Vanhemmat: Miksi lapsenne EI OLE pukeutunut siististi kaverin synttäreille? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mammamia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mammamia"

Vieras
En voi, kun ihmetellä miten vanhemmat laittavat lapsensa kaverin syntymäpäiville verkkahousuissa ja kulahtaneessa puserossa! Eikö juhliin kuulu pukeutua siististi/juhlavasti? Sehän kuuluu jo käytöstapoihinkin! Menettekö itsekkin juhliin luntut päällä?

Kokemusta lähinnä 1.-4. luokkalaisten poikien kaverisynttäreistä eikä kukaan ikinä pukeudu kauluspaitoihin yms. Siisteintä mitä olen nähnyt on farkut ja pikeepaita, verkkarit on yleisiä ja normi trikoopaidat.

Tytöt monesti itsekin haluavat pukeutua mekkoon tai hienompaan, mutta pojat monesti vähät välittää mitä itsellä (tai jollain muulla) on päällä.

Meillä on monta lasta ja kenekään kaverit eivät ole koskaan mitenkään juhlapukeutuneet olleet. Meillä taas laitettu hieman hienommat vaatteet päivänsankarille.

Monet kaverisynttärit etenevät sellaisen kaavan mukaisesti, että juhlakalun vanhemmat jossakin vaiheessa komentavat koko remuavan juhlavierasjoukon pihalle. Siinä ei paljon juhlavaatteita muisteta.

Eli sopu säilyy, kun kutsussa kerrotaan, ollaanko koko juhlan ajan sisällä vai mennäänkö ulos; ja toisaalta jos vieraat osaavat käyttäytyä sen verran, ettei dippikastike lennä keittiöstä olohuoneeseen asti...

Katson yleensä siisteimmät vaatteet päälle. Mutta ihan parhaimpia juhlavaatteita ei kaverisynttäreille panna. Meillä se on farkut/collegehousut ja siisti paita. Tai tytöllä monesti joku mekko. Joskus jopa oikein silitän vaatteet vaikka yleensä sitä en tee.

Meille se on juhlava pukutuminen kun etsitään siistit vaatteet. Teille ne voi olla ihan arkivaatteet. On niin erilaisia tyylejä. Sitten jos synttärit on jossain hoplopissa vaatteet on sellaiset että niillä on hyvä liikkua eikä tule älyttömän kuuma.

Mä oon niin vanhanaikainen, että puen kyllä pojan hiukan hienommin, kun mennään kylään. Etenkin silloin, jos kyseessä on synttärit. En nyt tarkoita mitään pukua tms. vaan siistimpi paita ja housut. Verkkareissa ja vanhassa college-paidassa en poikaa synttäreille lähettäisi.

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma
Varmasti ihan perhekohtaista. Jotkut eivät nykyään koe edes häitä sen verran arvokkaina juhlina että sinne pitäisi pistää jotain juhlavampaa kuin farkut ja kauluspaita.

Itselleni ainakin tulee ylipukeutunut olo juhlissa joissa on ihan pukukoodina juhlapukeutuminen kun muu porukka vetää ylleen henkkamaukan hellemekon minkä itse pukisin rannalle :/

Itse en niin välitä synttäreistä. Mielestäni monet aikuiset lapsellisen tunteikkaita oman nico-petterin juhlista. Jos viemällä oman kollegepalleroisen niihin loukkaa, niin peukku ylös eli ei haittaa saati kiinnosta.

Varmasti ihan perhekohtaista. Jotkut eivät nykyään koe edes häitä sen verran arvokkaina juhlina että sinne pitäisi pistää jotain juhlavampaa kuin farkut ja kauluspaita.

Itselleni ainakin tulee ylipukeutunut olo juhlissa joissa on ihan pukukoodina juhlapukeutuminen kun muu porukka vetää ylleen henkkamaukan hellemekon minkä itse pukisin rannalle :/
Samoin ajattelen. Ylipukeutuneisuuden tunteesta kannattaa hankkiutua tietoisesti eroon, muuten siitä saa kärsiä loppuikänsä.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Mä oon niin vanhanaikainen, että puen kyllä pojan hiukan hienommin, kun mennään kylään. Etenkin silloin, jos kyseessä on synttärit. En nyt tarkoita mitään pukua tms. vaan siistimpi paita ja housut. Verkkareissa ja vanhassa college-paidassa en poikaa synttäreille lähettäisi.

