[QUOTE="Mimosa";28619960]Olen tällä palstalla törmännyt ennenkin jyrkän tuomitsevaan linjaan alkoholin suhteen. Kaikki varmasti tajuavat ja ovat yhtä mieltä siitä, että dokaaminen ja lapset eivät kuulu samaan ympyrään. Mutta se mikä jollekin on dokaamista, on toiselle vaikkapa pari lasia viiniä. Jyrkimmän linjan kannattajat ovat sitä mieltä, että jos äiti maistaa puolikkaankin pikkusiiderin, se on dokaamista lasten edessä.
Tuollaisen nollalinjan kannattajien alkoholikulttuuria on pakko ihmetellä. Ovatko he kaikki alkoholistiperheen lapsia, vai mistä tuollainen traumatisoituminen on aiheutunut? Sillä fakta on kuitenkin se, että jos mökkilounaan yhteydessä juo lasillisen viiniä ja illalla pullon siideriä, ei siitä känniin tule. Mutta tietenkin jos alkoholin näkee pelottavana mörkönä, niin sitä ei osaa suhteuttaa mikä on liikaa ja mikä sopivasti.
Tällaisilla alkoholikammoisilla äideillä on itsellään ongelma asian kanssa. Heille alkoholi edustaa aina kännäämistä. Se on jokotai-linja. Jos otetaan, lähdetään tyttöporukalla ulos ja juodaan usein ihan viinaa (kossua+kolaa) ja tarkoitus on selvästi humaltua. Jos sitten ei "kännätä", se tarkoittaa että siideripulloa ei edes nuuhkaista. Puuttuu siis normaali ja mielestäni terve suhtautuminen alkoholiin.
Itselläni ei tuota mitään ongelmaa ottaa 1-2 annosta alkoholia ja lopettaa siihen. Minun ei ole pakko "juoda tappiin saakka", kuten sanonta menee. Meillä ei tarvitse piilottaa viinipulloa kaappiin päivällisen yhteydessä, kuten eräänkin tuttavaperheen isä tekee, jottei "lapsi vain saa pahoja vaikutteita". Tai eräänkin tuttavaperheen sukumökillä miehet lähtevät "puutöihin metsälle" ihan vain sen takia, että pitää naukut ottaa piilossa. Lapsellista pelleilyä minun mielestäni. Se mitä juodaan pitää voida juoda ihan julkisesti. Juoda pitää osata myös niin, että siinä on tolkku mukana. Känniä ei pidä juoda lasten nähden, sen verran pitää osata alkoholia käyttää.
Sitten vielä ihmetellään miksi meillä Suomessa koko alkoholikulttuuri on niin vinoutunutta. Kai se sitä on, jos vaihtoehtoja on vain nollalinja tai ääliökännit. Kai siitä alkoholista tulee jotain niin salaperäistä, kun viinipullot pidetään piilossa tai käydään metsässä salanaukulla. Minä haluan opettaa lapselleni tavallisen ja terveen suhtautumisen alkoholiin. Ehkäpä näin ollen tulevaisuudessa on yksi alkoholisti vähemmän.[/QUOTE]
Tämä on sulle normaalia. Mutta et voi määritellä mikä muille on normaalia, etkä voi julistaa omaa mielipidettäsi totuudeksi tässä(kään?) asiassa.