Vanilja-aromi, mitä se on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhymä

Vieras
Leipomusreseptissä sanotaan, että pitää laittaa vanilja-aromia. Mulla sattuis oleen kaapissa iiiiso purkki vaniljakreemijauhetta. Onko noi yhtään sama asia? Lähdenkö vaan kiltisti kauppaan ettimään vanilja-aromia?

Mun sisko sano, että vanilja- ja vadelma-aromit on jonkun pesukarhun anuksesta. Olin just ostanut semmosta vanilja-vadelma-teetä. Ei oo tullut sitä kauheesti juotua.

Kyllä se ihan on vaniljauutetta kuten nimikin sanoo. Makuaineet eroteltu vaniljasta alkoholin avulla.

Vaniljauute ja vanilja-aromi ovat eri asioita. Suomessa ei juurikaan oikeaa vaniljauutetta ole kaupoissa (runsaan alkoholimäärän vuoksi), Punnitse & säästä-kauppa myy sitä pienehköissä, noin desin pulloissa. Vanilja-aromi on keinotekoista ainetta muutaman millin pullossa. Uutetta voi itse tehdä laittamalla halkaistuja vaniljatankoja votkaan muutamaksi kuukaudeksi, kääntelee ja ravistelee pulloa silloin tällöin. :)

[QUOTE="vieras";28889741]Paitsi vaniljajäätelössä, joka harvoin on ehtaa tavaraa. Pakkauksessa saa lukea vanilja, vaikka vaniljaa siinä ei olisikaan, koska "jokainen ymmärtää, ettei niin edullisessa tuotteessa ole käytetty aitoa vaniljaa".[/QUOTE]

Voi jeesus.

Et sinä asiaa päättele tuotteen nimestä, vaan sisällöstä. Ainesosista.

Se on arkipäivää nykyään että asioihin pitää perehtyä jos haluaa rahalleen vastinetta.

[QUOTE="vieras";28889741]Paitsi vaniljajäätelössä, joka harvoin on ehtaa tavaraa. Pakkauksessa saa lukea vanilja, vaikka vaniljaa siinä ei olisikaan, koska "jokainen ymmärtää, ettei niin edullisessa tuotteessa ole käytetty aitoa vaniljaa".
Voi jeesus.
Et sinä asiaa päättele tuotteen nimestä, vaan sisällöstä. Ainesosista.
Se on arkipäivää nykyään että asioihin pitää perehtyä jos haluaa rahalleen vastinetta.[/QUOTE]
Niin se vaan on ollut kauan aikaa ja tulos näkyy:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...kiot-tulivat-markkinoilta-ansaitusti-1.136252

Voi Jeesus sentään, miten naiiveja ihmiset ovat. Luontainen vanilja-aromi on ainakin todennäköisesti majavan persereiästä. Esim. vaniliinisokerissa, jäätelöissä, rahkoissa, jukurteissa jne. saattaa juuri olla tuota kyseistä herkkua. Aitoa vaniljaa on aika harvassa tuotteessa.

Yhteistyössä