivitysten taso "vit** ku noi stana ääliöt ei osaa ajaa tuol liikentees!!!!!! pistää nii ketuttaaaa noi köröttelijät"

Varmasti itse presidenttikin käy silloin tällöin paikassa a tai b tissuttelemassa ja istuu iltaa ystävien kanssa hulttia huumoria viljellen. Mutta oikeasti: ne vanhemmat jotka usein käyvät yöelämässä (useammin kuin noin 1krt/5viikkoa) eivät ole kovin hyvin koulutettuja.

Kyllä varakkailla on ihan erilaiset resurssit tehdä lasten kanssa asioita. Varakkaat ja etenkin koulutetut vanhemmat viettävät perheenä aikaa enemmän ja on ihan tutkittua, että yhteinen päivällinen on sitä tyypillisempää, mitä korkeampi sosioekonominen asema on.

Toki vanhempien jaksaminen varmaan parantuu rahan myötä. Viikonloppuisin ja lomilla on varaa valita tekemistä. Lapset voi touhuta hoplopissa viikonloppuna kaveriperheen lasten kanssa ja äidit juovat kahvia ja juttelevat.
Kylpylässä rentoutuu koko perhe ja päivä laskettelukeskuksessa on mukavaa koko perheelle. Lapset jaksaa päivällä touhuta mukavasti, jos illalla on luvassa leffateatteri jne.
Onhan se aikuisellakin sitäpaitsi mielekkäämpää harrastaa uusilla kunnon välineillä.

TOISAALTA:
Ei kaikkien tarvitse edes olla kovin fiksuja. Jos käy töissä ja elää jotenkuten ihmisiksi niin hyvä. Meitä on moneen junaan ja hyvä niin. Olisi kovin tylsää jos kaikkien elämä olisi yhdestä puusta veistettyä.

PS: Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Näperrän kännykällä ja tämä on aika hankalaa kosketusnäyttöä opettelevalle :)

• Tykkää
Reactions: DaLin

Yhteistyössä