Vanhuksille kuolinpillereitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Toisissa kulttuureissa vanhuus käsitetään kunnioitettavaksi asiaksi. Elämänkkemusta, ja sen mukana kertynyttä tietoa arvostetaan. Meillä se on niin halveksittavaa että parempi olisi tappaa itsensä kun työura on ohi. Todella surullista ja kertoo tästä yhteiskunnasta enemmän kuin haluaisin. :'(
Aivan. Käsittämätön asenne.

Mutta noissa kulttuureissa vanhuksista myös pidetään parempaa huolta, esim. hoidetaan omaisten turvin eikä suljeta jonnekin laitoksiin ja ulkoiluteta harvemmin kuin lehmiä.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Mulla vapaaehtosityössä kaverina eräs mummo, ikä yli 70v ja pirteämpi kuin moni nuorempi. olis aika kamalaa ajatella että tää mummo lähtis jollakin unipillereillä vain siksi että on vanha.

En usko että tätä on haettu takaa, oma mummokin vähän reilu 70v ja täysin itsenäinen ja asiallinen ihminen.. Mutta sitten terveyden pettäessä olisi mahdollisuus turvautua "pilleri" kuolemaan ilman pitkää kitumista joka minusta on ainakin kamalin vaihtoehto :/

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mutta noissa kulttuureissa vanhuksista myös pidetään parempaa huolta, esim. hoidetaan omaisten turvin eikä suljeta jonnekin laitoksiin ja ulkoiluteta harvemmin kuin lehmiä.
Niinpä. Ja jos palstaa on uskominen, niin kovinkaan moni ei sitä anoppiaan ottaisi huusholliinsa asumaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja courage:
Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
Mulla vapaaehtosityössä kaverina eräs mummo, ikä yli 70v ja pirteämpi kuin moni nuorempi. olis aika kamalaa ajatella että tää mummo lähtis jollakin unipillereillä vain siksi että on vanha.

En usko että tätä on haettu takaa, oma mummokin vähän reilu 70v ja täysin itsenäinen ja asiallinen ihminen.. Mutta sitten terveyden pettäessä olisi mahdollisuus turvautua "pilleri" kuolemaan ilman pitkää kitumista joka minusta on ainakin kamalin vaihtoehto :/

Tota mäkin meinasin sanoa, eihän Kaari Utrio suinkaan tarkoittanut, että kaikkien yli 70-vuotiaitten pitäisi itsensä tapaa, vaan että niille, jotka eivät halua elää elämäänsä "toisten armoilla" huonossa fyysisessä ja psyykkisessä kunnossa, olisi joku toinen vaihtoehto. Vanhainkodit tunnen sen verran hyvin, että ikipäivänä en sinne haluaisi makoilemaan jos olisin niin huonossa kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja courage:
En mäkään usko. Ja oma isäni, joka täyttää joulukuussa 80, on vielä täysipäiväisesti työelämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niinpä. Ja jos palstaa on uskominen, niin kovinkaan moni ei sitä anoppiaan ottaisi huusholliinsa asumaan :D

Tai jos ottaisi, niin ainakin ottaisi sen pillerin myös varalle. :whistle:

Alankomaissa, jossa eutanasia on laillista, on tullut sellainen ongelma vastaan, että kuolemansairaat tuntevat velvollisuudekseen ja heitä jopa painostetaan suostumaan eutanasiaan. Haluammeko me sitä tänne?

Lääkärien tehtävä on parantaa ihmisiä, ei tappaa tarpeen vaatiessa.

Mä kyllä ymmärrän niitäkin, jotka ajattelevat toisin kuin minä. Jos kuolema on asia, jota pitää keinolla millä hyvänsä välttää eikä ihmisen viimeisten elinvuosien laadulla ole merkitystä, niin tokihan tuollainen pilleriajatus on kauhistuttava. Ymmärrän myös, jos ihmisen uskonto kieltää itsemurhan. Ja ymmärrän senkin, että pelätään väärinkäytöksiä. Sitä, että mummelille tipautetaan aamukahviin pilleri ja aletaan jakaa perintöä.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alankomaissa, jossa eutanasia on laillista, on tullut sellainen ongelma vastaan, että kuolemansairaat tuntevat velvollisuudekseen ja heitä jopa painostetaan suostumaan eutanasiaan. Haluammeko me sitä tänne?

