Vallitseeko netin ulkopuolellakin yhtä laaja "läskifobia" kuin tällä palstalla? :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmisiin pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä inhoon läskejä kun tiedän että se ei ole terveellistä. Ei löydy ymmärrystä näille "ylpeästi pullea"-tyypeille. Normaalipainoisena olo on paras. En usko että kukaan sairaalollisen ylipainoinen on onnellinen ja tyytyväinen itseensä ja elämäänsä.

Siksi.

Läheisistäsi ei löydy yhtään "läskiä"? Hylkäisit miehesi, ystäväsi tai perheenjäsenesi, jos hän lihoisi? Aika naurettava peruste inhoamiselle tuo terveys. Ellei elä sitten itse superterveellisesti kaikin tavoin. Mitä ajattelet pahoista rikollisista, jos inhoat ihmistä jo ylipainonkin perusteella?

Ei ole ylipainoisia ihan lähipiirissä mutta tuttavissa kylläkin. Jotenkin vaikeaa samastua sellaisten kanssa jotka ei yhtään välitä terveydestään, koska se on mulle tosi tärkeää. Neuvoja tosin annan heille mielellään.

En mä hylkäisi esimerkiksi ystäviäni tai vaikkapa miestäni heidän ylipainon takia. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että mun mielestä ylipaino ei ole terveellistä eikä kivannäköistä.

Mä inhoon läskejä kun tiedän että se ei ole terveellistä. Ei löydy ymmärrystä näille "ylpeästi pullea"-tyypeille. Normaalipainoisena olo on paras. En usko että kukaan sairaalollisen ylipainoinen on onnellinen ja tyytyväinen itseensä ja elämäänsä.

Siksi.

Inhoatko myös tupakoijia, alkoholia juovia, herkkuja syöviä, liikuntaa harrastamattomia jne.? Ei nuokaan asiat ole terveellisiä.

Kyllä. Tai en ehkä heitä ihmisenä vaan noita tapoja ;) Herkkuja saa syödä, mutta kohtuudella eikä joka päivä.

Minä olen hoikka. 168cm ja 54kg. Harrastan liikkumista monella tapaa ja meillä syödään melko lailla terveellisesti arjessa. Minut on täälä teilattu moneen kertaa neuroottiseksi, anorektikoksi ja ties miksi terveysintoilijaksi. Vaikka tämä on minulle, meille ihan vaan tapa olla ja elää. Ihan normaali tapa.

Joku toivoi kerran, että meiltä otetais lapsetkin pois, koska meillä menee yli tämä intoilu. Mikä intoilu? Ei me intoilla, me eletään. Ei kukaan kärsi, ei kukaan kaipaa muuta. Meillä on karkkipäiväkin, sekin on kuulemma väärin. Lapsemme menevät sitten salaa karkinostoon ja karkkihimo jää pysyväksi. Hah. Eivät mene, vaikka meillä on jo isoja koululaisia.

Hiljattain meillä todettiin diabetes lapsella. Olen tosi, tosi iloinen siitä, että meillä toimii ruoka-ajat, karkkipäivä ja suht terveellinen elämä. Se on diabeteshoidossa aivan olennainen juttu.

Olen sitä mieltä, että täälä vainotaan hoikkia. Se näköjään pahoittaa ylipainoisen mielen.

Siksi.

Läheisistäsi ei löydy yhtään "läskiä"? Hylkäisit miehesi, ystäväsi tai perheenjäsenesi, jos hän lihoisi? Aika naurettava peruste inhoamiselle tuo terveys. Ellei elä sitten itse superterveellisesti kaikin tavoin. Mitä ajattelet pahoista rikollisista, jos inhoat ihmistä jo ylipainonkin perusteella?

