vapaansuhteen säännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietiskelevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietiskelevä

Vieras
Jos palstalta löytyy muita avoimeen/vapaaseensuhteeseen positiivisesti ja avoimesti suhtautuvia ihmisiä, niin olisi hieno keskustella millaisia sääntöjä tälläiseen vapaaseen suhteeseen kuitenkin tarvitaan, vai tarvitaanko mitään?

Olen itse sitä mieltä, että parisuhde jossa seksi ja sen harrastaminen sidotaan vain ja ainoastaan siihen omaan puolisoon on jotenkin keinotekoista ja huom. pitkällä aikavälillä tuhoon tuomittua. Ihmiset, kuten lähes kaikki muutkin nisäkkäät, eivät vain ole luontaisesti yksiavioisia. Jos olisimme, niin vaistojemme himot/halut muita ihmisiä kohtaan olisivat hyödyttömiä ja näin ne eivät olisi periytyneet sukupolvelta toiselle. Niille, joiden mielestä yksiavioisuus on mielentila ja luja tahto ohjaa ihmisistä toimimaan oikein, eli olemaan yksiavoinen, voin sanoa että ihmisen tahto on hyvin heikko. On mielestäni järkevämpää varautua ja ratkaista mahd. ongelmat tulevaisuudessa heti, kuin pitää illuusiota ikuisesta, yksiavioisesta liitosta yllä kunnes toinen lopulta pettää.

Mielestäni kuitenkin vapaassa ja avoimessaliitossa tarvitaan joitain seksuaalisuuteen liittyviä sääntöjä tai muuten sekään ei pitkällä aikavälillä toimi. Ainakin näistä säännöistä uskon, että voimme olla yhtämieltä:

1) Parisuhteen ulkopuolisilla suhteilla ei pyritä satuttamaan, loukkaamaan tai tasaamaan tilijä toisen puolison kanssa, vaan mahd. suhteet luodaan vain ja ainoastaan seksistä ja seksuaalisuudesta nauttimista varten. Vailla vihaa tai katkeruutta toisen mahd. teoista ja suhteista.

2) Tärkein henkilö seksuaalisesti on oma puoliso ja hänen nautintonsa ja halunsa ovat ykkössijalla. Ulkopuoliset suhteet tapahtuvat aina sivussa ja niissä harrastettu seksi ei saisi olla koskaan pois puolisolta. Ainakaan pitkällä aikavälillä, joskus on tietenkin normaalia että rakastajattaren/rakastajan luona vietty aika voi viedä mehut aviovuoteesta.

3) Turvaseksi. Nykypäivänä sukupuolipartnerien seksitaudittomuudesta ei voi koskaan olla täysin varma, joten parisuhteen ulkopuolella tapahtuvat seksiaktit ja seksuaalisuus on pidettävä turvaseksin alaisena. Tästä lipsumista voidaan verrata ns. normaalissa, yksiavioisessa suhteessa tapahtuvaan pettämiseen, jonka johdosta suhde voi päättyä. Itseasiassa tässäkin on kyse enemmän oman puolison arvostamisesta kuin itse seksistä, joten arvostus ennen kaikkea!

4) Seksipartnereihin ei rakastuta, vaikka niihin kiinnytäänkin. Eteenkin jos sama rakastajatar/rakastaja on pitkään käytössä. Mielestäni rakastuminen kertoo siitä, että siinä ykkösuhteessa ja parisuhteessa on muita ongelmia ja silloin se olisi syytä laittaa poikki.

Millaisia muita sääntöjä pitäisi vapaassasuhteessa, sen toimiakseen, olla olemassa, vai pitäisikö olla täysin vapaa, myös sääntöjen suhteen? Onko tilanteita jolloin vapaansuhteen sopimukset, vapaasta seksuaalisuudesta pitää katketa tai sääntöjä kiristää ja miksi?

Miten vapaassa suhteessa voi olla sääntöjä? Säännöthän rajoittavat ja se siitä vapaudesta?

Juu, itse olen sitten todennäköisesti negatiivinen ja rajoitettu ihminen, jos on tuollaisen positiivisuuden ja avoimuuden vastakohta.

