Vanhemmat kauhistuivat biologian opetuksesta

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Piaf"
Siis MITÄ IHMETTÄ! Missä pullossa nuo vanhemmat haluavat lapsensa kasvattaa? Vitosluokkalaisilla tytöillä alkaa hyvin usein jo kuukautisetkin. Olisi suorastaan noloa jos ei tuossa vaiheessa tiedä miten lapset tehdään. Itse muistan asian selvinneen kun olin 5 vee ja kysyin äidiltä selvitystä eskaripoikien juttuihin. En ollut järkyttynyt, äiti selitti asian ikätasolleni sopivasti. Sen sijaan minua järkytti kun kutosella luokkatoverini oli autuaan tietämätön, ja seksiasioiden tullessa ekaa kertaa eteen HÄN oli todella ahdistunut.

Jos ei poika 11-vuotiaaksi mennessä ole kysynyt 'mistä vauvat tulee' niin johtuuko se siitä ettei kysymystä ole esitetty vai sitä ei ole kuultu..? Voi ressukka sitä varmaan kiusataan koulussa tämän jälkeen : /

Lasten pitää saada olla lapsia, mutta ei heitä pitäisi aliarvioida ja pumpuliin yrittää kääriä. Aika paha jos moni alkaa tänä päivänä 12-vuotiaana seksuaalisen kanssakäymisen vastakkaisen sukupuolen kanssa, eikä siihen mennessä ole edes mainittu että seksistä voi seurata jälkikasvua.

Khimaira
Mitä jeesustelua. Ihan kuin seksistä puhuminen tai se että kerrotaan ihmisen syntymästä sen oikeilla nimillä ja kuvilla pilaisi lapsen ja yllyttäisi aloittamaan seksin harrastamisen.

Minusta paljon turmiollisempaa on se että nuori, jonka menkat saattavat alkaa milloin vain ( jopa ala- asteella) ei tiedä mitä tapahtuu ja miksi. Auttaako maton alle lakaiseminen mitään? Puhuvatko nuoret sen vähemmän asioista?

Onko se hyvä että mistään he eivät saa oikeaa tietoa vaan miettivät keskenään ja tulevat erikoisiin päätelmiin? Kuten se että kuukautiset tulevat pepusta ja tulevat vain yhden kerran elämässä :saint: Tyttöni ( silloin 3.lk ) oli kuullut koulussa kaveriltaan ja sitä olivat miettineet.

Minusta oli hirveen kivaa kun mulle ei oltu kerrottu yhtään mitään ja sitten tyttölaumassa naurettiin herkässä iässä kun en ollut kuullutkaan, siinä vähän pelästyinkin sitten kun kuulin ties mitä kauhutarinoita ja luulin että tytöt pakotetaan jossain iässä seksiin kunnes joka kuukausi alkaa siitä haavasta vuotaa verta ja se sattuu ja sitten pitää synnyttää vauvoja ja alapää repeää moneen osaan. Enkä uskaltanut kysyä edes oikaisua vaikka mietinkin kauhusta kankeana tätä pakotusta, kun se oli selvästi suuri häpeällinen asia.

Haluan oman/omien lapsien kanssa puhua asiasta kuin siinä ei olisi mitään ihmeellistä, lainaamme jonkun kirjan vaikka ja viidennellä luokalla vielä opettaja kertoo asioista ammatitaitoisena. Loistavaa! :)

"Minua pelottaa, että tälläinen asioiden käsittely alkaa ahdistamaan lasta ja luo tiettyjä paineita"
Eiköhän tuo toimi juuri päinvastoin. Koulussa kun asiaa käsitellään kuitenkin sanoisinko tieteellisesti, kerrotaan vaan miten asia toimii niin ei varmana luo lapsille mitään paineita. Se niitä paineita luo, jos lapsi ei tiedä asiasta mitään ja kaverit alkaa selittämään ronskimmin.

"Minua pelottaa, että tälläinen asioiden käsittely alkaa ahdistamaan lasta ja luo tiettyjä paineita"
Eiköhän tuo toimi juuri päinvastoin. Koulussa kun asiaa käsitellään kuitenkin sanoisinko tieteellisesti, kerrotaan vaan miten asia toimii niin ei varmana luo lapsille mitään paineita. Se niitä paineita luo, jos lapsi ei tiedä asiasta mitään ja kaverit alkaa selittämään ronskimmin.
Aivan!

x4
No oho! Just tänään katsottiin tuota koulukirjaa 9 ja 11v lasten kanssa, nuorempi kyseli kovasti, "mitäs jos vauva on toiste päin kuin kuvassa, miksi on lapsivettä yms.." Kylläpä hän nyt on varmasti kauhean ahdistunut! ;) Tuohan on todella simppelisti ja lyhyesti kerrottu tuossa kirjassa, varmasti auttaa monia vanhempia puhumaan näistä asioista enemmän, jos muuten on ollut hieman "vaikea" puhua.
Itselläkin sama kokemus, että vanhemmat eivät kehdanneet kertoa minulle mitään lapsena ja kuulin ja kuvittelin sitten vaikka mitä. Nyt ihan kauhistuttaa omat kuvitelmat silloin "pikkuisena". Enpä halua, että omat lapset ovat yhtä tietämättömiä!

Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24528742:
Kyllä meillä ainaki 90-luvun alussa koulussa opetettiin Ihmisen biologian tunnilla lasten lisääntyminen, eikä kauhistuttanu ollenkaan...
Mutta nyt on sellaiset ajat käsillä että ihan jo maamme- lauluakin täytyy kauhistella, että mitä se tekee lapselle. tai muita perinteisiä lauluja, kamalia sellaiset joissa puhutaan vaan miehistä ( oi maa kallis isien ) tai korostetan isänmaata. Kielletään kaikki ja sullotaan lapset isoon kupoliin odottamaan aikoja parempia jolloin ei ole mitään mieltä järkyttävää tiedossa :kieh:

No itse kuulun sellaisen opetuksen saaneisiin, että ala-asteella ainoastaan terveydenhoitaja puhui yksittäisessä tapaamisessa suorasukaisesti kuukautisista ja kertoi naisena olemisesta.

Oppitunneilla sivuutettiin nopeasti osio ihmisen biologiasta saatesanoin: Teille kerrotaan näistä sitten kyllä aivan varmasti yläasteella. Yläasteella osio sivuttiin, koska : Teille on opetettu nämä asiat jo ala-asteella.

No ei ole. Kukaan ei ole sitä minulle koulussa 'opettanut'.

JA nykyaikana lapset saavat tuhottomasti kaikenlaatuista informaatiota vain pitämällä silmänsä auki, ei todellakaan ole liian varhaista kertoa ihmisen lisääntymisestä viitosluokkalaisille. Ennemmin siinä kohtaa kun kokeileminen ei ole vielä niin yleistä kuin yläasteikäisillä.
JA oikein termein ja oikeilla nimillä, tietenkin. Eihän se muuten ole opettamista.

Laulava Lomittaja
Taivas sentään,mitä puuhaa..Ton ikäsillä on jo jonkin sortin tietoa,kuvitelmaa ko asiasta - halusi vanhemmat sitä tai ei!

Itse olen ollut 5lk:n avustajana ko. tunnin aikana..Voi hyvä tavaton sitä kikatusta ja kiherrystä,sitä kappaletta oli lähes mahdoton lukea kenenkään ääneen.Saatikka sitten se,että opettaja heitti kappaleesta kysymyksiä,ei apua--niihin piti sitten uskaltaa vastata!
Tuossa koulussa, jossa oli avustajana, pyydettiin kouluterveydenhoitaja kertomaan/puhumaan asiasta näille oppilaille..ja se oli oppilaista silminnähden mielenkiintoista.Sitä kuunneltiin.

Mun mielestä toi kuuluu tohon ikään,ehkä jopa aikaisemminkin vois alkaa puhua asioista.

"Huh"
On kyllä todellisuudesta vieraantunutta porukkaa jos ei tuollaisista asioista saisi kertoa!

Itselläni alkoi kuukautiset 11-vuotiaana ja olisin kyllä ollut aika paniikissa jos asiasta ei olisi hyvissä ajoin puhuttu koulussa. Kotona siitä ei missään muotoa otettu esille. Olen jopa sitä mieltä, että asiasta olisi enemmänkin voinut olla valistusta ja tuntuu että nykyisin kuukautiset alkavat joillain jopa alle 10- vuotiaina.

Tuntuu käsittämättömältä, että nykypäivänä vielä vanhemmat ujostelevat puhua asioista lapsilleen. :/

Haikaroistako sitä pitäisi puhua?

Peesi. Ja kyseleehän tuokin mun pian 4v kovasti noita asioita. Eikai sitä vaan voi hyssytellä ja sepittää haikaroita. Kerrottava se on ja moni 11v alkaa tulla murkkuikään jolloin on aihettakin tietää jo asioista.

Ite oon menny kouluun 80-luvulla ja kyllä oli jo alakoulussa ihmisen biologiaa. Oisko just vitosella ja sitten yläasteella vielä tarkemmin koskien enemmänkin murkkuikää yms. Ei sitä kukaa kauhistellu että 11v kerrottiin, johan suurin osa varmasti tietää muutenkin jo mistä vauva tulee jne.

Kyllä on tuolla Forssalaisella tätillä todellakin (ja kuvasta päätellenkin) nuttura liian tiukalla.

Eniten minua herätti se, että mitä siellä biologian kirjassa sitten sanotaan, että se on liian suorasukaista? Ihmisen anatomia on jo tuossa iässä suositeltava oppiaine, perusteita tulee jo tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24529124:
Kyllä on tuolla Forssalaisella tätillä todellakin (ja kuvasta päätellenkin) nuttura liian tiukalla.

Eniten minua herätti se, että mitä siellä biologian kirjassa sitten sanotaan, että se on liian suorasukaista? Ihmisen anatomia on jo tuossa iässä suositeltava oppiaine, perusteita tulee jo tietää.
Äkkiseltään kun tota kuvaa kattoo ja tekstiä niin ei mitään. Perusasiaa asiallisesti kerrottuna.

Saraldo
Toivoo, että asia otettaisiin esille vasta yläluokilla.... Siinä kohtaa on jo myöhäistä kertoa, miten lapset saavat alkunsa ja miten se tapahtuma on ehkäistävissä. Parempi se on opettaa viidesluokkalaiselle, miten asia menee, ettei sitten teini-ikäisenä tarvitse ryhtyä äidiksi tai isäksi. Kautta aikojenhan tuota on opetettu viidennellä, varmaan myös tälle äidille. Ja tuliko siitä sitten hänelle jotain traumoja?

Yhteistyössä