Ei laisinkaan naurettava. Miksi pitäisi jakaa elämänsä ylensyövän ja liikkumattoman ihmisen kanssa, kun ei itsekään omaa sellaisia elämäntapoja? Käsittämätöntä yksinkertaisuutta, että normaali ruokavalio luokitellaan nykyään "superterveelliseksi". Taivas sentään, kyllä saa todella syödä ja laiskotella jos onnistuu itselleen kiloja kerryttämään, mutta harva kiloja hankkinut sitä kehtaa ääneen myöntään tai mielessään edes itselleenkään, helpompaa on solvata normaalipainoisia terveyspoliiseiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
En mä hylkäisi esimerkiksi ystäviäni tai vaikkapa miestäni heidän ylipainon takia. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että mun mielestä ylipaino ei ole terveellistä eikä kivannäköistä.

No en mäkään varmaan hylkäisi, vaan kannustaisin laihtumaan. Muutenkin olen pääasiassa tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa jotka huolehtii terveydestään, tuskin ne yhtäkkiä tosi ylipainoiseksi muuttuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Siksi.

Ei laisinkaan naurettava. Miksi pitäisi jakaa elämänsä ylensyövän ja liikkumattoman ihmisen kanssa, kun ei itsekään omaa sellaisia elämäntapoja? Käsittämätöntä yksinkertaisuutta, että normaali ruokavalio luokitellaan nykyään "superterveelliseksi". Taivas sentään, kyllä saa todella syödä ja laiskotella jos onnistuu itselleen kiloja kerryttämään, mutta harva kiloja hankkinut sitä kehtaa ääneen myöntään tai mielessään edes itselleenkään, helpompaa on solvata normaalipainoisia terveyspoliiseiksi.

Sehän on ihan tutkittu juttu, että lihavat ystävät / sukulaiset lihottaa sinua.

Minä olen hoikka. 168cm ja 54kg. Harrastan liikkumista monella tapaa ja meillä syödään melko lailla terveellisesti arjessa. Minut on täälä teilattu moneen kertaa neuroottiseksi, anorektikoksi ja ties miksi terveysintoilijaksi. Vaikka tämä on minulle, meille ihan vaan tapa olla ja elää. Ihan normaali tapa.

Joku toivoi kerran, että meiltä otetais lapsetkin pois, koska meillä menee yli tämä intoilu. Mikä intoilu? Ei me intoilla, me eletään. Ei kukaan kärsi, ei kukaan kaipaa muuta. Meillä on karkkipäiväkin, sekin on kuulemma väärin. Lapsemme menevät sitten salaa karkinostoon ja karkkihimo jää pysyväksi. Hah. Eivät mene, vaikka meillä on jo isoja koululaisia.

Hiljattain meillä todettiin diabetes lapsella. Olen tosi, tosi iloinen siitä, että meillä toimii ruoka-ajat, karkkipäivä ja suht terveellinen elämä. Se on diabeteshoidossa aivan olennainen juttu.

Olen sitä mieltä, että täälä vainotaan hoikkia. Se näköjään pahoittaa ylipainoisen mielen.

Juuri näin. Itse kuulin niin netissä kuin livenäkin raskausaikanakin kommentteja ja ihmettelyjä siitä, miten kiloja ei näy muualla kuin mahassa. Ja luokittelua neuroottiseksi, kun sanoin että syön ihan normaalisti kuten ennenkin. Joittenkin mielestä lastenhankinnan myötä pitäisi alkaa syödä kaksin käsin.

Tämä "mysteerinen" lihominen ihmisille ja hoikkuuden vääntäminen epänormaaliksi on silti tosi mielenkiintoinen ilmiö ja osoitus ihmisten logiikasta, jota on hauska seurata ja päivitellä :xmas:

Siksi.

Sehän on ihan tutkittu juttu, että lihavat ystävät / sukulaiset lihottaa sinua.

:laugh:

Ai niin, joo.. ainahan se syy on jokin muu, kuin se käsi joka ruokaa laittaa suuhun tai jalat jotka vie liikunnan harrastamisen sijasta iltaisin kotisohvalla (jääkaapin kautta) :saint:

En minäkään, ennen tälle palstalle tuloa, ollut huomannut tai tiennyt ihmisten lihavuusfobiasta. Todella huolestuttavaa. Lihavuus on harvoja asoita, joita kohtaan voi/saa ja pitääkin oikeastaan olla rasistinen. Yhteiskunnan asenteissa olisi paljon muuttamisen varaa.

Mulla on ylipainoa 20 kiloa, 3 kk laihdutin 10 kg. Olen liikkunut, käynyt salilla 4 v, mulla on taatusti voimaa kropassa enemmän kun 60 kg perus naisella. Jalkaprässillä tönäsen 20 krt 3 sarjan 125 kg painolla, käsissä ei tunnu 10-20 kg painot miltään. Tosin olen pituudeltanikin 178 cm, kaveri just yks päivä sanoikin että en näytä niin läskiltä mitä vaaka näyttää, sussa on nainen helkutisti voimaa, ole ylpeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonbride:
Ylipaino on niin yleistä että taitaa näistäkin melkein jokainen vihata myös äitiään/lastaan/ystäväänsä/puolisoaan koska se on läski, hyi.

Mä voin rehellisesti sanoa että puolisoni, vanhempani ja ystäväni ovat jokainen joko hoikkia tai normaalipainoisia. Läskejä ei ole yksikään.

Minä pidän lihavia heikkoina ihmisinä, sellaisina jotka eivät kunnioita itseään eivätkä muitakaan, he ovat laiskoja mutta todella hyviä keksimään tekosyitä sille miksi eivät laihdu.

Harva pitää lihavuutta minään hyveenä, miksi pitäisikään? Sehän on melkein sairautta johon auttaa vain se, että kuluttaa enemmän kuin syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:
Ylipaino on niin yleistä että taitaa näistäkin melkein jokainen vihata myös äitiään/lastaan/ystäväänsä/puolisoaan koska se on läski, hyi.

Mä voin rehellisesti sanoa että puolisoni, vanhempani ja ystäväni ovat jokainen joko hoikkia tai normaalipainoisia. Läskejä ei ole yksikään.

Minä pidän lihavia heikkoina ihmisinä, sellaisina jotka eivät kunnioita itseään eivätkä muitakaan, he ovat laiskoja mutta todella hyviä keksimään tekosyitä sille miksi eivät laihdu.

Harva pitää lihavuutta minään hyveenä, miksi pitäisikään? Sehän on melkein sairautta johon auttaa vain se, että kuluttaa enemmän kuin syö.

Minä puolestani voi rehellisesti sanoa että jos ajattelen että jollakin ihmisellä on heikkous en tuomitse häntä sen takia. Minulla ei yksinkertaisesti ole tapana etsiä kenestäkään heikkoja kohtia ja lyödä siihen. Mutta tiedän kyllä että on olemassa sellaisia ihmisiä jotka tekevät niin ja ehkäpä juuri se on heidän heikkous.

Siksi.

Itse asiassa lievään ylipainoon ei kovin epäterveellisiä elämäntapoja vaadita. Myös hoikka voi elää täysin epäterveellisesti. Yksinkertaista kuvitella, että tässä elämässä liikunnan puute ja/tai vääränlainen ruokavalio olisivat ainoita epäterveellisiä elintapoja. Siis todellako ylipaino on mielestäsi hyvä syy INHOTA koko ihmistä? :o Vaikka hän olisi miten ihana ihminen luonteeltaan niin ylipaino tekee hänestä muita huonomman?

Alkuperäinen kirjoittaja Milla:

Onneksi minun lähipiiriini ei kuulu näin mustavalkoisia ihmisiä. Eli siis ihminen on heikko ihminen YHDEN asian takia? :D Salli minun nauraa. Onko hoikat tupakoijat heikkoja myös? Voihan ihmisellä olla todella hyvä itsekuri monella elämänalueella, vaikka hänellä ylipainoa olisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja MolliMelooni:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii Myy:
Höpöhöpö. Ei täälä ole läskifobiaa.

