vanhan äitini kohtelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liz

Vieras
Äitini sai laajan aivoverenvuodon vajaa 2 v sitten. On ollut siitä saakka pitkäaikaispotilaana vuodeosastolla. On yleensä hyväntuulinen ja kiltti hoidettava, yrittää kovasti heittää huumoria. Aivovaurio on laaja ja aivot vahvasti rappeutuneet. Tuntee kaikki ja puhuu suurimmaksi osaksi järkeviä. On halvaantunut, mutta kuntoutuksen jälkeen pystyy vähän liikkumaan avun kanssa. Kävin häntä tänään katsomassa. Hän oli jotenkin outo, ei meinannut herätäkään, vaikka yritin herätellä. Mieshoitaja tuli huoneeseen ja sanoi äidilleni, että sinä olet ollut ilkeä ym. suuttuneen näköisenä. Ilmeni, että äiti oli sanonut jotakin pyöreämpää hoitajaa punkeroksi ja heittänyt vähän vettä mukista hoitajan päälle, siis aamupäivällä. Muutkin hoitaja olivat äidille vihaisia, yleensä siis tälläistä ei ole ollut. Mieshoitaja ei suostunut pyynnöstäni huolimatta auttamaan äitiä pyörätuoliin, että olisimme voineet ajella käytävillä. Sain hänet siihen itse huonetoverin pojan avulla. Yleensä äiti on syömässä päiväsalissa, missä muutkin potilaat ovat. Ilmeisesti kostoksi hoitajat eivät tänään vieneet häntä sinne. Ajelimme käytävillä ja toinenkin hoitaja sanoi äidilleni tosi rumasti. Ymmärrän, että osasto on hoitajille raskas ja työmäärä suuri. Mutta...Olen itse tehnyt töitä erityislasten kanssa. En voisi kuvitellakaan, että kostaisin heille työkaverieni kanssa, jos joku on sanonut tai tehnyt jotain (kuitenkin aika pientä) tyhmiä. Aivovaurioisilla voi persoonallisuus muuttua, vanhus ei voi sille itse mitään.
Olen ollut tosi pahallla mielellä. Soitin siskolleni ja juttelimme, mitä pitäisi tehdä. Jos teen jonkinlaisen valituksen, hoitajat ehkä kostavat senkin äidilleni. Äiti oli surullinen lähtiessäni ja sanoi pyytävänä hoitajalta anteeksi.

:hug:
Todella törkeää ja kyllä tuosta valitus tulisi tehdä ja huolehtia että valitus käsitellään kunnolla. Muuten he kohtelevat jatkossakin äitäsi ja muita hoidettavia yhtä tyrannimaisesti.
Tuo on jo julmaa kiusaamista ja kiusaaminen on aina julmempaa, kun sitä tehdään porukalla ja se kohdistetaan täysin puolustuskyvyttömään ihmiseen, johon kiusaajalla on valtasuhde.
Olen itse sosiaalialalla, mutta ei tulisi mieleenikään kohdella asiakkaita tuolla tavoin, vaikka joudunkin aika usein asiakkaan pahan päivän purkamisen kohteeksi. Osaan kuitenkin ohittaa ne ammattimaisesti ja yleensä meillä sujuu asiakkaan kanssa erittäin hyvin, kun hän on ensin sanut vähän puhallettua höyryjä ulos ja purettua pahaa oloansa.
Hoitajien tulisi ymmärtää kuinka suuri elämänmuutos äidilläsi on ollut. On ihan luonnollista, että sellainen aiheuttaa joskus ahdistusta ja silloin joku hoitaja voi joutua pahan mielen purkamisen tielle. Asia tulisi kuitenkin selvittää heti ja asiallisest, ei ikinä millään tuollaisella kosatmisella, johon vielä kaikki osallistuvat!!! :(

Niin varmaan kannattaisi jutella. Olin vain hämmästynyt, koska vastaavaa ei ole aiemmin tapahtunut. Tai en ole ainakaan sattunut paikalle. On sanottu, että äiti on helppo hoidokki ja äitikin on kehunut suurinta osaa hoitajista. Nyt selvästi on aivoissa jotain muuttunut huonompaan suuntaan ja odottaisin ammattilaisten ymmärtävän tämän. En ole pikkumainen, on ollut monenlaista pientä, mm.sängyn laitaa ei ole yöksi nostettu ja paljon muuta. Tekevälle sattuu, mutta en voi hyväksyä tuota muutaman hoitajan kostolta vaikuttavaa käytöstä.

Olen itse lähihoitaja ja töissä vuodeosastolla. Olen tehnyt alan töitä vasta joitakin kuukausia. On tosi ikävää, että äitiäsi on kohdeltu noin. Olen saanut nyt itsekin kokea kuinka rankkaa työ on mutta ei potilaita silti saisi noin kohdella. Ei ainakaan meillä kohdella tuolla tavalla mutta potilaista kyllä puhutaan pahaa kansliassa.
Mun mielestä äitisi voisi pyytää anteeksi kyseiseltä hoitajalta ja voisitte vaikka yhdessä puhua muille hoitajille heidän käytöksestään. Tosi lapsellista kostaa tuollaista.

En saanut lainattua viestiäsi mutta vastaan nyt siihen joka koski kotihoitoa tai en vastaa kun ei mitään kysytty mutta lisään siihen jotain.
Sinulla on siis reuma. Oletko kotona vai työelämässä? Jos siis kotihoidon este on vain reuma niin mun mielestä voisitte asioita vähän järjestellä niin voisit hoitaa äitisi kotona. Saisitte esim.sähkösängyn kotiinne joka helpottaisi hoitamista, kotisairaanhoito voisi kyllä käydä katetroimassa ja tarvittaessa vaipankin vaihtamassa vaikka kolmesti päivässä. Kaikkea muutakin apua saisi kyllä kotipalvelusta jos vaan muuten haluat äitisi kotona hoitaa. On jopa kotona yksin asuvia vuodepotilaita. Heillä käy hoitaja kotona vaihtamassa vaipat ym. t.lähihoitaja

Laitoinkin tuohon ensimmäiseen viestiin, että äiti aikoo pyytää hoitajalta anteeksi. Sama olisi paikallaan myös iltavuorossa olevilla hoitajilla, siis potilaan kohtelusta. Kiitos kaikille kommenteista ja myötätunnosta. Ja sinulle lähihoitaja, voimia raskaalle, mutta antoisalle alalle.

Yhteistyössä