Vanha synnyttäjä?

Niin kuan kun itse tuntee pystyvänsä kasvattamaan lapsen. Itse olin jo 30 kun esikoiset syntyi ja kuopuksen kohdalla 36v.
Olin ajatellut hankkia ammatin enne lapsia ja niin tein. Kerkesin muutaman vuoden hankkia erikois pätevyyttä kun lapset ilmoitti tulevasta.
 
Minusta se ikäraja menee jossain siellä 40 vuoden tuntumassa. Ei sitä niin kiveen voi kirjoittaa, joku on ihan biletyskunnossa vielä tuossa iässä ja toinen taas istuu jo kiikkustuolissa sukkapuikot kädessä. Se riippuu ihmisestäkin siis...

Itsellä lapset tehty 25 ja 27 vuotiaana, ihan hyvä ikä mielestäni. Olen saanut elää nuoruutta ja hankkia koulutuksen ja ammatin ja ulkomaista työkokemustakin tuli hankittua ennen lapsia. Silti en ole ikäloppu kun lapset lähtee kotoa. Iltatähteä suunnittelen tuonne 32 vuoden tuntumaan ja sekin jo vähän hirvittää, että jaksaako vanha...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 18:11 ÄIPPIS -84 kirjoitti:
niin vanhana kun itse tuntee siihen pystyvänsä... vaikka 50.
Tosin itse en yli 30 aio synnyttää vaikka se on se keski-ikä synnyttäjillä...
ja mä oon päättäny että sen jälkeen ku täytän 25, ei meille yhtäkään lasta tule. syy siihen on ihan yksikertainen: haluan kaikki lapset pienellä ikäerolla, eikä musta ois siihen, että aina kun saan edellisen kasvatettua pois helmoista ja vähän omatoimisemmaksi, syntyy seuraava. omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että oli ihanaa kun ei koskaan tarvinnu olla yksin, mulla on kolme suht samanikäistä siskoa. sen jälkeen ku muutin pois kotoa, on ollu ikävä öisiä juttutuokioita keskimmäisen siskon kanssa. se oli silloin niin pieni! juotiin kylmää kaakaota ja se kyseli neuvoja ties mistä asioista! ja mä olin muka niin paljon aikuisempi itse kaks vuotta vanhempana.... :D :heart:
 
Itse olen pitänyt rajana sitä ettei itsellä tule vaihdevuodet samaan aikaan kuin lapsilla murrosikä. Lähisuvussa semmoisesta huonoja kokemuksia. Eli olen päättänyt että viimeistään 35 vuotiaana laitatan piuhat poikki. Eipä ainakaan tule sitten enää edes jossiteltua.
 
mimmukka
Ainaki tällähetkellä ajatuksena että ennen 30. ikää. Siks ettei suurta ikäeroo lapsille ja niin ku oma äiti tehny 20 vuoden aikana 5 lasta, niin sehän on yhtä pikkulasten hoitoa parivuosikymmentä! Mummo kyllä teki äitini ollessaan 47v.!!??
 

Yhteistyössä