Tää on kyllä totta. Jos ihan asiaa puhutaan, niin mä itse olen eutanasiaa vastaan. Juurikin siksi, että se tuo hyvin paljon eettisiä ongelmia siinäkin, että miten ja kuka sen saa määritellä, mikä on sellainen tauti, vaiva tai tila, joka oikeuttaa eutanasiaan. Ja se ennen kaikkea sotii lääkärien ja hoitohenkilökunnan hoitoetiikkaa vastaan mun mielestä kaikella tavalla. Mutta tosiaan on totta, että itsekään en haluaisi minnekään vanhainkotiin missä kerran viikossa pääsee suihkuun ja kerran kuussa hyvällä tuurilla ulkoilemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Ja tokkopa tosipaikan tullen :)
Miksi ei? Mutta toki voi käydä niinkin, että sairastun syöpään, saan sydärin tai jään auton alle ennenkuin olisin valmis kuolemaan. Tai kuolemaan mä olen valmis vaikka nyt heti, mutta en silti halua vielä kuolla.
No kun ei, ja vaikka jo läheistenkin vuoksi. Ja mitä vanhemmaksi elää sitä todennäköisempi se luonnollinen kuolema on :)
Ei viittittäis sörkkiä. Mä luulen että siitä laajenisi jokapojan oikeus hankkia pilleri itselle ja kaverillekkin. Ja toki keinoja on nytkin mutta edes viitseliäisyyttä ja harkintaa on jonkinverran käytettävä, jolloin mieli ehtii muuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

Tää on kyllä totta. Jos ihan asiaa puhutaan, niin mä itse olen eutanasiaa vastaan. Juurikin siksi, että se tuo hyvin paljon eettisiä ongelmia siinäkin, että miten ja kuka sen saa määritellä, mikä on sellainen tauti, vaiva tai tila, joka oikeuttaa eutanasiaan. Ja se ennen kaikkea sotii lääkärien ja hoitohenkilökunnan hoitoetiikkaa vastaan mun mielestä kaikella tavalla. Mutta tosiaan on totta, että itsekään en haluaisi minnekään vanhainkotiin missä kerran viikossa pääsee suihkuun ja kerran kuussa hyvällä tuurilla ulkoilemaan.
Niin, nyt kun miettii, niin ehkä se pilleri on huono ajatus. Liikaa ongelmia. Kuitenkin pitäisi olla mahdollisuus lähteä täältä silloin kuin haluaa, mieluiten suhteellisen kivuttomasti ja ainakin siten, ettei muiden ihmisten tarvitse alkaa mitään kuvottavia sotkuja siivoamaan.

No kun ei, ja vaikka jo läheistenkin vuoksi.
Me ollaan tästä lasten kanssa puhuttu ja ainakin tyttäreni hyväksyy sen, ettei hän omaa suruaan pelätessään saa antaa lupaa mun elämäni pitkittämiseen. Jos hän rakastaa mua, niin silloin hän ei myöskään halua mun kärsivän. Toisaalta tyttäreni uskoo myös jälleensyntymiseen, joten hänellekään kuolema ei ole mikään lopullinen tapahtuma vaan ainoastaan yhden elämän päättyminen ja toisen alkaminen.

"Se tulee olemaan välttämätöntä, sillä nopeasti kuoleva vanhus on eduksi yhteiskunnalle. Mistä muka kaikille suurten ikäluokkien edustajille saadaan hoitajat?"

Nopeasti kuoleva vanhus on eduksi yhteiskunnalle.

Yhteiskunta olemme me.

Me yhteiskuntana emme siedä sen tuottamattomia rattaita.

