Vanhempien alkoholinkäyttö ja vauva

• Viestiketjun aloittaja nipoko?
  • Ensimmäinen viesti
"Mimosa"
Olen tällä palstalla törmännyt ennenkin jyrkän tuomitsevaan linjaan alkoholin suhteen. Kaikki varmasti tajuavat ja ovat yhtä mieltä siitä, että dokaaminen ja lapset eivät kuulu samaan ympyrään. Mutta se mikä jollekin on dokaamista, on toiselle vaikkapa pari lasia viiniä. Jyrkimmän linjan kannattajat ovat sitä mieltä, että jos äiti maistaa puolikkaankin pikkusiiderin, se on dokaamista lasten edessä.

Tuollaisen nollalinjan kannattajien alkoholikulttuuria on pakko ihmetellä. Ovatko he kaikki alkoholistiperheen lapsia, vai mistä tuollainen traumatisoituminen on aiheutunut? Sillä fakta on kuitenkin se, että jos mökkilounaan yhteydessä juo lasillisen viiniä ja illalla pullon siideriä, ei siitä känniin tule. Mutta tietenkin jos alkoholin näkee pelottavana mörkönä, niin sitä ei osaa suhteuttaa mikä on liikaa ja mikä sopivasti.

Tällaisilla alkoholikammoisilla äideillä on itsellään ongelma asian kanssa. Heille alkoholi edustaa aina kännäämistä. Se on jokotai-linja. Jos otetaan, lähdetään tyttöporukalla ulos ja juodaan usein ihan viinaa (kossua+kolaa) ja tarkoitus on selvästi humaltua. Jos sitten ei "kännätä", se tarkoittaa että siideripulloa ei edes nuuhkaista. Puuttuu siis normaali ja mielestäni terve suhtautuminen alkoholiin.

Itselläni ei tuota mitään ongelmaa ottaa 1-2 annosta alkoholia ja lopettaa siihen. Minun ei ole pakko "juoda tappiin saakka", kuten sanonta menee. Meillä ei tarvitse piilottaa viinipulloa kaappiin päivällisen yhteydessä, kuten eräänkin tuttavaperheen isä tekee, jottei "lapsi vain saa pahoja vaikutteita". Tai eräänkin tuttavaperheen sukumökillä miehet lähtevät "puutöihin metsälle" ihan vain sen takia, että pitää naukut ottaa piilossa. Lapsellista pelleilyä minun mielestäni. Se mitä juodaan pitää voida juoda ihan julkisesti. Juoda pitää osata myös niin, että siinä on tolkku mukana. Känniä ei pidä juoda lasten nähden, sen verran pitää osata alkoholia käyttää.

Sitten vielä ihmetellään miksi meillä Suomessa koko alkoholikulttuuri on niin vinoutunutta. Kai se sitä on, jos vaihtoehtoja on vain nollalinja tai ääliökännit. Kai siitä alkoholista tulee jotain niin salaperäistä, kun viinipullot pidetään piilossa tai käydään metsässä salanaukulla. Minä haluan opettaa lapselleni tavallisen ja terveen suhtautumisen alkoholiin. Ehkäpä näin ollen tulevaisuudessa on yksi alkoholisti vähemmän.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Alkuperäinen kirjoittaja alkoholistin tytär;28619838:
Ylläoleva kuulostaa jo aivan alkoholistin puolustuspuheilta... Sitäpaitsi kyllä alkoholiton olut ja alkoholillinen olut haisee erillaiselta hengityksessä, erona on nimenomaan se alkoholin haju, jonka lapsi kyllä haistaa jo yhden oluen jälkeen.
Ei voi olla totta! No miksi nimenomaan ALKOHOLIN haju on ahdistava? Miksi esim. valkosipuli ei olisi? Ja oikeasti, kyllä maallikko (ja todennäköisesti se lapsi myös) haistaa lähinnä viinin tai oluen hajun eikä sitä alkoholia.

Vai että alkoholistin puolustuspuhe, joopajoo. No kertoisiko joku sitten, mikä siinä on lapselle ahdistavaa, että vanhempi juo vaikka sanotaan nyt lasillisen viiniä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja örff;28619017:
no mut kun tässä aloituksessa kyse nimenomaan ilmeisesti oli ryyppyjuhlista
Ap käytti tilanteesta nimitystä ryyppyjuhla, mutta ei me vastaajat tiedetä, mitä ap "ryyppyjuhlilla" tarkoittaa, eikä sitä millainen meno siellä oikeasti on ollut, joten vähän paha mennä tuomistemaan vauvan vanhempia. Kyllä mä tunne useitakin ihmisiä, joiden mielestä jossain "ryypätään", jos siellä ylipäätään on alkoholia tarjolla, määrästä ja paikallaolijoiden juomatavoista riippumatta. Ja kaikki eivät huuda, oksentele ja tanssi pöydillä, vaikka olisivat tukevasti humalassa, meno saattaa olla ihan rauhallistakin, joten äidillä ei välttämättä ole tarvetta mennä vauvan kanssa kotoa pois illaksi.

