valtava ongelma joka haittaa normaalia elämää ja nyt jopa parisuhdetta..

  • Viestiketjun aloittaja hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti
hammaspeikko
mulla on todella ikäviä kokemuksia hammaslääkäristä 10vuoden takaa. en saanut puudutusta kun pyysin, multa revittiin ensin väärä hammas ilman puudutusta ja sitten se oikea ilman puudutusta, mulle oltiin töykeitä ja naurettiin päin naamaa kun sanoin, että sattuu. siitä kehkeytyi valtava pelko. viime hammaslääkärikäynnistä on 7vuotta ja mun henki on alkanut haista pahalta, mutta en ole löytänyt hammaslääkäriä jonne uskaltaisin mennä, asutaan niin perämetsässä että jokainen reissu olis valtavan työn takana. isohko remontti olis tulossa.. pesen hampaat aamuin illoin ja puoli tuntia hampaiden pesusta se suun raikkaus on mennyttä.
nyt sitten mies totesi mulle ihan suoraan, että ei pysty suutelemaan mua enää kun henki haisee niin pahalle. mua sattui todella lujaa, vaikka se onkin totuus. sattuu niin et sydämeen särkee ja itkua tulee koko ajan.
mulla / meillä ei ole varaa mun hammasremonttiin, koska se pitäisi tehdä niin että mahdollisimman paljon kerralla, sillä en pääse kulkemaan esim.kerran viikossa hammaslääkärille ja kunnalliseen en enää ikinäikinäikinä mene.
auttakaa mua, mikä auttais siksi aikaa, että saan / saadaan säästettyä rahaa mun hammasremonttiin...? syön purkkaa, käytän suuvettä, pesen hampaat, mut se ei kestä kun hetken.. en enää edes nuku tämän asian takia. koko elämä on pilalla vain siksi että kohdalleni osui kusipäinen hammaslääkäri.
 
m
Siis ongelma on, että ei ole rahaa maksaa kerralla isoa summaa eikä isoa summaa myöskään pienemmissä erissä kun kävisi useamman kerran?

En voi muuta neuvoa kuin että marssi apteekkiin, siellä osaavat neuvoa.
 
VARMAAN
tuollaisen ongelman takia jo kannattais matkustaa vähän piidempikin matka asiatuntevalle lääkärille!
Nukutuksessakin noita remontteja tehdään-- varmaan isommissa kaupungeissa..
LAinaa pankista tai osamaksu!
 
Vaikka huono kokemuksesi onkin kunnalliselta hammaslääkäriltä, niin eihän sielläkään aina samat lääkärit ole. Mitä jos soittaisit kuntasi hammaslääkäriin ja kertoisit rehellisesti tilanteestasi ja että pelkäät todella paljon? Kunnallisellakin saa tietysti puudutusta ja nykyään kun hammaslääkäripelosta puhutaan melko paljon, niin varmasti ainakin osalla lääkäreistä on taitoa käsitellä pelkääviä potilaita. Ja koska sinä itse olet kuitenkin asiakkaana, jos sinua alkaa ylivoimaisesti pelottaa vastaanotolla kaikesta huolimatta, keskeytätä hoidon ja lähdet kotiin.

Jos et uskalla kunnallista edes kokeilla, niin onko sinulla jonkinlaista sairausvakuutusta (tai mahdollisuutta ottaa sellainen ja mennä sen piikkiin hammaslääkärille) tai työpaikan kautta hammaslääkäripalveluja/sairaskassaa joka maksaa hammaslääkärin?
 
Jos sä et oo käyny 7 vuoteen hammaslääkärissä niin mistä sä voit tietää kuinka iso remontti sulle pitää tehdä?

Itse en käynyt hammaslääkäripelon takia hoidattamassa hampaitani liki yhtä pitkään aikaan, kunnes sitten päätin ottaa itsenäni niskasta kiinni ja otin yhteyttä lähikaupungissa toimivaan yksityiseen hammaslääkäriin. Hämmästys oli suuri kun ei suurta remonttia tarvinnutkaan. Pari hammasta olisi pitänyt poistaa ja yksi paikata plus tietenkin hammaskiven poisto yms.

Ota ihmeessä yhteyttä johonkin hammaslääkäriin joka hoitaa pelkopotilaita ja selvitä tilanne. Melko usein maksut voi hoitaa erissä.