Samoilla linjoilla. En tarkoita tietenkään, että pojalla pitäisi olla puku ja työillä mekko, mutta siistit ja ehjät vaatteet kyllä! En ikinä laittaisi lapsiani juhliin kotivaatteissa.

Laittaisin sellasissa vaatteissa joissa ruohotahrat tai vastaavat eivät olisi mielettömän harmillisia.
Jos kyseessä on jotkut "tylsät" synttärit joissa lapset eivät edes käy ulkona, niin sitten ehkä jotain hienompaa.

Voittehan pukea omat lapsenne OMILLE synttäreilleen nuhjuisiin vaatteisiin. Se, että pukeutuu siististi toisen juhliin, tarkoittaa että kunnioittaa toista ja toisen juhlia. Tuntuu, että nykyään ei ole enää mitään käytöstapoja, eikä ihmiset kunnioita toisiaan pätkääkään :(

[QUOTE="mammamia";24847020]Voittehan pukea omat lapsenne OMILLE synttäreilleen nuhjuisiin vaatteisiin. Se, että pukeutuu siististi toisen juhliin, tarkoittaa että kunnioittaa toista ja toisen juhlia. Tuntuu, että nykyään ei ole enää mitään käytöstapoja, eikä ihmiset kunnioita toisiaan pätkääkään :([/QUOTE]

Tehän voitte viettää synttärit perheen kesken, jos muiden pukeutuminen häiritsee.

Meillä pukeudutaan - itse ja lapseni tyttö 4v -
viimeksi pinkki tyllimekko ja kimalletossut...
edelliset oli omat synttärit tytöllä - sai pukea Tähkäpää mekon -
sitä ennen valea juhlamekko jne jne ...

Mitä sekään haittaa vaikka juhlavaate sotekutuu - senhän voi pestä ?
Muutenkin juhlavaatteiden käyttökkerrat on vähäisiä, lapsi kasvaa nopsasti ja vaate käy pieneksi.
Mikä järki on säästää vaatetta , niin että sille tulee 1-2 käyttökertaa ?

Minusta on myös kohteliasta pukeutua - ja mukavaakin...
Lapsethan oppii jo tapakulttuuria tuollaisesta , tietty.
Kieltämättä katselin viime synttäreilläkin osan lasten (tyttöjen) venyneitä trikoita - että onkohan kyse ei-niin-varakkaista-perheistä vai vain vällinpitämättömistä ?

Tavat ovat toisen huomioimista, juuri yhtä paljon tai mielestäni enemmän kuin muodolliset käytöstavat, niin rumiin käytöstapoihin kuuluu osoitteleminen, tuomitseminen, syytteleminen. Ehkä oli kiire, tärkeämpää on huomioiminen ja oikea tunnelma. Ehkä oli köyhä tms. Suomessa on nykyään erittäin köyhiä lapsiakin.

Meillä lapset itse vaativat juhlavaatteet juhliin mennessä. 4v tytöllä aina mekko ja se kaikista juhlavin jos vaan sattuu olemaan puhtaana. 6v pojalla kauluspaita ja kravatti (jos on isi kotona tekemässä solmun). Nippanappa suostuu farkuissa lähtemään, mieluummin suorat housut. Tosin poika vaatii kauluspaidan joskus ostoksille lähtiessäkin ;)

Ja lisäänpä vielä että lähiaikoina on naapurustossa ollut useammat lastenjuhlat ja mitä olen naapureiden lapsia katsellut niin kyllä kaikilla on arkipukeutumista siistimmät vaatteet yllä. Päiväkodin joulujuhlissa sitten näkeekin jo pukeutumista laidasta laitaan, niin lapsilla kuin aikuisilla.

