Alkuperäinen kirjoittaja o:Tällaisten juttujen jälkeen ei ihme, että monet dementoituneet vanhukset pelkää laitoksia ja lääkkeitä, pelkäävät että heidät myrkytetään tai tapetaan.
No eikös noita ole viimeaikoina tapettukin?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja o:Tällaisten juttujen jälkeen ei ihme, että monet dementoituneet vanhukset pelkää laitoksia ja lääkkeitä, pelkäävät että heidät myrkytetään tai tapetaan.
Alkuperäinen kirjoittaja arvuuttelua...:Laitoshoidossa on vanhuksilla usein "pilleri" erittäin lähellä. Ne ei vain itse sitä tiedä. Tekisiköhän monikin laitoshoidossa oleva itsemurhan,jos he tietäisivät, että kipulaastarin suuhun laittaminen vie hengen?
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Sitä mä oon täs koko aika miettinytkin. Muunmuassa. Kun mietin hoitolaitokseen laitettuja vanhuksia, niin ne voi olla ihan dementoituneita.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mä voisin ottaa sen pillerin vaikka jo nyt. Ikinä tiedä, milloin onkin yks kaks siinä kunnossa, ettei kykene enää elämään omasta mielestään ihmisarvoista elämää. Pilleri yöpöydän laatikossa olisi ihan hyvä asia enkä mä ainakaan haluaisi odottaa 70-vuotispäiviäni, jos 58-vuotiaana olisin jo toinen jalka haudassa.
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:Alkuperäinen kirjoittaja arvuuttelua...:Laitoshoidossa on vanhuksilla usein "pilleri" erittäin lähellä. Ne ei vain itse sitä tiedä. Tekisiköhän monikin laitoshoidossa oleva itsemurhan,jos he tietäisivät, että kipulaastarin suuhun laittaminen vie hengen?
Ihanko totta?
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:Alkuperäinen kirjoittaja arvuuttelua...:Laitoshoidossa on vanhuksilla usein "pilleri" erittäin lähellä. Ne ei vain itse sitä tiedä. Tekisiköhän monikin laitoshoidossa oleva itsemurhan,jos he tietäisivät, että kipulaastarin suuhun laittaminen vie hengen?
Ihanko totta?
:attn:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:Tässä ollaan aika vaarallisilla vesillä. Ensinnäkin onko vanhuus yksin hyvä syy jakaa tappotuomioita. Kuka sen takaisi ettei vanhus kokisi "kivapilleriä" velvollisuutena, eikä vain täysin vapaaehtoisena valintana. Mitä jos vanhus kokee kaikesta huolimatta elämänsä mielekkääksi ja elämisen arvoiseksi, vaikka ympäröivä maailma ei niin ajattelisikaan.
Annettaisiinko pilleri 69-vuotiaalle? Kehitysvammaiselle? Työkyvyttömyyseläkkeellä olevalle 50-vuotiaalle? Eihän näistä kukaan tuota yhteiskunnalle sen enempää kuin vanhus, päinvastoin, kuluja on huomattavasti enemmän. Mitä kun omaiset alkaisivatkin sanoa ettei isä/äiti sitä pilleriä oikeasti halunnut, kunhan houraili.
Samalla voitaisiin jokaisen itsemurhayrityksen tehneen hoito lopettaa. Halvemmallahan siinä päästäisiin. Okei, vetelit purkin rauhoittavia, tervemenoa vaan.
Lopuksi. Vanhuksia ei ole pakko laittaa laitoksiin. Heitä voi hoitaa kotonakin. Heitä voi käydä lapset tervehtimässä, ja ottaa kotiinsa asumaan. Pelkät huonot puitteet ei edellytä kenenkään tappamista tai velvoittamista itsemurhaan. Ja kukaan ei voi velvoittaa lääkäriä rikkomaan valaansa ja tappamaan potilastaan. Abortin teostakin voi kieltäytyä. Kaikenkaikkiaan kuvottava ajatus kokonaisuudessaan. Kun et tuota, tapa itsesi.
Niinpä. Mun mielestä ylimielistä nähdä vanhuus/vanhana laitoksessa asuminen niin alhaisena, että olisi parempi armahtaa vanhukset tappamalla. Omasta puolestaan kaikki voivat päättää, hypätä vaikka sieltä katolta, mutta jos ollaan tarjoamassa "mukavaa" vaihtoehtoa, myrkkypillereitä, niin... :x *sanaton*Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:Tässä ollaan aika vaarallisilla vesillä. Ensinnäkin onko vanhuus yksin hyvä syy jakaa tappotuomioita. Kuka sen takaisi ettei vanhus kokisi "kivapilleriä" velvollisuutena, eikä vain täysin vapaaehtoisena valintana. Mitä jos vanhus kokee kaikesta huolimatta elämänsä mielekkääksi ja elämisen arvoiseksi, vaikka ympäröivä maailma ei niin ajattelisikaan.
