Vanhempainvapaa, isäkuukausi, lomapäivät???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Byrokratian kiemuroissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Byrokratian kiemuroissa

Vieras
Vanhempainvapaan ajalta kertyy lomapäiviä töistä, sen tiedän.

Mutta entä, kun sitten pidän nämä kertyneet lomapäivät (esim. 24 arkipäivää = kuukausi), isän pitämän isäkuukauden aikana, niin kertyykö tältäkin ajalta lisää lomapäiviä sen 2,5pv?

Entä, kun nykyisin isä saa pitää sen 6vk:n isäkuukauden, niin onko minulla mitään mahdollisuutta olla samaan aikaan itsekin kotona? Lomapäiviä on kertynyt sen kuukauden verran, mutta entäs se 2 vk? Kotona on tuohon aikaan vauvan lisäksi hieman yli 3-vuotias lapsi.

Osaisiko joku auttaa? Soitin Kelaan, mutta siellä oli joku tumpelo, joka ei osannut auttaa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Byrokratian kiemuroissa:
Vanhempainvapaan ajalta kertyy lomapäiviä töistä, sen tiedän.

Mutta entä, kun sitten pidän nämä kertyneet lomapäivät (esim. 24 arkipäivää = kuukausi), isän pitämän isäkuukauden aikana, niin kertyykö tältäkin ajalta lisää lomapäiviä sen 2,5pv?

--> tietenkin vuosiloma-ajaltakin kertyy lomaa. Sillä ei ole mitään merkitystä että olet isän kanssa samaan aikaan "vapaalla" töistä.

Entä, kun nykyisin isä saa pitää sen 6vk:n isäkuukauden, niin onko minulla mitään mahdollisuutta olla samaan aikaan itsekin kotona? Lomapäiviä on kertynyt sen kuukauden verran, mutta entäs se 2 vk? Kotona on tuohon aikaan vauvan lisäksi hieman yli 3-vuotias lapsi.

--> varmaan palkattomana on mahdollista olla se 2vk. Isäkuukauden idis onkin juuri se, että äiti palaa työelämään ja isä jää kotiin. Monesti tilanne menee kuitenkin niin että äiti on vuosilomalla isyyskuukauden aikana eli molemmat vanhemmat kotona.

Osaisiko joku auttaa? Soitin Kelaan, mutta siellä oli joku tumpelo, joka ei osannut auttaa. :/

Lomaa ei välttämättä kerry täyttä 2,5 päivää. KVTES:n mukaan ainakin riippuu siitä oletko ollut edellisen lomakauden aikana töissä vähintään 5 päivää vai et; jos et niin kertyy eri taulukon mukaan. Kannattaa tarkistaa palkanlaskijalta. Voit hakea lopun isäkuukauden ajalle töistä hoitovapaata, Kelasta et kuitenkaan saa tukia sille ajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Voit hakea lopun isäkuukauden ajalle töistä hoitovapaata, Kelasta et kuitenkaan saa tukia sille ajalle.

Eli jos olen jäämässä kuitenkin heti vuosilomien jälkeen hoitovapaalle, niin asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa? Eli olisinko hoitovapaalla tästä isommasta (reilut 3v) lapsesta vai miten? En ymmärrä, miksi näiden kelan sääntöjen pitää olla NIIN monimutkaisia ja monin tavoin tulkittavia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Voit hakea lopun isäkuukauden ajalle töistä hoitovapaata, Kelasta et kuitenkaan saa tukia sille ajalle.

Eli jos olen jäämässä kuitenkin heti vuosilomien jälkeen hoitovapaalle, niin asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa? Eli olisinko hoitovapaalla tästä isommasta (reilut 3v) lapsesta vai miten? En ymmärrä, miksi näiden kelan sääntöjen pitää olla NIIN monimutkaisia ja monin tavoin tulkittavia.

Siis olisiko sinulla tämmöinen kuvio

Miksi et voi olla töissä tuota 2vkoa, kuten isyyskk pointti on vai olitko jäämässä muutenkin hoitovapaalle hoitamaan vauvaa kun olet vuosiloman pitänyt?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:

Miksi et voi olla töissä tuota 2vkoa, kuten isyyskk pointti on vai olitko jäämässä muutenkin hoitovapaalle hoitamaan vauvaa kun olet vuosiloman pitänyt?

jäi kesken:

vanhempainvapaa -> vuosiloma 1kk -> hoitovapaa x kk ?

[/quote]

jäi kesken:
vanhempainvapaa -> vuosiloma 1kk -> hoitovapaa x kk ?[/quote]

Kyllä. Eli tarkoituksenani on jäädä vanhempainvapaan jälkeen kotiin hoitovapaalle. Lapset ovat siis vauva ja 3-vuotias.

Mies pitäisi tosiaan täyden isäkuukauden (yht. 36pv), josta minä olisin samaan aikaan "töissä" vuosilomapäiviä viettämässä (=kotona) 25pv.

Ongelma onkin tuo jäljelle jäävä 11pv: voinko olla tuon ajan vain kotona ilman mitään Kelan tukia vai pitääkö minun hakea palkatonta vapaata, jonka työnantaja voisi halutessaan kieltää? Tai sitten palata töihin (joka ei tapauksessani ole mahdollista)? Ja voiko työnantaja irtisanoa minut, jos olen kotona ilman tukia, vaikka olen jäämässä sitten hoitovapaalle?

Yhteistyössä