Kun asia sanotaan ääneen, niin sitä päivitellään.

Päivitellään, vaikka se kuvastaa yhteiskunnan eli meidän arvoja.

Matti Vanhanen sanoi tupakasta, että se on hyvästä, koska tupakoitsijat kuolevat nopeasti eivätkä kuormita yhteiskuntaa.

Normaalilla toimintakyvyllä varustettu voi päättää kuolemastaan.

Kun toimintakyky alenee, niin päätösvallan tulisi säilyä.

Yhteiskunta on sairas.

Enpä tiedä,jotenkin ihan kauhea ajatus. Hoitajana kohtaan vuoteeseen joutuneita vanhuksia,mutta ei se heidän elämänsä aivan kauheaa ole. Elämässä on vielä paljon hyvää siellä loppusuorallakin.

Käyn usein sairaalassa tapaamassa tuttavaa. Se sairaalan arki on saanut ainakin itseni ajattelemaan että koskaan en halua sinne joutua. Siis tietenkin yllättäen mutta jo ajatuskin siitä että siellä viettäisi viimeiset vuotensa.... Ei ei. Mulle nappi, kiitos. Sitten kun totean että elämästä ei enää nauti eikä edessä odota mikään, miksipä ei?

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsukka:
Enpä tiedä,jotenkin ihan kauhea ajatus. Hoitajana kohtaan vuoteeseen joutuneita vanhuksia,mutta ei se heidän elämänsä aivan kauheaa ole. Elämässä on vielä paljon hyvää siellä loppusuorallakin.

Mä en halua, että mun viimeiset vuodet olisivat edes vähän kauheita.

No kun ei, ja vaikka jo läheistenkin vuoksi.
Me ollaan tästä lasten kanssa puhuttu ja ainakin tyttäreni hyväksyy sen, ettei hän omaa suruaan pelätessään saa antaa lupaa mun elämäni pitkittämiseen. Jos hän rakastaa mua, niin silloin hän ei myöskään halua mun kärsivän. Toisaalta tyttäreni uskoo myös jälleensyntymiseen, joten hänellekään kuolema ei ole mikään lopullinen tapahtuma vaan ainoastaan yhden elämän päättyminen ja toisen alkaminen.
Mä ymmärrän että ei ylihoideta silloin, kun toivoa ei ole, ja ihminen ilman kivuliaita hoitoja luonnollisesti kuolisi. Silloin vaan kivut pois mutta ei nopeutettaisi kuolemaa. Mä odotan että ne joita minä olen hoitanut, hoitavat minua sitten lopuksi mutta ilman "unipilleriä". Mä osaltaan uskon myös jälleensyntymiseen vaikka en sitä mitenkään lohdullisena ajatuksena koe.

Voi kun se olisikin niin yksinkertaista että kivut vaan pois. Eivät lääkärit suostu pumppaamaan suhun niin paljon lääkkeitä kuin joskus tarvitaan. Tuttuni kärsii jatkuvasti kun ei riittävän tehokkaita lääkkeitä saa riittäviä annoksia. Olisihan se ihan kamalaa jos ihminen elämänsä ehtoopuolella jäisi lääkekoukkuun.??

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Voi kun se olisikin niin yksinkertaista että kivut vaan pois. Eivät lääkärit suostu pumppaamaan suhun niin paljon lääkkeitä kuin joskus tarvitaan. Tuttuni kärsii jatkuvasti kun ei riittävän tehokkaita lääkkeitä saa riittäviä annoksia. Olisihan se ihan kamalaa jos ihminen elämänsä ehtoopuolella jäisi lääkekoukkuun.??

Samaan törmännyt. Ihmisen, jolle luvattiin vain muutamia viikkoja elinaikaa ei sallittu elää kivuitta ja perusteluksi sanottiin juuri se, että morfiini aiheuttaa riippuvuutta.

