Vapaana juoksevat koirat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koirat kiinni!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koirat kiinni!

Vieras
Milloin on lain mukaan se aika, jolloin koirat saa juosta vapaana ja koskeeko siis ainoastaan metsästyskoiria?
Ärsyttää, kun täällä juoksee koira aina vapaana, on sillä omistaja mukana mutta koira menee usein pitkän matkan edellä ettei omistajaa aina edes näy.
Meillä on pieni koira ja en uskalla lähteä sen kanssa lenkille, kun tuota vapaana juoksevaa koiraa saa pelätä (pelkään muutenkin vieraita koiria.)
Ei kai asialle mitään voi tehdä :(

Taajama-alue
Sekin on käynyt mielessä, että sanon sille jotain mutta on sen näkönen ukko, että on todennäköisesti parasta olla hiljaa..
Ja miksi ihmeessä tollasesta itsestään selvästä asiasta pitäisi mennä sanomaan? Poliisille ensin ajattelin ilmoittaa, mutta ne tuskin ehtii/voi asialle mitään tehdä.

Tekeekö se koira jotain jos kävelette ohi? Siis onko hyvin koulutettu? Jos vain käppäilee muina koirina ja on hyvin omistajansa hallinnassa ilman sitä hihnaakin niin en olisi huolissani. Täällä on kans yks tollanen vapaana lenkitettävä koira, mutta on ihan kiltti ja uskoo omistajaansa hyvin.

Kyllä ne asialle voi tehdä, mut tekeekö se onkin eri juttu...sakkoahan tuosta pitäis huomautusten jälkeen tulla..

Onko koira sitten mitenkään uhitellut tai tuleeko aina ihan siihen iholle? voisithan pitää esim. kolina purkkia mukana (tai vaikka muutamaa) ja heittää se koiran jalkoihin jos tulee liian liki..passkamaisiahan nuo tilanteet aina on eikä pelollensa mitään voi, sitä ei vaan kaikki kanssaihmiset ymmärrä :/

On se muutamalle vastaantulijalle murissut, muttei mitään sen kummempaa ilmeisesti ole ikinä sattunut.
Omakohtaista kokemusta tuon koiran kohtaamisesta ei ole, koska käännyn koirani kanssa aina takaisin päin, kun näen tämän koiran jolkottavan jalkakäytävää vastaan. Onneksi tähän asti olen nähnyt sen jo kaukaa. En todellakaan halua ottaa sitä riskiä, että tekee omalle koiralleni jotain.

Taajama-alueella on koiran oltava aina kiinni, vaikka olisi kuinka kiltti tahansa. Jos metsässä tulee vastaan, niin ammu haulikolla, ja sano, että luulit sorsaksi.

Ja tähän väliin taas että myös kissat kuuluu pitää omalla tontilla...mä vihaan kissoja ja niitä ravaam meidän pihalla ihan kokoajan. milloin on rattaat kusessa ja milloin mikä muukin paikka. Olen kyllä aina yrittänyt halolla osua kun olen nähnyt, mut ei edes pelästy...

Ja joo Koirat hihnaan...ei koiria kuulu lenkkipolulla pelätä kenenkään.. Varsinkin kun ihan hyvin voi koira olla narussa lenkillä...

[QUOTE="jep";27212923]Taajama-alueella on koiran oltava aina kiinni, vaikka olisi kuinka kiltti tahansa. Jos metsässä tulee vastaan, niin ammu haulikolla, ja sano, että luulit sorsaksi.[/QUOTE]

Koirien kuuluu olla kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä. Ei siis aina kiinni.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";27213043]Koirien kuuluu olla kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä. Ei siis aina kiinni.[/QUOTE]

No tässä tapauksessa koira ei ainakaan ole välittömästi kytkettävissä, kun "taluttaja" voi olla kilometrinkin päässä koirasta..

