Vanhemmat kertokaa tulevalle perhepäivähoitajalle miten haluaisitte lapsenne hoitopäivän menevän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MaryQ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MaryQ

Vieras
Siis jotensakkin niin että minkälaisen päivärytmin haluaisitte lapsellenne...
No annan esimerkin karskisti ja sanokaa vaikka siitä mikä ei miellytä tai mitä lisäisitte.
8.15aamiainen jonka jälkeen ulkoilua
sitten sisälle ennen puoltapäivää syömään
ruoan jälkeen päiväunet (haluatteko että lapsenne saa nukkua niin pitkään kuin haluaa vai pitääkö herättää?)
Sitten välipala jonka jälkeen vapaata leikkiä tai askartelua... Mut mitä sitten?

Ovatko lapsenne yleensä kaksi kertaa hoitopäivän aikana ulkona? Monelta haette? Me ollaan lapsen kanssa totuttu aamiaisen jälkee menemään ulos mutta olisko iltapäivä sittenkin parempi?

No ei mun mielestä oo pakko ulkoilla 2 krt päivässä, jos esim. aamulla on toisinaan askartelua tmv. Ja lapsethan ovat hoidossa niinkuin vanhemmilla on työaika, mutta oishan tuo pph:lle mukavampi jos ei joka ilta tarvis sinne klo 17 olla... Sitä sinä et tosin voi itse päättää mikä työaikasi on :/

Nukkuminenkin varmaan riippuu ihan lapsesta.

Meillä ainakin lapsen perhepäivähoidossa on selkeä rytmi, joka tietenkin joustaa ja muuttuu tarvittaessa ilmojen tai erityismenojen mukaan. Mutta kahdeksan jälkeen syövät aamupalan ja lähtevät siitä ulos puol 9-9 välillä. Sisälle tulevat noin klo 11 ja sitten on ruoka, jonka jälkeen päiväunet. Välipala on kahden aikaan ja sen jälkeen on leikkiä tms. Ulos lähtevät odottelemaan vanhempia siinä kolmen jälkeen. Näin ne rytmit menevät päiväkodissakin pääsääntöisesti.

kannattaako kukaan semmosta ettei tarvis olla mitään rytmejä niinku kotona muutaku et ruoka on klo11 ja sit päiväunet? meillä ei kotona oo ainakaan muita rytmejä ja mun mielest perhepäivähoidossa piti olla just niin et on kodinomaista eikä niinku päiväkodissa...

Kyllä minusta pienen lapsen päivärytmin pitää olla aika säännöllinen. Pidän rytmin kotonakin aika säännöllisenä. Ja kyllä minusta olisi hyvä, että ulkona ollaan kahdesti päivässä. Päivä voisi olla suurinpiirtein näin
- klo 8 aamupala
- 8.30 - 9.30 tai 10.00 arkartelua, vapaata leikkiä ym
- ulos
- n 11.30 lounas
- päiväunet
- n 14 - 14.30 välipala
- ulos n 15.30

Tietysti rytmi riippuu vähän myös siitä mihin aikaan lapset tulee sinulle ja mihin aikaan heidät haetaan kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
kannattaako kukaan semmosta ettei tarvis olla mitään rytmejä niinku kotona muutaku et ruoka on klo11 ja sit päiväunet? meillä ei kotona oo ainakaan muita rytmejä ja mun mielest perhepäivähoidossa piti olla just niin et on kodinomaista eikä niinku päiväkodissa...

Säännöllinen rytmi varmasti auttaa lasta ymmärtämään sitä päivän kulkua eli ehdottomasti mun mielestä hoidossa pitää olla rytmit,onhan monella kotonakin aika säännöllinen rytmi.Meidän pikkumies ymmärsi todella nopeasti että välipalan jälkeen äiti tulee hakemaan,siispä paineli ensialkuun aina ruuan syötyään eteiseen kiskomaan vaatteita päälleen. :D

Ainakaan heti aamupalan jälkeen ei varmaan kannattaisi mennä ulos, talvella lapset on just puettu, tuotu hoitoon ja sit syödään aamupala ja taas vaatteet päälle...

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:

Mä en kannata. Toisille lapsille rytmittömyys sopii, mutta on myös lapsia, jotka menevät sekaisin, jos eivät tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. Itselläni on myös näitä lapsia, joten toivoisin että hoitopaikassa olisi myös rutiinit.

Päiväkodissa askartelu/laulu/jumppa/yms tuokio on heti aamupalan jälkeen. Onko perhepäivähoidossa mahdollista aamupäivällä siihen? Silloin lapset on kuitenkin vierkeämpiä kuin iltapäivällä. Muuten mun mielestä ihan kivalta rytmi kuulostaa.
Meidän lapset ovat hoidossa aina saaneet nukkua niin pitkää kuin nukuttaa paitsi että alkuun on pitänyt herättää välipalalle.
Iltapäivällä mun mielestä kannattaa sään mukaan mennä ulkoilemaan ja niin, ettei niiden viimeiseksi lähtevien kuitenkaan tarvitse pakkasessa tuntitolkulla oleskella.

Tuskin kannattaa ladella hirveästi tuollaisia hoitajalle, pph varmasti tekee omat päivänsä sellaiseksi kuin on tottunut ja lasten rytmi on varmasti säännöllinen siellä.

Yhteistyössä