Meidän poika ei voi varkkuja käyttää, koska ne "puristaa"... Ja meillä ei ole lapsilla kuin yhdet varkut. Mielestäni lasten syntymäpäiville voi mennä ihan puhtaissa vaatteissa. Kunhan vaate on puhdas ja ehjä niin se riittäköön. Meillä kolme lasta ja elämme taloudellisesti niin tiukoilla miehen yrittäjyyden vuoksi, että joudun miettimään ruoka/vaate/ kaikki kodinhankinnat hyvin tarkkaan. Pienimmäiselle teen kaikki vaatteet itse isompien pieneksi jääneistä, koska ei ole varaa ostaa vaatteita edes kirpputoreilta. Kaverisynttäreille olen tehnyt lahjaksi villasukkia, lapasia, pipoja, nekin osittain puretuista villapaidoista. Kun ei ole rahaa. Minua loukkaa suuresti tuo ajattelutapa että kaiken tulee olla hienoa ja juhlavaa. Puhdasta ja korjattua, eikö se riitä??

Hyviin tapoihin kuuluu pukeutua juhliin hieman paremmin kuin normaaliin arkipäivään. Se osoittaa kunnioitusta juhlien sankaria ja niiden järjestäjää kohtaan. Ja ennen kuin joku kivahtaa, niin ei, en tarkoita pikkutakkia ja kravattia vaan esim. ihan siistejä samettihousuja ja neuletakkia pojilla.

[QUOTE="minä";24847156]Meidän poika ei voi varkkuja käyttää, koska ne "puristaa"... Ja meillä ei ole lapsilla kuin yhdet varkut. Mielestäni lasten syntymäpäiville voi mennä ihan puhtaissa vaatteissa. Kunhan vaate on puhdas ja ehjä niin se riittäköön. Meillä kolme lasta ja elämme taloudellisesti niin tiukoilla miehen yrittäjyyden vuoksi, että joudun miettimään ruoka/vaate/ kaikki kodinhankinnat hyvin tarkkaan. Pienimmäiselle teen kaikki vaatteet itse isompien pieneksi jääneistä, koska ei ole varaa ostaa vaatteita edes kirpputoreilta. Kaverisynttäreille olen tehnyt lahjaksi villasukkia, lapasia, pipoja, nekin osittain puretuista villapaidoista. Kun ei ole rahaa. Minua loukkaa suuresti tuo ajattelutapa että kaiken tulee olla hienoa ja juhlavaa. Puhdasta ja korjattua, eikö se riitä??[/QUOTE]

No kuule. Minäkin olen kotiäiti ja siltikään lapset eivät mene juhliin retkuissa. Siisti, asiaan kuuluva pukeutuminen ei vaadi rikkauksia. Saahan niitä juhlavaatteita kirppariltakin. Toisekseen, mitä haittaa, jos juhlavaatteet likaantuu? Eikös ne voi pestä kuten muutkin vaatteet?

Sama täällä. Ihmiset ei enää välitä, eivätkä viitsi kunnioittaa muita.

Olen niin onnellinen lasteni kavereista, että tulkoot miten tulevat, ja niin he kyllä tulevatkin, risoissakin vaatteissa synttäreille, mut ei haittaa! Ihania lapsia ovat ja vaatteet on saattaneet rikkoutua jopa matkalla vilkkailla lapsilla. Meillä myös on joskus vaatteet likaantuneet juhlapaikan pihalla. Turhaa nipottamista, ite oon aina ihan paineessa kun on sellaset fiinit synttärit, että kaikki tuijottelee toisiaan...mut oon oppinu vähän siitäkin pois, että pukeudun omaan tyyliini, tietysti itse käytän puhtaita ja ehjiä vaatteita, koska en enää kiipeile puissa juhlapaikoissa!

Entäpä jos kesäsynttäreihin kuuluu ohjelmana jalkapallon peluuta nurmikolla? Ehjät ja puhtaat vaatteet kyllä riittävät, lasten synttäreihin ei vaadita yleensä sen kummempaa pukeutumista. Lapseni oli vasta synttäreillä keilahallissa, sinnekään ei kovin kireitä vaatteita ole hyvä pukea.

Siisti pukeutuminen on subjektiivinen käsite. Meillä ei ole kotivaatteinakaan "retkuja", vaan siistejä, puhtaita ja ehjiä vaatteita. Poikani päästän kaverin kaverisynttäreillesynttäreille siisteissä farkuissa ja siistissä trikoopuserossa. Jos on isommat juhlat, johon mennään koko porukka, rento kauluspaita ja farkut.

Yhteistyössä