Ken guru
[QUOTE="Mimosa";28619960]Olen tällä palstalla törmännyt ennenkin jyrkän tuomitsevaan linjaan alkoholin suhteen. Kaikki varmasti tajuavat ja ovat yhtä mieltä siitä, että dokaaminen ja lapset eivät kuulu samaan ympyrään. Mutta se mikä jollekin on dokaamista, on toiselle vaikkapa pari lasia viiniä. Jyrkimmän linjan kannattajat ovat sitä mieltä, että jos äiti maistaa puolikkaankin pikkusiiderin, se on dokaamista lasten edessä.

Tuollaisen nollalinjan kannattajien alkoholikulttuuria on pakko ihmetellä. Ovatko he kaikki alkoholistiperheen lapsia, vai mistä tuollainen traumatisoituminen on aiheutunut? Sillä fakta on kuitenkin se, että jos mökkilounaan yhteydessä juo lasillisen viiniä ja illalla pullon siideriä, ei siitä känniin tule. Mutta tietenkin jos alkoholin näkee pelottavana mörkönä, niin sitä ei osaa suhteuttaa mikä on liikaa ja mikä sopivasti.

Tällaisilla alkoholikammoisilla äideillä on itsellään ongelma asian kanssa. Heille alkoholi edustaa aina kännäämistä. Se on jokotai-linja. Jos otetaan, lähdetään tyttöporukalla ulos ja juodaan usein ihan viinaa (kossua+kolaa) ja tarkoitus on selvästi humaltua. Jos sitten ei "kännätä", se tarkoittaa että siideripulloa ei edes nuuhkaista. Puuttuu siis normaali ja mielestäni terve suhtautuminen alkoholiin.

Itselläni ei tuota mitään ongelmaa ottaa 1-2 annosta alkoholia ja lopettaa siihen. Minun ei ole pakko "juoda tappiin saakka", kuten sanonta menee. Meillä ei tarvitse piilottaa viinipulloa kaappiin päivällisen yhteydessä, kuten eräänkin tuttavaperheen isä tekee, jottei "lapsi vain saa pahoja vaikutteita". Tai eräänkin tuttavaperheen sukumökillä miehet lähtevät "puutöihin metsälle" ihan vain sen takia, että pitää naukut ottaa piilossa. Lapsellista pelleilyä minun mielestäni. Se mitä juodaan pitää voida juoda ihan julkisesti. Juoda pitää osata myös niin, että siinä on tolkku mukana. Känniä ei pidä juoda lasten nähden, sen verran pitää osata alkoholia käyttää.

Sitten vielä ihmetellään miksi meillä Suomessa koko alkoholikulttuuri on niin vinoutunutta. Kai se sitä on, jos vaihtoehtoja on vain nollalinja tai ääliökännit. Kai siitä alkoholista tulee jotain niin salaperäistä, kun viinipullot pidetään piilossa tai käydään metsässä salanaukulla. Minä haluan opettaa lapselleni tavallisen ja terveen suhtautumisen alkoholiin. Ehkäpä näin ollen tulevaisuudessa on yksi alkoholisti vähemmän.[/QUOTE]

Tämä on sulle normaalia. Mutta et voi määritellä mikä muille on normaalia, etkä voi julistaa omaa mielipidettäsi totuudeksi tässä(kään?) asiassa.

"Mie"
Itse en pidä pahana tuota äidin juomaa alkoholin määrää. Vaan sitä että asunnossa jossa on pieni vauva, örveltää humalaisia ihmisiä. Jos minulla nyt olisi täällä kotona pieni vauva, niin en todellakaan haluaisi että tänne tulisi porukkaa ryyppäämään. Rauhassa ja nautiskellen voi ottaa sen 1-3 sidukkaa, jopa se äitikin. Mutta se että muut kiskoo kaksin käsin, niin ei. Menkööt muualle kiskomaan.

"Mimosa"
Tämä on sulle normaalia. Mutta et voi määritellä mikä muille on normaalia, etkä voi julistaa omaa mielipidettäsi totuudeksi tässä(kään?) asiassa.
Kyllä tilanne totuuden julistamisessa menee juurikin toisinpäin. Ne ketkä ovat jokotai-ihmisiä alkoholin suhteen ja näkevät saunasiiderinkin kännäämisenä, niin ne tuppaavat olemaan niitä julistajia. He ovat osoittamassa sormella sellaisia vanhempia, jotka ottavat lasin tai kaksi viiniä päivällisellä. Vaikka tosiasiassa se ongelmallinen suhtautuminen alkoholiin ei välttämättä olekaan niillä, vaan sormensa heristäjällä ihan itsellään.