Miksi oma parisuhde pitää heti laittaa poikki, jos siinä huomataan olevan ongelmia? Eikö pitemmän päälle palkitsevampaa olisi edes yrittää ensin ratkoa niitä ongelmia, eikä heti juosta karkuun?

Kunhan pisti silmään.

Seksipartnereihin ei rakastuta, vaikka niihin kiinnytäänkin.

Juurihan sanoit, että ihmisen tahto on heikko. Miten estää rakastuminen tai liian syvä kiintyminen. Aivan. Ei mitenkään. Sinänsä on kyllä täysin huvittavaa, että ylipäätänsä tällainen 'avoimen suhteen' kannattaja harrastaisi seksiä aina vain tietyn partnerin kanssa. Sehän on sama kuin että olisi parisuhteessa, mutta harrastaisi kakkosen kanssa seksiä. Mitä avointa siinä on. Mieluummin sitten sohii ympäriinsä todellakin avoimesti kaikkea mikä liikkuu eikä jumitu siihen yhteen kakkoseen oman puolison lisäksi.

En ymmärrä avointa suhdetta. Miksi turhaan edes olla suhteessa, jos kuitenkin haluaa olla muiden kanssa? Eikö olisi parempi olla ihan yksikseen ja harrastaa seksiä kenen kanssa lystää.

Tietysti jos sattuu niin hienosti, että kummatkin osapuolet haluavat avoimen suhteen - mutta taitaa olla harvinaista.

Jos avoimen suhteen perusta on siinä, että no, kumminkin se pettää, niin pettäköön sitten luvan kanssa. Sitähän tuo periaatteessa tarkoittaa.

Sinänsä en myöskään ymmärrä sitä, että joidenkin ihmisten elämässä seksi on maailman tärkeintä. Tärkeintä tuntuu olevan, että pannaan. Mistään muusta viis. Minun mielestäni ihminen on muutakin ja haluaisin itse, että minusta muistetaan muutakin kuin että 'oli se kyllä kova panemaan'. Mutta jokaisella on tietysti oma elämäntehtävänsä.

Meidän avoimessa liitossamme toimivat pitkälti samat säännöt kuin teilläkin.
Kohdat 1, 2 ja 3 pätevät sellaisenaan.

Kohtaa 4 tarkennan:
Seksipartnereihin ei rakastuta, koska vakipanoja ei pidetä. Avioliiton ulkopuoliset seksiseikkailut pidetään kertapanona.

5. Avioliitto on ja tulee olemaan aina ykkönen, mikään seksiseikkailu ei mene sen ohi. Koti, parisuhde ja perhe hoidetaan hyvin ja yli jäävällä vapaa-ajalla voi harrastaa seikkailuja.

6. Avoimuus suhteessa voidaan viheltää tauolle kumman toiveesta tahansa koska tahansa. Tietenkään ei ole tarkoitus käyttää pelin katkaisua hyväkseen esim. siten, että minä haluaisin viheltää pelin poikki aina siinä vaiheessa kun miehellä on suunniteltu joku seikkailu. Tarkoituksena on, että erilaisissa elämäntilanteissa, missä tarvitaan tavallista isompaa panosta kodin ja perheen eteen molemmilta, voidaan seikkailut pistää jäihin ja kumpikin noudattaa tätä toivetta. (esim. läheisten kuolemat, lasten odotus ja syntymä jne ovat tällaisia tilanteita)

7. Puolisolle kerrotaan kaikki, mitä seikkailuissa tapahtuu. Ei siksi, että haluaisimme kytätä tai vahtia mustasukkaisesti, vaan siksi, että meitä kiihottaa käyttää seikkailuja oman seksielämän mausteena :)

8. Työkavereihin, ystäviin, omiin tai puolison sukulaisiin ei sekaannuta. Omassa kotipitäjässä eikä aviovuoteessa seikkailla vaan ne järjestetään muualla.

Mielestäni avoin liitto vaatii lujaa luottamusta toiseen ja uskallusta rehellisyyteen. Tällainen suhde ei voi myöskään onnistua mustasukkaisella luonteella varustetun ihmisen kanssa. Ja aivan ehdottomasti avointa liittoa on MOLEMPIEN haluttava yhtä paljon, ei siten, että toinen on siihen taivuteltu.