Annettaisiinko pilleri 69-vuotiaalle? Kehitysvammaiselle? Työkyvyttömyyseläkkeellä olevalle 50-vuotiaalle? Eihän näistä kukaan tuota yhteiskunnalle sen enempää kuin vanhus, päinvastoin, kuluja on huomattavasti enemmän. Mitä kun omaiset alkaisivatkin sanoa ettei isä/äiti sitä pilleriä oikeasti halunnut, kunhan houraili.
Samalla voitaisiin jokaisen itsemurhayrityksen tehneen hoito lopettaa. Halvemmallahan siinä päästäisiin. Okei, vetelit purkin rauhoittavia, tervemenoa vaan.
Lopuksi. Vanhuksia ei ole pakko laittaa laitoksiin. Heitä voi hoitaa kotonakin. Heitä voi käydä lapset tervehtimässä, ja ottaa kotiinsa asumaan. Pelkät huonot puitteet ei edellytä kenenkään tappamista tai velvoittamista itsemurhaan. Ja kukaan ei voi velvoittaa lääkäriä rikkomaan valaansa ja tappamaan potilastaan. Abortin teostakin voi kieltäytyä. Kaikenkaikkiaan kuvottava ajatus kokonaisuudessaan. Kun et tuota, tapa itsesi.
Mutta entä jos se hyppy katolta ei tapakaan? Siis toki itsemurhan voi tehdä ilman tuota pilleriäkin, mutta itse ainakin pitäisin parempana nukkua pillerin jälkeen omaan sänkyyni kuin hypätä kenties jonkun lapsiperheen ikkunan edestä asfalttiin tai aiheuttaa veturinkuljettajalle painajaisia hyppäämällä pendolinon eteen. Aselakiakin ollaan tiukentamassa ja omien elinpäiviensä päättäminen tuskin tulee riittämään perusteluksi aselupaa haettaessa.Alkuperäinen kirjoittaja o:Niinpä. Mun mielestä ylimielistä nähdä vanhuus/vanhana laitoksessa asuminen niin alhaisena, että olisi parempi armahtaa vanhukset tappamalla. Omasta puolestaan kaikki voivat päättää, hypätä vaikka sieltä katolta, mutta jos ollaan tarjoamassa "mukavaa" vaihtoehtoa, myrkkypillereitä, niin... :x *sanaton*
Aivan. Käsittämätön asenne.Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:Toisissa kulttuureissa vanhuus käsitetään kunnioitettavaksi asiaksi. Elämänkkemusta, ja sen mukana kertynyttä tietoa arvostetaan. Meillä se on niin halveksittavaa että parempi olisi tappaa itsensä kun työura on ohi. Todella surullista ja kertoo tästä yhteiskunnasta enemmän kuin haluaisin. :'(
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mutta entä jos se hyppy katolta ei tapakaan? Siis toki itsemurhan voi tehdä ilman tuota pilleriäkin, mutta itse ainakin pitäisin parempana nukkua pillerin jälkeen omaan sänkyyni kuin hypätä kenties jonkun lapsiperheen ikkunan edestä asfalttiin tai aiheuttaa veturinkuljettajalle painajaisia hyppäämällä pendolinon eteen. Aselakiakin ollaan tiukentamassa ja omien elinpäiviensä päättäminen tuskin tulee riittämään perusteluksi aselupaa haettaessa.Alkuperäinen kirjoittaja o:Niinpä. Mun mielestä ylimielistä nähdä vanhuus/vanhana laitoksessa asuminen niin alhaisena, että olisi parempi armahtaa vanhukset tappamalla. Omasta puolestaan kaikki voivat päättää, hypätä vaikka sieltä katolta, mutta jos ollaan tarjoamassa "mukavaa" vaihtoehtoa, myrkkypillereitä, niin... :x *sanaton*
Eli muillekin kuin vanhuksille pillerit sitten?Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mutta entä jos se hyppy katolta ei tapakaan? Siis toki itsemurhan voi tehdä ilman tuota pilleriäkin, mutta itse ainakin pitäisin parempana nukkua pillerin jälkeen omaan sänkyyni kuin hypätä kenties jonkun lapsiperheen ikkunan edestä asfalttiin tai aiheuttaa veturinkuljettajalle painajaisia hyppäämällä pendolinon eteen. Aselakiakin ollaan tiukentamassa ja omien elinpäiviensä päättäminen tuskin tulee riittämään perusteluksi aselupaa haettaessa.Alkuperäinen kirjoittaja o:Niinpä. Mun mielestä ylimielistä nähdä vanhuus/vanhana laitoksessa asuminen niin alhaisena, että olisi parempi armahtaa vanhukset tappamalla. Omasta puolestaan kaikki voivat päättää, hypätä vaikka sieltä katolta, mutta jos ollaan tarjoamassa "mukavaa" vaihtoehtoa, myrkkypillereitä, niin... :x *sanaton*
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Kaari Utrio: Vanhuksille kuolinpillereitä
14.09.2009 06:15, päivitetty 14.09. 10:44
Kirjailija Kaari Utrio, 67, ei aio päätyä vanhainkotiin hoidettavaksi eikä edes kolmen oman lapsensa hoivaan. Utrio sanoo olevansa valmis maksamaan lisäveroa kunnallisten hoitokotien olosuhteiden parantamiseksi, mutta itse hän ei laitoshoitoon halua. Utrion mielestä omaehtoinen kuolema voisi olla jopa ratkaisu suurten ikäluokkien vanhentumisesta seuraavaan hoitaja- ja hoitopaikkapulaan.
