Vanhempainpäivärahasta...

  • Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti
"Mietteliäs"
Elikkäs, minkä vuoden tulojen mukaan minä voin hakea vanhempainpäivärahaa? Esikoinen syntyi 2013, jonka jälkeen olen ollut kotona pojan kanssa. Muutaman kuukauden siis nyt kh-tuella. Esikoisesta maksettiin vanhempainpäiväraha työttömyyskorvauksien mukaan mitä minulle maksettiin ennenkuin jäin äitiyslomalle. Kiitos vastauksista :) !
 
"Cream"
Kelan sivuiltahan se löytyy.. Eli:

Jos siis haet vanhempainpäivärahaa tänä vuonna eli 2015? Se lasketaan vuoden 2013 verotuksesta. Eli kaikki tuon vuoden ansiosi otetaan huomioon.
Jos taas vauvan laskettu aika on ennen kuin esikoisesi on ehtinyt täyttää 3v. Niin saat saman rahan kuin esikoisestakin jos se on parempi kuin tuo verotuksesta laskettava.
Tai jos sinulla olisi viimeaikaisia palkkatuloja niin voisit hakea niiden perusteella.

Itse luulisin että saat saman rahan kuin esikoisestakin.
 
[QUOTE="Cream";30555425]Kelan sivuiltahan se löytyy.. Eli:

Jos taas vauvan laskettu aika on ennen kuin esikoisesi on ehtinyt täyttää 3v. Niin saat saman rahan kuin esikoisestakin jos se on parempi kuin tuo verotuksesta laskettava.
Tai jos sinulla olisi viimeaikaisia palkkatuloja niin voisit hakea niiden perusteella.

Itse luulisin että saat saman rahan kuin esikoisestakin.[/QUOTE]
Jos saat seuraavan lapsen, ennen kuin edellinen on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Jos edellinen päiväraha on laskettu etuuden eikä työtulon perusteella, laskutapaa ei voida käyttää.

from Määrä - kela.fi
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä