Jospa luet nuo edelliset viestit vielä kerran, 60k? sisältyi lähettäjän mukaan myös tontti! Tietämättä paljon tontti maksoi epäilisin kuitenkin, että ei ole kusetettu eikä edes pahasti.
Mitä tulee järkytykseesi olen itse enemmän järkyttynyt siitä, että ihmiset viitsivät tuhlata jopa neljä vuotta elämästään rakentamiseen (nimimerkkisi mukaan) ja olla siitä vielä näköjään ylpeitä - viimeinen asia mitä jokaisen pennin venyttämisseksi itse tekisin ellei olisi esim. taloudellisista syistä ainoa vaihtoehto, se on sitten toinen tarina. No huvinsa kullakin...itse vietän mielummin työaikani ulkopuoleisen ajan perheen ja harrastusten parissa, töissä tienataan rahaa ammattimiehille, jotka pistävät mökin kokoon puolestani.
Lämmitysmuoto on muuten ihan vapaasti valittavissa 99,9%:ssa valmistaloistakin, toki asuinpaikasta riippuen saattaa kaukolämpö tulla kalliiksi. Esim. sulla ei liene sitä vaihtoehtoa, jos maksoit tontista naurettavat 16k? (=haja-asutusalueella).
Ja voin myös kertoa, että 8 - 10 vuodessa maalämpöviritykset ei nykyaikaista lämmöntalteenotolla varustettua keskikokoisen omakotitalon s-lämmitystä kuluissa pese, kaukolämmöstä puhumattakaan. Ekologista pitkällä tähtäimellä se kyllä on, mutta valitettavasti vielä liian kallista tullakseen yleiseen käyttöön. Maalämmön vähäiseen käyttöön on syy (=kallista). 80-luvun s-lämmitykset ja rakennustekniikka yhdessä on aivan eri asia. ja kun lasket hintaa investoinnille kuinka kannattavaa oli tänä päivänä laittaa 20k? tuohon, mietippä 20k?:n tuottoa 10 vuodessa korkoa korolle huomioiden. Sillä maksaa jo vähän vetoisammankin luukun s-lämmityksen.