Vanhemmille kertominen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Titi96
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Titi96

Vieras
Hei !
Pyydän vastauksia alle 17v synnyttäjiltä ja yli 40v äideiltä.
Eli miten olette kertoneet vanhemmillenne raskaudesta ja miten he ovat suhtautuneet ? Ja kuinka te äidit suhtautuisitte jos teidän alle 17v tytär kertoisi raskaudesta ?
Olen 15v tyttö ja vanhemmille kertominen pelottaa.

olen 27 v kahden lapsen äiti, ja kolmas ensivuonna tulossa ja yhä edelleen pelottaa kertoa vanhemmille, kun tiedän ettei se vastaanotto mitenkään mukava ole. Kade olen niille joiden äidit innoissaan ottaa tulevat lapsenlapset vastaan. Eli en osaa vastata tuohon kun itsekin jännitän samaa asiaa ;)

Itselläni on tytär ja voisin kuvitella suhtautuvani asiaan ihan hyvin jos hän ikäisenäsi kertoisi olevansa raskaana. Tietysti hyvä se nyt on sanoa, mutta näin siis asian olen pähkäillyt (olen ennenkin pohtinyt asiaa, koska meidän suvussa naiset ovat saaneet lapsensa hyvin nuorina).

Tsemppiä sinulle ja onnea tulevasta lapsesta. Helppoa se ei varmasti tule olemaan mutta sitäkin antoisampaa!

Kiitos vastauksesta ! Siskoni on 18 ja raskaana myös. Äitimme sanoo että hän on liian nuori äidiksi. Toisaalta olen itse hoitanut lapsia n. reilu vuoden ja se on luontevaa minulle. Yleensä hoidan valokuvaaja äidin alle vuoden ikäisiä kaksosia. Myös TET harjoitteluni oli päiväkodissa ja pelkkiä kehuja tuli ! :) Joten ajattelen että pidän lapsen iästäni huolimatta. Rakastan pieniä lapsia ! ;)

Hei Titi96! onnea odotukseen. Olen itse ollut samassa tilanteessa kun sinä. Tosin mulla on aina ollut äitiini hyvät välit ja kaikesta on voitu puhua. Olin 15v kun tulin raskaaksi ja äitini kysyi oliko mun menkat alkanut ja siihen vastasin, että ei ollut...äitini sanoi minulle, että pitää tilata lääkäri..no testi oli positiivinen ja äitini kysyin minulta mitä meinaan asian kanssa tehdä? Hän myös sanoi, että tietää kuinka paljon pidän lapsista ja tulisin vauvan kanssa pärjäämään, mutta käski asiaa miettiä tarkkaan. Lupasi antaa tukensa, oli päätös mikä tahansa...No hirveän vaikea päätöksen jälkeen päädyin aborttiin. Muistan sen edelleen vaikka aikaa on kulunut 20v...ja varsinkin, kun siskoni sai kuukausi mun abortin jälkeen 18v lapsen. No seuraava raskaus alkoi tarkoituksella 16v (sama poikaystävä, jolle abortin tein). Äidille soitin heti ja kerroin, että olen raskaana...äiti kysyi mitä meinaan tehdä ja vähän vihasesti sille tiuskasin, että mitäs luulet? No siihen äitini sanoi, että onneksi olkoon...
Suosittelen, että menet juttelemaan esim. terveydenhoitajan kanssa ja pyydät apuja vaikka kertomiseen tai otat äitisi mukaan jos kotona kertominen ei onnistu. Mulla on pian 16v täyttävä tyttö, joka on lapsista haaveillut jo useamman vuoden ja olemme tästä keskustelleet moneen kertaan. Olen hänelle sanonut, että jos hän tulee raskaaksi, niin tuen häntä oli ratkasu mikä tahansa. Tiedän, että hän rakastaa lapsia ja on vastuuntuntoinen. On kyllä sanonut, että haluaa koulun käydä loppuun ja sitten tehdä lapset. Meillä suvussa kulkee tosin, että äidinpuolelta kaikki ovat saaneet lapset nuorena. (minullakin oli 3 lasta 20v) Tsemppiä ja paljon voimia asian kertomiseen. Uutinen voi olla shokki, mutta eikähän aika tee tehtävänsä ja asiaan osaa sopeutua. Meillä muuten isä oli 35v ja äiti 36v kun niistä tuli mummu ja pappa...40v heillä oli jo 5 lastenlasta:)

Jos mulle olisi käynyt noin niin äiti olisi varmaan "pakottanut" aborttiin... (tai no varmasti itsekin olisin sen halunnut) ja ihan oikein olisi varmaan tehnyt - olen käynyt koulut ja matkustellut ja elänyt täysillä pitkään. Eikä minulle aikaisemmin olisi käynytkään perheenlisäys.

Mutta minä en usko, että lastenhoitokokemus kertoo valmiudesta äidiksi. Se lapsi on sinun sitten koko loppuelämäsi. Kannattaa myös miettiä realiteetit, isän mukanaolo/tunteet, tulevaisuuden haasteet, raha-asiat, koulut, työt.... jne.

Pääasia, että jos lapsen saa ton ikäisenä niin sitten hoitaa sen hyvin ja rakkaudella. Tai minkä ikäisenä tahansa.

Voimia vaikeassa tilanteessa ja onnea tulevaisuuteen! :)

Yhteistyössä