Ikävä kyllä kunnallisella puolella on nää potilaista-viis-asenteella työskentelevät sellaisia eläkeelle pääsyä odottavia vanhempia lekureita, joille ei ole opetettu edes alkeellisia asiakaspalvelutaitoja.
 
hammaspeikko
olen varautunut pahimpaan, mut enhän tietenkään voikaan tietää remontin todellista suuruutta. ainakin muutama hammas on lohjennut pahasti, on hammaskiveä ja ientulehduksia sillointällöin.
rakennettiin juuri talo ja otettiin iso laina, ei meillä ole varaa ottaa pikavippejä tai lisälainaa.. pakko säästää ja sille ajalle tarvitsisin neuvoa..

mitä tuo clorhexid on?
 
vieras
Syö jotain hengityksenraikastus-pastilleja säännöllisesti aina kun olet miehesi kanssa,ts. aina kun olis mahdollisuus suuteluun ym läheisyyteen. Sit etsit sellasen hammaslääkärin joka mainostaa tyyliin "huomioin hammaslääkäripelkosi",varaat sille ajan tarkastukseen ja kun suu tarkastettu (sillon tehdään myös hoitosuunnitelma) selität tilanteen,että et voi tulla montaa kertaa/usein ja pyydät hinta-arvion. Siitä voit sit miettiä miten "hammasremontin" rahoitat - säästämällä vai lainaatko (pankki,luottokortti,sukulainen,..) jostain. Yksityisten kanssa pystyy ehkä myös sopimaan maksuajasta? Varmaan ainakin jos oikeesti iso juttu kyseessä..

Mut jos sulla ei ole särkyä tai muita hammasoireita,saattaa olla ettei tarvitakaan mitään isoa juttua,voi olla tyyliin yks mätivä hammas jonka hoitamalla (pois tai juurihoito) hajukin loppuu.. Tai sulla voi olla hammaskiveä,sekin voi aiheuttaa pahan hajun kun kerää plakkia..

Tsemppiä!!
 
mars lainaa hakeen
Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:
olen varautunut pahimpaan, mut enhän tietenkään voikaan tietää remontin todellista suuruutta. ainakin muutama hammas on lohjennut pahasti, on hammaskiveä ja ientulehduksia sillointällöin.
rakennettiin juuri talo ja otettiin iso laina, ei meillä ole varaa ottaa pikavippejä tai lisälainaa.. pakko säästää ja sille ajalle tarvitsisin neuvoa..

mitä tuo clorhexid on?
Mutta eihän niitä hampaitaan voi jättää hoitamatta! Jos tuossa säästät, niin jatkokulut voi olla vielä paljon isompia. lisäksi hoitamattomista hampaista voi levitä vaarallinen infektio muualle elimistöönkin.
 
hoitamattomista hampaista

SUUN ALUEEN SAIRAUKSIEN JA YLEISTERVEYDEN VÄLINEN YHTEYS

-hampaiden ja suun hoitamattomien tulehdusten merkitys yleisterveydelle on selvästi
osoitettu sekä kotimaisissa että kansainvälisissä tutkimuksissa
-suomalaissa tutkimuksissa sydän- ja verisuonitautien syntyperää selviettäessä on
monimuuttuja-analyyseissä saatu selkeitä näyttöjä siitä, että suun alueen hoitamattomat
tulehdukset ovat sairauksien puhkeamiselle yhtä merkittävä vaaratekijä kuin tupakointi
-johtavien asiantuntijoiden mukaan reumasairauksien hyvä hoitovaste edellyttää, että
suun alueella ei saa esiintyä tulehduksia
-on osoitettu, että kalliiden toimenpiteiden, kuten sydämen läppävikojen korjaamisessa
tai lonkkanivelleikkauksissa epäonnistumiset voivat johtia suun alueen bakteerien
aiheuttamista tulehduksista
-maassamme on henkilöitä, jotka huonon purentakyvyn ja hoitamattomien suun sairauksien
vuoksi kärsivät keripukin kaltaista puutostautia
-hammasperäisistä tulehduksista kärsivien syöpäpotilaiden hoidossa tarvittavat sytostaatt-
annokset ovat suuremmat kuin niillä potilailla, joiden hampaat ja suu ovat terveet; sytostaatti-
hoidon aikana kuumeilevilla potilailla on merkittävästi enemmän hammasperäisiä tulehduksia
kuin muilla potilailla (P.Laine, väitöskirja 1993 )
-hoitamaton hampaisto voi aiheuttaa aktinomykoosi-yleisinfektion ( A.Koskela 1995 )
-selvä yhteys hammas- ja ientulehduksiin on todettu ainakin seuraavien sairauksien ja
tilanteiden yhteydessä:

* sydän- ja aivoinfarkti, veritulppa
* endokardiitti
* diabetes
* munuaissairaudet
* Crohnin tauti
* tekonivelet ja elinsiirrot
* säde- ja sytostaattihoito
* oireileva keuhkoastma
* nivelreuma, selkärankareuma ja reaktiiviset artriitit
* reumaattinen silmätulehdus
* LED ja siihen verrattavat kollageenitaudit
* psoriasis
* multippeliskleroosi


Hoitamattomat hampaat saattavat aiheuttaa suuhun ns. syväkudostulehduksia, jotka pysyvät
huomaamattomina niin kauan kuin yleiskunto on hyvä ja keho pystyy estämään tulehduksen
pahenemisen: nämä hiljaiset pesäkkeet ovat riski, kun suunnitteilla on suuri leikkaus tai voimakas,
elimistön puolustuskykyä heikentävä lääkehoito - tarkistuta ja hoidatutahampaasi ja suusi ajoissa:
hyvä yleiskunto ja huolellinen hampaiden hoito on jokaiselle elintärkeää!
 