- Terveyskeskuksissa voitaisiin jakaa vanhuksille, vaikkapa yli 70-vuotiaille, ystävällisiä "unipillereitä". Se tulee olemaan välttämätöntä, sillä nopeasti kuoleva vanhus on eduksi yhteiskunnalle. Mistä muka kaikille suurten ikäluokkien edustajille saadaan hoitajat? kysyy Utrio.
Hän kaipaa muutosta koko Suomen terveydenhoitojärjestelmään, joka "virheellisesti keskittyy ihmisten keski-iän pidentämiseen".
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1729904
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:Toisissa kulttuureissa vanhuus käsitetään kunnioitettavaksi asiaksi. Elämänkkemusta, ja sen mukana kertynyttä tietoa arvostetaan. Meillä se on niin halveksittavaa että parempi olisi tappaa itsensä kun työura on ohi. Todella surullista ja kertoo tästä yhteiskunnasta enemmän kuin haluaisin. :'(
Mä en ajattele noin. Mä ajattelen omaa elämääni kokonaisuutena eikä työurani katkeaminen todellakaan olisi mulle mikään syy päättää päiviäni. Mä löisin vaikka heti hanskat naulaan, jos jollain muulla keinoin elättäisin itseni ja poikani. Keksisin kyllä tuhat ja yksi mukavampaakin asiaa päivieni täytteeksi kuin työn tekeminen.Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:Toisissa kulttuureissa vanhuus käsitetään kunnioitettavaksi asiaksi. Elämänkkemusta, ja sen mukana kertynyttä tietoa arvostetaan. Meillä se on niin halveksittavaa että parempi olisi tappaa itsensä kun työura on ohi. Todella surullista ja kertoo tästä yhteiskunnasta enemmän kuin haluaisin. :'(
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:Toisissa kulttuureissa vanhuus käsitetään kunnioitettavaksi asiaksi. Elämänkkemusta, ja sen mukana kertynyttä tietoa arvostetaan. Meillä se on niin halveksittavaa että parempi olisi tappaa itsensä kun työura on ohi. Todella surullista ja kertoo tästä yhteiskunnasta enemmän kuin haluaisin. :'(
Ja tokkopa tosipaikan tullenAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mä en ajattele noin. Mä ajattelen omaa elämääni kokonaisuutena eikä työurani katkeaminen todellakaan olisi mulle mikään syy päättää päiviäni. Mä löisin vaikka heti hanskat naulaan, jos jollain muulla keinoin elättäisin itseni ja poikani. Keksisin kyllä tuhat ja yksi mukavampaakin asiaa päivieni täytteeksi kuin työn tekeminen.Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:Toisissa kulttuureissa vanhuus käsitetään kunnioitettavaksi asiaksi. Elämänkkemusta, ja sen mukana kertynyttä tietoa arvostetaan. Meillä se on niin halveksittavaa että parempi olisi tappaa itsensä kun työura on ohi. Todella surullista ja kertoo tästä yhteiskunnasta enemmän kuin haluaisin. :'(
En kuitenkaan pelkää kuolemaa eikä mahdollisimman pitkä elämä ole mulle mikään itseisarvo. Mulla ei myöskään ole jumalia, jotka laittavat mut jonnekin epämiellyttävään paikkaan, jos teen itsemurhan. En myöskään tekisi itsemurhaa muiden ihmisten vuoksi tai itsesäälissä kieriskellen. Mä järjestäisin juhlat sen kunniaksi, että olen päässyt tieni päähän ja valmis siirtymään eteenpäin. Hyvillä mielin sanoisin kiitos ja näkemiin.
Miksi ei? Mutta toki voi käydä niinkin, että sairastun syöpään, saan sydärin tai jään auton alle ennenkuin olisin valmis kuolemaan. Tai kuolemaan mä olen valmis vaikka nyt heti, mutta en silti halua vielä kuolla.Alkuperäinen kirjoittaja vieras :Ja tokkopa tosipaikan tullen![]()