Mä ymmärrän että ei ylihoideta silloin, kun toivoa ei ole, ja ihminen ilman kivuliaita hoitoja luonnollisesti kuolisi. Silloin vaan kivut pois mutta ei nopeutettaisi kuolemaa. Mä odotan että ne joita minä olen hoitanut, hoitavat minua sitten lopuksi mutta ilman "unipilleriä". Mä osaltaan uskon myös jälleensyntymiseen vaikka en sitä mitenkään lohdullisena ajatuksena koe.
Mun äitini pelkää kuollakseen laitokseen joutumista ja on sanonut, että mieluummin kuolee kuin joutuu vieraiden ihmisten armoille. Mutta me ollaan jo kauan sitten sovittu, että jos se vaan minusta on kiinni, niin laitokseen ei joudu. Mulla kuitenkin sairaanhoitajan koulutus, joten ihan jokaisesta pikkuasiasta mun ei tarvitsisi terveydenhuollon ammattilaista pyytää hätiin. Olen myös järjestänyt työasiani siten, että tarvittaessa voin asua äitini luona ja tehdä töitä sieltä käsin. Mä teen tuon vapaasta tahdostani eikä äitini siis ole multa sitä pyytänyt eikä millään tavoin velvoittanut mua siihen.

Omille lapsilleni haluan antaa mahdollisuuden elää omaa elämäänsä. Tyttäreni ei vammansa vuoksi mua pystyisikään hoitamaan enkä edellytä, että poikani valitsee sellaisen vaimon, joka mut huusholliinsa huolii. Kumpikin lapsistani lisäksi suunnittelee, että ainakin jossain vaiheessa elämäänsä - tai kenties pysyvästi - työskentelisi ulkomailla. En halua, että he elämänsä valintoja tehdessään miettivät, että mitäs me mutsille tehdään, kun se tulee vanhaksi.

En kuitenkaan halua, että vieraat ihmiset mua syöttävät, juottavat, pukevat ja pesevät, jos oletettavissa on, etten koskaan enää kykene noista asioista itse selviytymään. Koska silloin olen kykenemätön tekemään myös asioita, jotka ovat mulle tärkeitä. En halua maata sängyssä odottamassa kuolemaa, sillä odottavan aika on pitkä.

Kai siinä on sitten sekin että jos aletaan kovia annoksia morfiinia antamaan niin saattaa se kuolema tulla tahattomastikin ja sittenhän sitä vasta kusessa olisi lääkärit sekä hoitajat. Mielummin saa potilas kärsiä ettei saa syytettä eutanasiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mun mielestä on vaikea erotella sitä, että kuka vanhus on oikeasti valmis lähtemään ja sitä, kuka vanhus on masentunut ja tuntee olevansa taakkana muille. Ei tuosta saada ikinä reilua asiaa.

Nykyisinkin jo hoidot sikäli jouduttaa kuolemaa, jos on joku tappava tauti, kun annetaan kipulääkettä paljon, vaikka tiedetään, ettei maksa kestäisi kaikkea. Jossain vaiheessa lopetetaan syöttäminenkin. Irroitetaan laitteesta, kun aivotoimintaa ei enää ole. Voidaan laittaa elvytyskielto ja ihminen voi kieltäytyä hoidoista. Minun mielestä sen pitäisi riittää.

No joopa joo. Syöttäminen lopetetaan, koska elimistä ei ota enää ruokaa vastaan. Kipulääkettä annetaan saattohoitovaiheessa, jotta ihmisen loppuelmä olisi inhimillinen.

Hankalaa tässä on se, että ihminen kärsii silti tajutessaan olevansa toiseten armoilla ja kyvytön yhtään mihinkään. Tässä vaiheessa moni haluaisi jo kuolla pois. Oikeasti haluaisi. Kuolema vaan ei tule käskystä. Sitä voi joututa odottamaan aivan liian kauan.

Eikä anoppi, eikä kukaan muukaan huonokuntoinen tulisi meille asumaan. Kakarat eivät ole kurissa ja nuhteessa vaan huutavat ja mekastavat ja elämä on muutenkin sellaista, että ei sitä kipeänä kestä.

Yhteistyössä