""Miten vapaassa suhteessa voi olla sääntöjä? Säännöthän rajoittavat ja se siitä vapaudesta?""

En halunnut antaa kaikkia vastauksia kysymyksiin, mutta yleensä ihmiset ovat eritasoisessa asemassa seksuaalisuuden haluttavuuden suhteen ja naisten on helpompi saada panoseuraa sitä halutessaan. Pitäisi tätä jotenkin rajoittaa? Kyse on seksuaalisesta vapaudesta, ei muusta. Tai vielä tarkemmin siitä ettei edes uskotella sitä, että pyritään olemaan yksiavioisia, mihin ei loppukädessä kyetä...

""Miksi oma parisuhde pitää heti laittaa poikki, jos siinä huomataan olevan ongelmia? ""

Tämä liittyi tuohon kohtaan 4. jossa rakastutaan siihen ulkopuoliseen seksikumppaniin. Mielestäni tälläinen rakastuminen kertoo siitä ettei omassa suhteessaan saa tarpeeksi rakkautta. Tällä ei ole avoimensuhteen kanssa mitään tekemistä. Avoimessa suhteessa rakkaus ja seksi erotetaan toisistaan, ainakin seksi ulkopuolisten ihmisten kanssa. Oman kumppanin kanssa seksi ja rakkaus tietenkin kuuluvat yhteen.

juu noita vapaasuhteelaisia on kuulemma helsingin ja tallinnan kadunkulmat pullollaan. jos mun kohdalle osuu nainen joka harrastaa vapaasuhteita eli käy naimassa vieraan miehen kanssa ei kuulu mun elämään.

Pitää vielä omalta kohdalta tarkentaa nimimerkin ei kuulu minulle käsityksiä:

""Jos avoimen suhteen perusta on siinä, että no, kumminkin se pettää, niin pettäköön sitten luvan kanssa. Sitähän tuo periaatteessa tarkoittaa. ""

Tämä nimenomaan ei ole avoimen suhteen perusta. Avointa liittoa pitää molempien haluta, eikä suostua siihen siksi, että pelkää toisen pettävän kuitenkin. Jos ei sitä molemmat halua, silloin on kysymys ihan perinteisestä parisuhteesta, jossa toinen käyttää hyväkseen toista ja sillä ei ole mitään tekemistä avoimen suhteen kanssa.

""Sinänsä en myöskään ymmärrä sitä, että joidenkin ihmisten elämässä seksi on maailman tärkeintä. ""

Ei ole kysymys siitä, että seksi on maailman tärkeintä. Mutta seksi on minusta ja miehestäni asia, josta pitää saada nauttia muidenkin kuin yhden ihmisen kanssa. Ei avoimessakaan suhteessa koko ajan olla panemassa, ei kotona eikä kodin ulkopuolella. Seikkailuja meillä on satunnaisesti, joskus pari kolme vuodessa, välillä menee pari vuotta että ei ole seikkailuja ollenkaan.

""Jos avoimen suhteen perusta on siinä, että no, kumminkin se pettää, niin pettäköön sitten luvan kanssa. Sitähän tuo periaatteessa tarkoittaa.""

Jos se kumminkin pettää, niin eikö silloin ole järkevää myöntää että sitoutuminen seksuaalisesti vain yhteen ihmiseen on liikaa vaadittu ihmiseltä? Tällöin voisimme jättää itsesyytökset, katkeruuden ja kateellisuuden pois näistä tilanteista ja elämään onnellisina parisuhteissa, joissa on mahdollisuus harrastaa seksiä muiden ihmisten kanssa.

Ensin sanot:

""En ymmärrä avointa suhdetta. Miksi turhaan edes olla suhteessa, jos kuitenkin haluaa olla muiden kanssa? Eikö olisi parempi olla ihan yksikseen ja harrastaa seksiä kenen kanssa lystää. ""

Sitten jatkat:

""Sinänsä en myöskään ymmärrä sitä, että joidenkin ihmisten elämässä seksi on maailman tärkeintä. Tärkeintä tuntuu olevan, että pannaan. Mistään muusta viis.""

