Valtterille 11v tulvii huomiota, missä koulukiusatun Jonin 12v (ja muiden kiusattujen) huomio!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Rasismista kertoneelle Valtterille tulvii huomiota - tapaa Stubbin

Tiistai 22.3.2016 klo 20.13 (päivitetty klo 22.18)

Valtteri Saarinen, 11, oli maanantaina äitinsä Salla Saarisen kanssa Ylen aamu-tv:ssä puhumassa kohtaamastaan rasismista.
Pojan rohkea esiintyminen sai eri tahot hereille. HSL on ottanut yhteyttä ja haluaa selvittää kuka kuljettaja on jättänyt Valtterin pysäkille. Katja Noponen Oy lahjoittaa hänelle pyörän, jotta Valtterin ei tarvitse seisoskella pysäkillä.
- Toivon, että kenenkään toisen ei tarvitse kokea sitä mitä minä olen kokenut, Valtteri toteaa lopuksi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016032221312361_uu.shtml

11-vuotiaan Valtterin äiti Iltalehdelle: "Miksi lapseni joutuu kestämään näin kovaa kyytiä?"

Tiistai 22.3.2016 klo 09.06

Etelä-Afrikasta vauvana adoptoitu Valtteri Saarinen, 11, ja hänen äitinsä Salla Saarinen puhuivat maanantaina Ylen aamu-tv:ssä rasismista, jota ihmiset joutuvat kohtaamaan Suomessa.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö otti eilen voimakkaasti kantaa Valtterin kokemaan syrjintään.
- Joskus järkyttyy jo heti aamusta. Tänään kävi niin. Valtteri, 11-vuotias poika, kertoi tv:ssä kokemuksistaan. Häntä syrjitään ja nimitellään ihonvärinsä vuoksi, bussikin saattaa jättää poimimatta hänet kyytiin. Tällaista vääryyttä ei saa Suomessa tapahtua. Valtteri antoi rohkean mallin rasismin vastaiselle viikolle! Niinistö kirjoitti Facebookissa.
Salla Saarinen uskoo, että presidentin jyrähdyksellä on merkitystä.

- Presidenttiys on instituutio. Hän otti voimakkaasti kantaa. Se varmasti vaikuttaa ihmisiin, ja erityisesti niihin, jotka eivät purematta niele kokemuksiamme. Olen todella ylpeä presidentistä, Salla Saarinen sanoo.

Ihmiset reagoivat eilen sosiaalisessa mediassa voimakkaasti Valtterin puolesta, ja Saarinen kertoo saaneensa paljon positiivista palautetta haastattelusta. Vihaviestejä oli eilisiltaan mennessä tullut vain kaksi.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016032221308963_uu.shtml

Koulukiusaaminen tuhosi Jonin, 12, elämän - äiti: "minulla ei ole enää sitä vanhaa poikaa"
Jonia kiusattiin kaksi vuotta. Liikuntatunnilla häntä iskettiin päähän pesäpallomailalla. Urheilullinen poika sairastui traumaperäiseen stressihäiriöön ja keskivaikeaan masennukseen.

Raju kiusaaminen jatkui helsinkiläisessä alakoulussa peräti kaksi vuotta. Kiusaaminen oli sekä fyysistä että psyykkistä. Poika yritettiin pakottaa mukaan varkauksiin, häntä haukuttiin, lyötiin, päätä hakattiin seinään. Jonia heitettiin lumikokkareilla ja hänet lukittiin vessaan. Liikuntatunnilla kiusaaja löi Jonia pesäpallomailalla päähän. Kiusaaminen oli järjestelmällistä, kolmen lapsen tekemää. Se tapahtui piilossa aikuisten silmiltä.

Kaikki johti siihen, että Joni otettiin keväällä 2014 sisään lasten psykiatriselle osastolle. Lääkäri diagnosoi pojalla traumaperäisen stressihäiriön ja keskivaikean masennuksen. Neurologin kirjoittamissa papereissa lukee, että "Jonin psyykkisen voinnin romahdus liittyy rajuun koulukiusaamiseen".

Nyt Jonilla on joka aamu vaikeuksia päästä sängystä ylös. Öisin hän ei pysty nukkumaan eikä liikunta kiinnosta ollenkaan. Rutiinit ovat Jonille kaikki kaikessa ja jos niistä poiketaan, on raivokohtaus valmis. Ärtymys, väsymys ja tietynlainen turtuminen asioihin ovat tyypillisiä oireita traumaattiselle stressireaktiolle.

- Jonilla ei ole jäljellä mitään vanhasta elämästään. Eikä minulla ole enää sitä vanhaa poikaa. Ennen katselin, kun Joni luisteli ja pelasi jääkiekkoa, nyt istun Pasilassa traumapsykiatrin ja lääkärin luona, Sari toteaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016032121303750_uu.shtml

Ei haittaa kun olet valkoihoinen, kiusata saa vaikka kuinka paljon, eikä sitä pahemmin huomioida. Lehden kommenteissa moni ihmettelee samaa missä Jonin ja muiden kiusattujen huomio ja kutsut on.

yrittäkää nyt ymmärtää et tää viikko on rasismin vastainen viikko, jonka takia tuo Valtterin asia on esillä.
eiköhän nyt jo riitä tää mielensäpahoittajien kirjoittelu ja Valtterin asian vähättely, jos kerran lasten kiusaamisesta olette huolissanne niin silloin kannattais aloittaa siitä että itse ei lapsia ja heidän kokemuksiaan vähätellä.

Mainittiinko Jonin ihonväri jossain? Ehkä Jonikin on adoptoitu Suomeen vauvana.

Joko ap otit yhteyttä toimittajiin ja kerroit, että haluat auttaa Jonia? Ai et? Oho.

Valtterin tarina on hänen äitinsä (sdp) keksimä, taas jälleen kerran.
Ja paskat on. Olet tainnut elää pää perseessä jos et ole huomannut miten paljon tummaihoisia lapsia kiusataan ihonvärin takia? Itse olen ollut pari kertaa tilanteessa jossa muut koululaiset haukkuu neekeriksi ja sitten räkänokat vaan nauraa ja vittuilee kun heille sanoo, että tukkisivat suunsa jos eivät osaa käyttäytyä.

- Iltalehden artikkelia Jonin jutusta jaettu facebookissa reilu 7300 kertaa, Valtterin jutusta reilu 600 kertaa

- Valtteri avautui videohaastattelussa tästä asiasta: Valtterin oikea nimi on tiedossa, Valtterin naama on tiedossa, Valtterin ääni on kuultu. Jonin tarina on kerrottu, mutta ei ns. yhtä julkisesti

- Yle vs. Iltalehti, kumpi saanut enemmän huomiota

- Rasisminvastainen viikko, ja rasismi muutenkin ollut pinnalla viimeiset puoli vuotta

Kaikkia asioita ei vaan voi aina verrata keskenään.

Ja paskat on. Olet tainnut elää pää perseessä jos et ole huomannut miten paljon tummaihoisia lapsia kiusataan ihonvärin takia? Itse olen ollut pari kertaa tilanteessa jossa muut koululaiset haukkuu neekeriksi ja sitten räkänokat vaan nauraa ja vittuilee kun heille sanoo, että tukkisivat suunsa jos eivät osaa käyttäytyä.
Ei ne ole pelkästään jotain avuttomia uhreja, he osaavat todellakin antaa takaisin ja ei olekaan enää verbaalista. Jos katsoisit menoa ilman suvakkilaseja niin huomaisit miten huonosti mamut käyttäytyvät.

Yhteistyössä