Mistä tiedät että sinulle olisi tulossa iso hammasremontti? Ei haiseva hengitys välttämättä johdu hampaista. Myös kunnallisella puolella löytyy ihan varmasti asiallisia, ammattinsa taitavia hammaslääkäreitä, että siinä mielessä sinne menoa ei kannata pelätä. Puhu peloistasi etukäteen, niin hän osaa ottaa sen mahdollisimman hyvin huomioon. Varaa aika edes tarkistukseen, niin saat tietää todellisen tilanteen, että mitä on tulossa ja päätä sitten miten toimit jatkossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:
olen varautunut pahimpaan, mut enhän tietenkään voikaan tietää remontin todellista suuruutta. ainakin muutama hammas on lohjennut pahasti, on hammaskiveä ja ientulehduksia sillointällöin.
rakennettiin juuri talo ja otettiin iso laina, ei meillä ole varaa ottaa pikavippejä tai lisälainaa.. pakko säästää ja sille ajalle tarvitsisin neuvoa..

mitä tuo clorhexid on?

Varaa aika joltain yksityiseltä. Aikojen välissähän voi olla vaikka kuukausikin ja maksut voi usein hoitaa erissä. Kun valitset vielä sellaisen lekurin jolla on käytössä Kelan suorakorvaus niin ainakin eka käynti jää alle sataseen.

Mulla maksoi eka käynti pikkusen alle 70? ja siihen kuului tarkastus, hammaskiven poisto puudutuksessa. Tais siihen jotain muutakin kuulua, mut en just nyt muista.
 
hammaspeikko
kun nyt saadaan tämä muuttohärdelli ja kaikki muu stressi pois jaloista, niin otan kyllä selvää asioista, siis kun tiedän milloin ja millä pääsen kulkemaan nuo matkat..
en tiedä vaikka johtuisikin nielurisoista? särkyä on näiden 7v aikana ollut ehkä 5kertaa, kaikki mennyt ohi yhdellä buranalla.. eikä mun hampaat mitenkään ruskeat ja ällöttävät ole ulkoisesti, mutta henki tosiaan haisee.. pastilleita ja suuvettä sitten varmaan vaan käyttöön siihen asti kunnes saadaan tilanne hoitoon...
 
hammaspeikko
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todella pahalle haiseva hengitys voi johtua myös nielurisoissa muhivista propuista. Voisiko hengityksesi haista tästä syystä?
Huomaa tämä!

Käytäthän hammaslankaa, ja peset hyvin harjalla myös kielesi?
hammaslankaa vaihtelevasti, mutta kielen pesen kyllä kunnolla.. otin kielilävistyksen v.2003 ja siitä lähtien kielihygienia on ollut todella tärkeä..
 
vieras
Myös laktoosi-intoleranssi pistää helposti hengityksen haiskahtamaan, eli jos vaan maidon imeytymisen kanssa on ongelmia. Itsekin kävin hammaslääkärissä valittamassa pahaa hengitystä, mutta hampaissa ei ollutkaan mitään vikaa. Myöhemmin havaittiin, että syynä olikin juuri laktoosin imeytymishäiriö.
 
vastaavassa tilanteessa ollut
Oletko kokeillut SB12-suuvettä, aamuin illoin?

Mulla oli yli 10 vuoden väli hammaslääkärillä käynneissä valtavan pelon vuoksi. Menin sitten menin yksityiselle joka mainosti itseään hammaslääkäripelosta kärsivien paikkana. Enkä ole katunut :) Puolen vuoden aikana, käynti n. kerran kuussa, kävin paikkauttamassa pari hammasta ja pari viisuria vedettiin pois jne.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todella pahalle haiseva hengitys voi johtua myös nielurisoissa muhivista propuista. Voisiko hengityksesi haista tästä syystä?
Huomaa tämä!

Käytäthän hammaslankaa, ja peset hyvin harjalla myös kielesi?
Tähän kohtaan mainitsen, että kaikkein paras ja hellävaraisin kielenpesuväline on ylösalaisin oleva lusikka
 
hammashoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
todella noloa kysyä edes mutta mitä ajattelee hammaslääkäri kun vastaanotolle tulee potilas joka on vuosia laiminlyönyt hammaslääkärikäynnit :ashamed:
että olips korkea aika tulla nyt! :) ja että on raukka tainnut pelätä ihan tosissaan! =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hammashoitsu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
todella noloa kysyä edes mutta mitä ajattelee hammaslääkäri kun vastaanotolle tulee potilas joka on vuosia laiminlyönyt hammaslääkärikäynnit :ashamed:
että olips korkea aika tulla nyt! :) ja että on raukka tainnut pelätä ihan tosissaan! =)
ettei tule mitään "haukkumista"tms.
Kun on ihan oikeasti todella noloa nyt edes enää ajatella menevänsä hammaslääkäriin kun ihan tietoisesti on vuosia ollut menemättä kun pelottaa.
Siis itseäkin hävettää oma tyhmyys, kun pakkohan sinne on joskus mennä kuitenkin, niin olisin voinut mennä jo vuosia sitten :ashamed:
 

Yhteistyössä