Vanhemmat kauhistuivat biologian opetuksesta

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"koppis"
Vai ei viitosluokkalaiselle saisi kertoa mistä lapset tulevat?! Koulukirjassa asiat kerrotaan luotettavasti ja asiallisesti. Lapsi minusta pikemminkin voi hyvin, kun hänen ei tarvitse arvailla ja ihmetellä mitään salamyhkäistä hyminää joiltakin suoraan sanottuna kieroutuneilta vanhemmilta, joiden mielestä asioista ei saisi puhua VIIDESLUOKKALAISILLE. Itse kerroin vastikään omalle 10v. tytölleni kuukautisista, kun huomaan hänellä olevan jo alkavaa murrosikää. Pikkuveli kuuli saman selostuksen ja molemmat suhtautuivat erittäin asiallisesti ja kyselivät mikä jäi askarruttamaan. Ei näissä luonnollisissa asioissa pitäisi olla mitään NOLOA. Asioista puhuminen ei todellakaan kannusta ketään esim. varhaisiin seksikokemuksiin, mistähän joku tuollaista on saanut päähänsä... Ja tottakai pitää käyttää virallisia nimityksiä, koulukirjassa esim. penis eikä tietysti mikään pippeli :)

"vieras"
Mulla alkoi kuukautiset 5 luokalla, mä aloitin aktiivisen seksielämän kun olin 14-v. Voin vaan kuvitella mitä ongelmia olis ollu jos ei olis ajoissa kerrottu noista asioista. Ja ei, koulun biologian tunnit ei ajaneet mua (liian)aikaiseen seksielämän aloitukseen.
Onkohan tuo äiti ihan pihalla maailman menosta?

"Pusse"
Meillä olis 5. ja 6. luokkalaiset tytöt samassa liikuntaryhmässä lukuvuonna 94-95 ja meille liikunnanopettaja oikein taululle piirtäen näytti että jos HALUAA tulla raskaaksi niin mihin kohtaan kuukautiskiertoa yhdyntä kannattaa ajoittaa :D

Tätä juttua naurettiin porukalla kun tuon lehden käsiimme saimme. :D Meidän lapsille on opetettu koulussa jo ekalla luokalla yllin tunnilla periaate siitä mistä vauvat tulevat. :D

Onkohan meidän lapset nyt pilalla?? :LOL: Ja sitäpaitsi asia ei ollut heille edes uusi ekaluokalle mennessään, joten olenko ihan kamalan vastuuton äiti kun olen tällatavalla mennyt pilaamaan lapsieni ainutkertaisen lapsuuden puhumalla heille tosiasioita vauvojen syntymisestä ja ihmisen anatomiasta?? ;)

Nyt on kahdella vanhimmalla ikää 10 ja 9 v. ja ovat tutustuneet jo Raisa Cacciatoren kirjoittamaan kirjaan, jossa käsitellään nuorten seksuaalisuutta ja kehitystä lapsesta aikuiseksi. Pilasin heidät siis lopullisesti! ;) :D

Mutta tähänkin on ollut ihan järjellinen syy. Tyttärelläni alkoi karvan kasvu 8 vuotiaana... :rolleyes: Olisi varmasti pitänyt olla vaan ihan hissukseen ja hyssytellä kun toinen kysyy "Miks mulla kasvaa karvat??" Olihan se suuri shokki mullekin, että 8v likka tulee tällaista kysymään, mutta tulipahan asiat selvitettyä lopulta ihan juurtajaksaen hälle.

• Tykkää
Reactions: Waahtera
"niin"
Ja hyvä esimerkki on löytyy tuolta aina niin ihanasta jenkkilästä. Siellä edelleen muistaakseni ainakin Texasissa ei saa kouluissa opettaa minkäänlaista sukupuolivalistusta. Ei kerrota miten niitä lapsia tehdään tai ehkäisystä halaistua sanaa. Ja kas kummaa osavaltio taitaa olla aborttien ja sukupuolitautitilastojen kärjessä.

Ja monella, varsinkin tytöllä murrosikä alkaa ala-asteikäisenä ja varmasti myös pojat rupeavat kiinnostumaan enemmän vastakkaisesta sukupuolesta ja "aikuisten jutuista". Jos näistä asioista ei kerrota totuudenmukaisesti koulussa ja kotona, niin eiköhän ne lapsukaiset sitten etsi tietoa netistä. Ja lapsi ei välttämättä osaa vielä kriittisesti arvioida lähdettä (ainakaan yhtä hyvin kuin aikuinen), joten tällöin he omaksuvat ties mitä höpöjuttuja.

"Mmm"
No parempi tapa toi on, kuin se että mulle ja mun luokkalaisille aikanaan laitettiin video pyörimään ja siinä sit näytettiin koko homma ja opettaja häippäs paikalta. Taululla oli myös aiheeseen liittyviä tehtäviä ja siinä se. Tosin ekana kouluvuonna aloin kovasti miettimään mistä lapset tulee ja menin hakee kirjasto autosta kirjan ja luin sen melki kannesta kanteen ja lisäks kyselin viä äitiltä. Meijän äiti vaan selitti että on ihan normaalia olla kiinostunu siitä mistä ne lapset tulee :). Joten en oikein osaa suhtautua tiukkapiposesti tohon. Meijän tyttärelle lainaan myös kirjan jonka saa lukea yhessä mun kanssa sitten joskus ja sitten viä keskustellaan asiasta. Toi on mun mielestä ihan normaalia ja ainahan lapsia kiinostaa mistä lapset tulee, pitää selittää se lapselle ikään sopivalla tavalla.

viidennen luokan bilsankirjojen luetuin aukeama on se, jossa käsitellään ihmisen lisääntymistä :D varsinkin niissä kouluissa joissa kierrätetään kirjoja, biologian kirja lattialle pudotessaan aukeaa lähes satavarmasti juuri siltä aukeamalta josta löytyy seksiasiat :D

Moåbgc jkl g sd
Meillä oli tänään koulussa just toi kappale
Ei siinä ollu mitää pahaa, kun kaikki tiesi noi jutut jo.
Täyty vaa pitää naama peruslukemilla.
Jotkut esitti myös jotakin kysymyksiä johon meijän ope vastasi ihan rauhas.
Käytiin läpi kuukautisen, siemensyöksyt ja sellaset.
Ope anto meille semmoset seksilaput joita pojat sitte luki välkällä äänee.
Ei jääny mitää traumoja. XD

"Maru"
Vois siirtää tuon jo kolmannelle luokalle. Monilla tytöillä kun alkaa kuukautisetkin jo silloin jos tuo 40 kg on tullut täyteen. Ei tarvitsisi pienten tyttöjen järkyttyä ja pelätä kuolevansa. Jo on aikoihin eletty kun pitää varoa lisääntymisestäkin kertomista.

Aattelin ensin että toi juttu on vitsi. :D

Yhteistyössä