Niimpä. Myös suhteissa voi olla muut asiat tärkeämpiä kuin se, että seksuaalisesti sitoudutaan vain siihen kumppaniin. Eteenkin kun tälläisen sitoutumisen pitäminen on utopistista ja liikaa vaadittu pitkällä aikavälillä. Eikö olisi järkevämpää myöntää: Me rakastamme toisiamme ja haluamme elää lopun elämää yhdessä. Siksi hetken huumassa tehdyt seksiaktit ulkopuolisten ihmisten kanssa eivät uhkaa liittoamme tai hyvin voitiamme. Kunhat et retostele suhteistasi tai muista naisista/miehistä, niin minä en kysele menojesi perään.

Kukin taaplatkoon tyyllillään, mutta sanonpahan vain mielipiteeni tuohon kohtaan 3, missä puhutte turvaseksistä. Sellaista 100 %:sta suojaa, mikä suojaisi kaikilta taudeilta ja/tai raskaudelta, ei vielä ole olemassakaan! Joten lässytyksen sen osalta puolison arvostamisesta voi minusta tässä yhteydessä jättää ihan omaan arvoonsa.

Suosittelen sinua tutustumaan seksitauteihin ja niiden tarttuvuuteen uudestaan. Pelkästään kondomia käyttämällä pystyy välttämään lähes kaikki ja ainakin kaikki vaarallisimmat taudit kokonaan. Tähän tilanteeseen haluankin lisätä säännön:

3.1. Mikäli turvaseksissä tapahtuu kömmähdys, kondomi menee rikki tai se jää kuitenkin käyttämättä tai mitä tahansa muuta odottamatonta, niin silloin asiasta ilmoitetaan välittömästi puolisolle ja käydään tarvittavan ajan päästä testeissä. Ennen tulosten tuloa turvaseksisäännöt tulevat myös omaan parisuhteeseen käyttöön.

No ei tietenkään ole, ja siitä huolimatta jokainen meistä jossain vaiheessa uutta parisuhdetta luottaa toisen puheisiin ja uskoo, että kumppani on terve. Vai vaaditko sinä höpöhöpö parisuhteen alussa ja jatkuessa aina lääkärintodistuksen taudeista?
Vaatiiko jokainen sinkku todistuksen taudeista ennenkuin menee sänkyyn uuden kumppanin kanssa?

Kondomi ei todellakaan sekään anna 100 %:sta suojaa niille vaarallisimmillekaan taudeille, vaikka hyvän suojan antaakin. Mutta ei siinä tarvita kuin yksi rikkoutunut kondomi ja huonoa tuuria ja voit puolisosi kanssa yhdessä testeissä todeta, että hups, olenkin nykyään HIV-positiivinen. Mutta nou hätä, kyllä mä silti sua puolisorakas yhä arvostan!

Erittäin hyviä sääntöjä ja juuri vastaavia olen itsekin miettinyt. Mielestäni kuitenkin vakituisia rakastajattaria voi pitää, koska on turvallisempaa monestakin syystä harrastaa seksiä tutun ja turvallisen ihmisen kanssa. Tässä tuleekin taas se ykkössääntö, eli tätä tehdään vain ja ainoastaan seksuaalisuuden toteuttamisen vuoksi. Ei rakkauden kaipuusta tai muusta parisuhteeseen mahd. negatiivisesti vaikuttavasta syystä.

""6. Avoimuus suhteessa voidaan viheltää tauolle kumman toiveesta tahansa koska tahansa. ""

Tämä on varmaan pakko olla olemassa, koska puoliso voi tarvita extra-tukea tietyissä elämäntilanteissa ja tällöin ulkopuoliset seksikontaktit voivat loukata, tai ainakin olla tahdittomia.

""7. Puolisolle kerrotaan kaikki, mitä seikkailuissa tapahtuu.""

Tämä on sopimus kysymys. Kaikki eivät halua tietää. Esim. itse voisin haluta tietää joskus, mutten aina. Toiset voivat tulla kateellisiksi kaikesta tiedosta ja toisten on pakko tietää kaikki, tai muuten tulevat kateellisiksi. Parasta olisi jos molempia kiihottaisi ja kiinnostaisi toisen seikkailut.