Ken guru
[QUOTE="Mimosa";28620353]Kyllä tilanne totuuden julistamisessa menee juurikin toisinpäin. Ne ketkä ovat jokotai-ihmisiä alkoholin suhteen ja näkevät saunasiiderinkin kännäämisenä, niin ne tuppaavat olemaan niitä julistajia. He ovat osoittamassa sormella sellaisia vanhempia, jotka ottavat lasin tai kaksi viiniä päivällisellä. Vaikka tosiasiassa se ongelmallinen suhtautuminen alkoholiin ei välttämättä olekaan niillä, vaan sormensa heristäjällä ihan itsellään.[/QUOTE]

Tästä ketjusta huolimatta jokainen tulee edelleenkin elämään omien näkemystensä mukaan. Joten ei siitä kannata hermostua kun ihmiset tuovat näkemyksiään esille. Mielipiteet on kuin perseenreikä- jokaisella omansa.

"Mimosa"
Tästä ketjusta huolimatta jokainen tulee edelleenkin elämään omien näkemystensä mukaan. Joten ei siitä kannata hermostua kun ihmiset tuovat näkemyksiään esille. Mielipiteet on kuin perseenreikä- jokaisella omansa.
Tämän takia tekopyhä saarnaaminen onkin turhaa. Netissä voi mielipiteitään esittää puolin ja toisin, mutta kasvokkain en halua kuulla yhtään saarnaa juomastani saunasiideristä. En minäkään saarnaa omia elämänohjeitani muille.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28618981:
Riippuu varmaan vähän ihmisistä ja illanvietosta. Oma kaveripiirini ei kyllä koskaan ole "mesonnut" meillä silloin, kun on ollut alkoholitarjoilua. No, yht'äkkisiä ääniä meillä on joskus tullut, esim. kerran pudotin vahingossa uunipeltin lattialle. Tosin kukaan ei ollut silloin juonut alkoholia eikä meillä ollut vieraitakaan. Samoin joskus iskin vahingossa tietokoneelta musiikin pälle enkä tajunnut että kaiutin oli jäänyt täysille. Ja ihan pienenä vauva oikeasti säikähti joskus isänsä aivastelua. Kyllä niitä ääniä tulee joskus...
Huoh. Ap puhui nyt ryyppäjäisistä, jossa muut otti ihan kunnolla. Sillon puhutaan ryyppäjäisistä, ei viinilasillisen siemailusta aterian ohella tai yhdestä saunakaljasta.

Ja se että maailmassa joskus tulee äkkinäisiä koviä ääniä, ei tarkoita että vauvan paikka on ryyppybileissä, vaikka en nyt taas tajua miten nämä asiat liittyy toisiinsa. Toinen on tahallista, toinen tahatonta. Eikä ne kovat äänet olleet se suurin huoli, kunhan otin myös ne pointtina huomioon.

krmgk
[QUOTE="vieras";28618073]Lapsistaan välittävät vanhemmat eivät käytä lastensa seurassa alkoholia ja tupakkaa. Lapsia tulee suojella. Kokeilkaa vanhemmat niitä päihteettömiä illan istujaisia, alkoholijuomat tekevät ihmisistä toisia persoonia.[/QUOTE]

Lapsistaan välittävä aikuinen,antaa lapselleen esimerkin kuinka alkoholiakin voidaan käyttää,kohtuudella. Alkosta ei saa tehdä mitään mörköä ja kiellettyä,koska kaikkiahan sen tietää että kielletty houkuttaa eniten.
Näyttämällä lapselle että alkoholia voi juoda tulematta humalaan,ruoan kanssa tai seurustelujuomana, antaa terveen kuvan alkoholinkätöstä.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Ken guru
Lapsistaan välittävät vanhemmat eivät käytä lastensa seurassa alkoholia ja tupakkaa. Lapsia tulee suojella. Kokeilkaa vanhemmat niitä päihteettömiä illan istujaisia, alkoholijuomat tekevät ihmisistä toisia persoonia.
Sun mielestä.