Aina noista koirista tosiaan valitetaan, mutta entäpä kissat sitten? Nehän ne tympeämpiä on kun käy hiekkalaatikolla kusella ja kyttää aina jossain talon nurkilla.. Itse päästän koirani irti jos näen kissan meidän pihalla ;)

Aina noista koirista tosiaan valitetaan, mutta entäpä kissat sitten? Nehän ne tympeämpiä on kun käy hiekkalaatikolla kusella ja kyttää aina jossain talon nurkilla.. Itse päästän koirani irti jos näen kissan meidän pihalla ;)

No mitä nyt lehtiä lukee ja esim. tätä palstaa, niin kissoista valitetaan jatkuvasti. Koirista taas harvemmin. Enemmän mä pelkään vapaana juoksevaa koiraa, kuin kissaa...Toki molemmat saisi pitää kytkettynä, ainakin taajamassa.
Ja kyllä se vapaana oleva koirakin saa vahinkoa aikaan. Meillä kävi toistuvasti metsästyskoira pihalla, kuseskeli terassinlaudat ja söi oman koiramme ruuat sekä kiusasi koiraamme joka oli myös ulkona.

[QUOTE="vieras";27213123]Oliko se muuten niin ettei alle 6kk ikäistä koiraa tarvitse pitää kytkettynä jossain?[/QUOTE]

Alle 5kk ikäistä koiraa saa pitää irti metsässä / metsäteillä, vaikka muuten olisi ns. kiinnipitoaika.

[QUOTE="jep";27212923]Taajama-alueella on koiran oltava aina kiinni, vaikka olisi kuinka kiltti tahansa. Jos metsässä tulee vastaan, niin ammu haulikolla, ja sano, että luulit sorsaksi.[/QUOTE]

:D Päivän naurut!

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";27213237]Ei saa enää. Laki muuttui muutama vuosi sitten.[/QUOTE]

Okei, mietin vaan että onhan tuo aika erikoista. Meidän pentu kun painaa sen 40 kiloa eli aiheuttaisi enemmän hämminkiä kuin normaali aikuinen koira :D

Vanhempieni omakotitaloalueella jonka lähistöllä on metsikköä, juoksutetaan kyllä jatkuvasti koiria vapaana. Jo pihasta lähtiessä ovat isot noutajat vapaina, juoksevat täyttä vauhtia toisten pihojen läpi, ajavat kissoja takaa ja pissailevat toisten pihoihin. Jos ollaan näkemässä niin omistajat vaan huutavat koirilleen mutta eivät ota kiinni tai tee mitään estääkseen tätä tapahtumasta. Ja tätä jatkunut jo vuosia. Läheisessä metsikössä kaikki päästävät koiransa vapaiksi, sai aina pelätä mikä sieltä juoksee vastaan ja hyppää päälle kun omistajat sadan metrin päässä. Kerran tällaisen tapahduttua eräs omistaja perusteli koiransa käytöstä että se johtuu päälläni olevasta takista. Beige toppatakki..! Mikä sitten olisi pitänyt olla ettei koira olisi käynyt päälle? Onneksi en asu tuolla alueella enää. Mitä ihmettä noille koiranomistajille voi tehdä kun mikään ei mene perille? Laittakaa ne rakkinne naruun ja piste!

[QUOTE="Purppura";27214706]Oisko se lain noudattaminen kummiski jotain?[/QUOTE]

Tuossa tilanteessahan (tilanne, johon kommentoit) noudatetaan lakia. Koira on välittömästi kytkettävissä. Mikä sun ongelma?

Meillä on kiltti ja rauhallinen koira, joka saa olla vapaana metsiköissä ja syrjäisissä pusikoissa -kuitenkin taajamassakin (taajaman rajamailla, metsää) välillä, ei aina. TÄYSIN välittömästi kytkettävissä.

Tästä syystä en ymmärrä miksei järkeään voi käyttää ja huomata, että koira seuraa omistajaansa kuin hai laivaa jossain hiljaisessa metsässä -ja silti pitää alkaa urputtaa jostain kilometrin päästä fifi kainalossa että miksi pidät vapaana??

Mun ei tarvi sanoa edes puolta sanaa, niin saan koiran heti remmiin -joka on vain koriste koska ei se halua mihinkään mun luota lähteä muutenkaan. Sen ymmärrän, jos puututaan vapaanapitoon kun kadulla tulee vastaan irti oleva koira ja ohi pitäisi mennä tai muut sellaiset tilanteet.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";27213043]Koirien kuuluu olla kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä. Ei siis aina kiinni.[/QUOTE]

Väärin, aina kiinni taajama-alueella.

''Järjestyslaki säätää, että koira on pidettävä taajamassa kytkettynä.''

Taajama-alueen ulkopuolella välittömästi kytkettävissä.