Vanhemmuuteen kasvaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marjuskainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2005 klo 08:51 Marjuskainen kirjoitti:
Kertoisitteko minulle minkälaista on vanhemmuuteen kasvaminen? Milloin, mistä ja miten vanhemmuus kehittyy? :flower:

Se alkaa kenties jo raskausaikana. Esim. miehelläni alkoi jo tuolloin ja ilmeni näin: hän siivosi entistä useammin ja järjesti kodin toimivammaksi ja pölyttömämmäksi, osti ilmanpuhdistimen. Myöhemminkin hän on ollut se, joka ensin on hoksannut lapsen parhaan, useimmiten, ja toteuttanut sen myös käytännössä. Äidinvaistoa ei pidä tällaisen miehenkään kohdalla olla kuuntelematta. Esim. minulla se kehotti viemään lapsen tutkimuksiin, kun havaitsin, että jotakin on toisin kuin pitäisi. (Tutkimuksessa asia selvisi.)

Vanhemmuus on uskomattoman ihmeellisen lahjan saamista. Lapsen rinnalla kaikki muu elämässä kalpenee ja saavutukset menettävät tunnemerkityksensä. Tämän jälkeen pikkuhiljaa koittaa arki. Silloin vanhemmuuteen tulisi kasvaa siten, että lapsen paras huomataan ja sen mukaisesti toimitaan, kuitenkin niin, ettei lapsesta tule pikkuhitleriä, vaan hän saa perheen ilmapiiristä ja ihmissuhteista normaalin kuvan. Lapsi tarvitsee vanhemmat. Vanhempien tulee olla läsnä sekä fyysisesti että henkisesti. Molemmat ovat tärkeitä. Niitä vuorotellaan siten kuin se perheelle sopii.

Vanhemmuuteen kuuluu ympäröivään yhteiskuntaan integroiminen, mikä tarkoittaa lapsen ohjaamista ja opastamista siten, että hän valitsee itselleen toimivat ratkaisut oman elämänsä tulevaisuuden suhteen.

Vanhemmuuteen kasvamiseen voi käyttää apuvälineinä kirjallisuutta sekä kaikkea psykologista ja psykiatrista tietämystä, jota itse kunkin tielle osuu. Terve järki ei saisi koskaan unohtua, koska se takaa lapselle rakkauden ja rajat.

:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:

Yhteistyössä