vanhempien vuorotyö+pieni koululainen

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Aihe ei ole vielä moneen vuoteen ajankohtainen, mutta kaikkea sitä tulee mietittyä näin etukäteenkin :) Miten siis te vuorotyötä tekevät olette järjestäneet pienten koululaisten ilta-/ ja viikonloppuhoidon?

Minä teen vuorotyötä hoitoalalla (pääosin aamua ja iltaa, öitä halutessani). Mieheni on yrittäjä ja hänellä työvuorot on mitä sattuu klo 8-05 välillä. Minulla on 1 vapaa viikonloppu 3 viikon listassa ja miehelläni on oikeastaan kaikki viikonloput töitä (sunnuntaisin välillä vapaata).

Ilmeisesti sitä täytyy vaan palkata sitten hoitaja kotiin... Isäni on kylläkin jo eläkeiässä pojan aloittaessa koulun, joten hän olisi tietenkin ykkösvaihtoehto jos vaan hän on siinä kunnossa että pystyy poikaa hoitamaan.

Muutenkin harmittaa se, ettei meillä tule olemaan pahemmin yhteisiä vapaapäiviä, kun poika on koulussa arkipäivät ja me taas pääosin töissä viikonloput :/ No toisaalta samalla lailla oli mun lapsuudessani kun äitini teki vuorotyötä, eikä se kyllä mua mitenkään häirinnyt.
 
Mutta aloittajalle:
Me ollaan kumpikin vuorotyössä ja meillä vanhin on koululainen. On ratkaistu lastenhoitoasiat sillä että molemmat tekee toistaiseksi osittaista viikkoa ja ollaan aika paljon eri aikaan töissä. Mieheni on sopinut oman työnantajansa (hoitoalalla) kanssa että hän tekee viikolla pääosin aamua ja viikonloppuisin iltoja. Mä taas teen itse omat työvuorolistani joten kun tiedän että mies on viikolla aamuissa ja vkl illoissa niin mä osaan taas laittaa omat työvuoroni niiden mukaan. Jos menee pahasti ristiin (lähinnä jos kumpikin ollaan iltavuorossa tai viikonloppuna samassa vuorossa) niin vaihdellaan vuoroja työkavereiden kanssa. Jos se ei onnistu niin koululainen tulee mun mukana töihin (ja minulla on esimiehen siunaus asialle). Viimeisinta vaihtoehtoa on tarvittu tähän mennessä vain kerran.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Vieras";27995079]Tietysti voi harkit lyhennettyä työviikkoa, kustannusvaikutus lienee samoihin hoitajan kanssa ja olisi pirteämpi vanhempi?[/QUOTE]

Tätä olen miettinyt, jos vaan pomo suostuu... Olis senkin takia parempi, että viikonloppuja olisi vaan 1/3 viikkoa. Lapsi kyllä voisi mennä välillä miehen mukana töihin, mutta tylsää hänellä siä kyllä olisi. No on tässä viä aikaa miettiä :)
 
"aloittaja"
Mutta aloittajalle:
Me ollaan kumpikin vuorotyössä ja meillä vanhin on koululainen. On ratkaistu lastenhoitoasiat sillä että molemmat tekee toistaiseksi osittaista viikkoa ja ollaan aika paljon eri aikaan töissä. Mieheni on sopinut oman työnantajansa (hoitoalalla) kanssa että hän tekee viikolla pääosin aamua ja viikonloppuisin iltoja. Mä taas teen itse omat työvuorolistani joten kun tiedän että mies on viikolla aamuissa ja vkl illoissa niin mä osaan taas laittaa omat työvuoroni niiden mukaan. Jos menee pahasti ristiin (lähinnä jos kumpikin ollaan iltavuorossa tai viikonloppuna samassa vuorossa) niin vaihdellaan vuoroja työkavereiden kanssa. Jos se ei onnistu niin koululainen tulee mun mukana töihin (ja minulla on esimiehen siunaus asialle). Viimeisinta vaihtoehtoa on tarvittu tähän mennessä vain kerran.
Kerkeettekö miehen kanssa paljon näkemään vai onko enemmän semmoinen "läpystä vaihto" -systeemi?
 
"vieras"
Mun vanhemmat teki vuorotyötä, kun oltiin lapsia. Toinen kahta ja toinen kolmea vuoroa. Eka-tokaluokalla mä olin satunnaisesti tutuilla hoidossa, pikkusisko puolestaan pph:lla, joka hoiti tarvittaessa myös illat. Minä siinä vaiheessa olin itsekseni kotona. truolla yhdistelmällä kuitenkin aika usein sattui myös niin, että jompi kumpi vanehmmista oli kotona koko päivän ajan. Hoidon tarve ei siis ollut jatkuvaa.

Teillä on tietty vielä se mahdollisuus, että teette toisen lapsen tohon saumaan. Jäät kotiin hoitamaan alle 3-vuotiasta ja pieni koululainen saa samalla vanehmman, joka on kotona?
 
[QUOTE="aloittaja";27995175]Kerkeettekö miehen kanssa paljon näkemään vai onko enemmän semmoinen "läpystä vaihto" -systeemi?[/QUOTE]

Kyllä. Meillä on keskimäärin 2 yhteistä vapaapäivää joka viikko + yhteistä aikaa on esim jos mies vapaalla ja mä meen sinä päivänä yöksi töihin, niin meillähän on koko päivä aikaa olla yhdessä (mä en nuku ennen yövuoroa ollenkaan). Kaikki aina ihmettelee että nähdäänkö me ikinä toisiamme mutta meillä on itseasiassa jopa enemmän yhteistä aikaa kuinniillä ketkä on päivätyössä, se aika vaan jakautuu vähän eri tavalla. Mutta on toki sitte niitäkin päiviä että toinen on illassa ja toinen aamussa, silloinhan me ei nähdä kuin iltasella vasta. Mutta sellaiset päivät on pakollisia juuri koululaisen takia, sen ei silloin tarvi olla aamusta yksin ja iltapäivälläkin vain tunti tai pari.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";27995204]Mun vanhemmat teki vuorotyötä, kun oltiin lapsia. Toinen kahta ja toinen kolmea vuoroa. Eka-tokaluokalla mä olin satunnaisesti tutuilla hoidossa, pikkusisko puolestaan pph:lla, joka hoiti tarvittaessa myös illat. Minä siinä vaiheessa olin itsekseni kotona. truolla yhdistelmällä kuitenkin aika usein sattui myös niin, että jompi kumpi vanehmmista oli kotona koko päivän ajan. Hoidon tarve ei siis ollut jatkuvaa.

Teillä on tietty vielä se mahdollisuus, että teette toisen lapsen tohon saumaan. Jäät kotiin hoitamaan alle 3-vuotiasta ja pieni koululainen saa samalla vanehmman, joka on kotona?[/QUOTE]

Mä en missään nimessä halua toista lasta, muuten toki hyvä idea :p (tosin mites sitten sen tokan kouluunmeno?)
 
"aloittaja"
Kyllä. Meillä on keskimäärin 2 yhteistä vapaapäivää joka viikko + yhteistä aikaa on esim jos mies vapaalla ja mä meen sinä päivänä yöksi töihin, niin meillähän on koko päivä aikaa olla yhdessä (mä en nuku ennen yövuoroa ollenkaan). Kaikki aina ihmettelee että nähdäänkö me ikinä toisiamme mutta meillä on itseasiassa jopa enemmän yhteistä aikaa kuinniillä ketkä on päivätyössä, se aika vaan jakautuu vähän eri tavalla. Mutta on toki sitte niitäkin päiviä että toinen on illassa ja toinen aamussa, silloinhan me ei nähdä kuin iltasella vasta. Mutta sellaiset päivät on pakollisia juuri koululaisen takia, sen ei silloin tarvi olla aamusta yksin ja iltapäivälläkin vain tunti tai pari.
Hienoa että ootte saaneet aikataulut hyvin järkättyä :)
 

Yhteistyössä