""8. Työkavereihin, ystäviin, omiin tai puolison sukulaisiin ei sekaannuta.""

Tämä jäi itselläni laittamatta, mutta myös hyvin tärkeä sääntö. Joskin voisin tehdä poikkeuksen tuttujen ja työkavereiden jotka tuntevat vain sen puolison, joka niiden kanssa on tekemisissä. Eli, ei yhteisiä tuttuja tai sellaisia joista voi niitä tulla.

Epäilen että tärkein vaatimus tälläiseen pystyvillä ihmisillä on hyvä henkinen terveys ja itseluottamus. Edes pieni kateelisuus ei ole tappavaa, jos itseluottamus ja tuntemus on kohdillaan. En silti tuomitksi liittoja, joissa tälläiseen on ajauduttu tosiasioiden ja tapahtumien edessä, eli jommankumman ryhdyttyä pettämään. Myös tietynlainen seksuaalinen avoimuus ja kokeilunhalu pitää tälläiseen ryhtyvillä ihmisillä löytyä jo luonnostaan.

Jos eläisin ns. avoimessa suhteessa, niin kyllä, vaatisin parisuhteen jatkuessa säännöllisesti lääkärintodistuksen. Tyhmähän olisin, jos en niin tekisi.

Sinkut on asia erikseen, ne on vastuussa vain omasta itsestään. Parisuhteessa olet jollain tavalla nimensä mukaisesti sitoutunut suhteeseen toisen ihmisen kanssa.

Ööö...kyllä sen huomaa onko kondomi mennyt rikki vai ei. Jos nyt puhut niistä mikroskooppisen pienistä ja kuvitteellisista reijistä, joilla esim. katolinen kirkko perustelee kondomi kieltoa, niin niiden olemassaolo on lähinnä lottovoiton luokkaa.

Minä myös avoimen suhteen kannattaja.

Ja avoimella suhteella ei ole mielestäni mitään tekemistä pettämisen kanssa. Pettäminen on sitä, että pannaan SALAA ja KUSETETAAN omaa kumppania, suorastaan pahantahtoista toimintaa siis. Minua ainakin pettämistapauksessa loukkaisi enemmän tieto siitä, että kumppanini valehtelee minulle, kuin tieto siitä, että hän on harrastanut seksiä jonkun muun kanssa. Samalla tavalla loukkaantuisin vaikka siitä, että kumppanini ottaisi suuren summan rahaa yhteiseltä tililtämme (jos sellainen olisi) kertomatta minulle. Jos hän taas kertoisi siitä etukäteen ja selittäisi mihin raha menee, ei tulisi minkäännäköistä ongelmaa.

Ei avoin suhde ole mitään estotonta panemista jokaisen vastaantulijan kanssa, mutta itse ainakin tunnen silloin tällöin vetoa myös muihin miehiin ja tulee näitä pienimuotoisia ihastumisia. Ja niin tuntee luultavasti lähes jokainen. Itse en koskaan harrastaisi seksiä ihmisen kanssa, joka ei herätä minussa minkäänlaisia tuntemuksia, siksi minusta onkin järkyttävää, kun ihmiset jäävät kiinni pettämisestä ja sanovat, ettei se toinen merkinnyt mitään. Se, että on valmis riskeeraamaan parisuhteensa täysin yhdentekevän panon takia, on mielestäni merkki siitä, että tunteet ovat kuolleet.

Kondomi oikein käytettynä antaa 100% suojan HIV-tartuntaa ja muita sukupuolitauteja vastaan. Suuseksistä on teoreettinen mahdollisuus saada sukupuolitauteja, mutta hyvin teoreettinen. Käsittääksesi on joitain tapauksia joissa ilmeisesti tartunta on tullut eritteistä suun kautta, mutta tälläiset ovat vältettävissä kun huolehtii omasta terveydestään. Ylipäätänsä minkä tahansa tartuntataudin tarttumisriski vähenee, mitä paremmas fyysisessä kunnossa olet. Kondomin rikkoutuessa tulisi tietenkin jonkin sortin karenssi ja tautitesti, jos tälläinen tuntuu molemmista järkevältä.