Lapsistaan välittävä aikuinen,antaa lapselleen esimerkin kuinka alkoholiakin voidaan käyttää,kohtuudella. Alkosta ei saa tehdä mitään mörköä ja kiellettyä,koska kaikkiahan sen tietää että kielletty houkuttaa eniten.
Näyttämällä lapselle että alkoholia voi juoda tulematta humalaan,ruoan kanssa tai seurustelujuomana, antaa terveen kuvan alkoholinkätöstä.
Sun mielestä.

näkö
Itse olisin soittanut poliisit ja sitten olisi heidän päätettävissä onko ok vai ei (eli luutavasti ei ole ok).
Mun mielestä ei ole ok!! Mun mielestä vauvan/lapsen hoito vaatii samaa tarkkaavaisuutta kuin autolla ajo eli jos et ole ajukunnossa niin et myöskään ole lapsenhoito kunnossa (varsinkaan alle 3vuotiaan saati sitten pienen vauvan).
Valvominen vastaa humalatilaa (muutaman annoksen humalatilaa). Saako pienen vauvan vanhmpi yleensäkään hoitaa lasta jos on sattunut valvomaa, mikä lienee kovin tyypillistä vauvaperheessä??

Pahintahan on että väsyneenä mennään esim autonrattiin - vaikka tutkitusti olllaan yhtä alentuneessa tilassa kuin yhden kahden oluen jälkeen.... Se vasta vastuutonta onkin, sen kaljan kaksi ottanut tajuaa useasti ottaa taksin. TOISIN kun se valvonut äiti

"Vieras"
Jeesus pelastaa :D

Voi luoja näitä palstamammoja. "Lapsi ja alkoholi eivät sovi samaan paikkaan" - muistakaa kaikki kasvattaa lapsenne tynnyrissä. Alkoholiahan ei voi ottaa muuten kuin dokaamalla kaatokännit :D

[QUOTE="vieras";28620420]Huoh. Ap puhui nyt ryyppäjäisistä, jossa muut otti ihan kunnolla. Sillon puhutaan ryyppäjäisistä, ei viinilasillisen siemailusta aterian ohella tai yhdestä saunakaljasta.

Ja se että maailmassa joskus tulee äkkinäisiä koviä ääniä, ei tarkoita että vauvan paikka on ryyppybileissä, vaikka en nyt taas tajua miten nämä asiat liittyy toisiinsa. Toinen on tahallista, toinen tahatonta. Eikä ne kovat äänet olleet se suurin huoli, kunhan otin myös ne pointtina huomioon.[/QUOTE]

Niin, ap puhui ryyppäjäisistä. Mutta ketjussa on keskusteltu jo yleisemminkin alkoholin käytöstä lasten aikana tai jopa lapsiperheessä. Ja kyllä yhden viinilasillisen ja tukkihumalan välilläkin on paljon vaihtoehtoja. Ja esim. kyllä minusta vauvan kanssa samassa asunnossa voi olla vaikka sellainenkin, joka juo kokonaisen pullon viiniä, kunhan käyttäytyy hyvin. Mitään örisemistä en minäkään halua lasteni lähelle, mutta asiallisesti käyttäytyvä voi juoda kyllä enemmänkin kuin yksi tai kaksi. Ja kun ap:n mainitsemassa tapauksessa vauvan äiti oli ottanut vain illan aikana kolme, joten todennäköisesti ei ollut itse edes lievässä hiprakassa, niin se on minusta ihan vastuullista. Toki riippuu, miten seurue on käyttäytynyt, mutta itse pidän ihan todennäköisenä sitäkin vaihtoehtoa, että ovat vain istuneet juomassa ja juttelemassa, ehkä kuunnelleet musiikkia samalla.

aaapee
Kaverini sano siis mulle: "Oltiin eilen illalla ryyppää x:n, y:n ja vauvan kanssa." Johon mä kauhisteena totesin, ett "mitä oliks se vauvaki siellä?" Kaverini sano mun olevan nipo ja ett "eihä se sitä vauvaa haitannu, ja y joi vähemmän, vaa 3 siideriä." Sekä kaverini poikaystävä että tuo vauvan isä yleensä ottavat ihan reilusti kun ottavat ja kaverillani oli krapula. Ryyppääminen ei siis ollu mikään mun keksimä juttu...

Kaverini sano siis mulle: "Oltiin eilen illalla ryyppää x:n, y:n ja vauvan kanssa." Johon mä kauhisteena totesin, ett "mitä oliks se vauvaki siellä?" Kaverini sano mun olevan nipo ja ett "eihä se sitä vauvaa haitannu, ja y joi vähemmän, vaa 3 siideriä." Sekä kaverini poikaystävä että tuo vauvan isä yleensä ottavat ihan reilusti kun ottavat ja kaverillani oli krapula. Ryyppääminen ei siis ollu mikään mun keksimä juttu...
Ok. Eli oliko se Y siis tämä vauvan äiti, joka otti vain kolme siideriä?

Yhteistyössä