Täällä haukutaan hoikat ja itsestään huolehtivat anorektikoiksi ja neuroottisiksi painontarkkailijoiksi. Kuulemma naisella pitää olla muotoja ja se tarkoittaa palstakielellä, että läski on ihan ok.

Toki tuohan on lihavien epätoivoinen yritys säilyttää jonkun sortin itsetunto ja lupa jatkaa mässäämistä. =) Eli lihaville tulee paha mieli, jos laiha lenkkeilee. Miksi se lenkkeilee AINA, eikä syö KOSKAAN mitään, vaikka se on laiha? Se taitaa olla neuroottinen sekopääpösilö.

Nimenomaan ylipainoisia täällä haukutaan paljon ja erittäin rumasti. Olet aika sokea jos et ole sitä huomannut.

Miksi muuten aina puhutaan laihoista. Hehän ovat alipainoisia eikä todellakaan ihannoitavia. Mielummin se hoikka.

Musta tuntuu, että tää on sellainen klassinen Se koira älähtää... -juttu. Ne, jotka ovat ylipainoisia/lihavia, huomaavat varmasti täällä ne heihin kohdistuvat negatiiviset kommentit, eivätkä kiinnitä huomiota laihoihin kohdistuviin loukkauksiin. Laihat taas löytävät ne anorektikkokommentit eivätkä niinkään huomaa sitä läskifobiaa.

Kyllä mä olen täällä huomannut myös laihoihin kohdistuvat ilkeilyt. Esim. Huumekoira on saanut erittäin rumia kommentteja vaikka hän näyttää aivan normaalilta.

Aikuinen ihminen, joka INHOAA ylipainoisia ihmisiä, ei todellakaan ole minun silmissäni henkisesti lähelläkään aikuisuutta. Täytyy olla oma elämä kovin tyhjää, jos täytyy tuomita muita ja kyylätä heidän kilojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Kyllä täällä on läskifobiakin.

Esim mut on hakuttu täällä yhden ihmisen toimesta niin maanrakoon läskeineni ettei ole tosikaan. :D

samoin :D

ja kaikkein hauskinta mun kohdalla vielä on se että en ole edes ollut ylipainoinen kymmeneen vuoteen :laugh:

palstan mielestä tosin normaalipainoinenkin on lihava jos bmi ei ole reilusti alle 20... :|

Ainakin mittojen perusteella vaikutat normaalilta vaikkakin olet todella hoikka, ei kuitenkaan alipainoa. Mikäs siinä jos tykkää liikkua eikä se ole väkipakolla ja pakkomielteenä tehtyä.

Mä tiedän erään ihmisen jolla oli reilusti ylipainoa. No sitten hän sairastui diabetekseen ja alkoi laihduttaa. Nyt on normaalipainoinen ja elää terveellisemmin. Harmi vain kun tarvitsi tuollaisen herätyksen.

Laihoja ei kyllä todellakaan arvostella tällä palstalla niin paljon kuin ylipainoisia. Miten ketään voi häiritä jonkun toisen ihmisen kilot? Tupakoinnista on aina haittaa muillekin kuin polttajalle, joten sen ymmärrän, että tupakoitsijoita moralisoidaan.

http://yliopistolehti.helsinki.fi/1996_16/ylart1.htm Tässä hyvää tietoa! Lukekaa ihmeessä (Etenkin Emilyn). Tutkimuksenkin mukaan ylipainon (etenkin lievän) terveysvaikutuksia liioitellaan. Tuntuu myös usein, että jotkut luulevat kaikkien vähänkin ylipainoisten syövän kuin porsas, vaikka asia ei kyllä ole ihan niin.

toisissa ihmisissä ärsyttää vain omien varjojen näkeminen. jos jota kuta siis ärsyttää lihava, hänellä voi olla itsellä hedonistisiä taipumuksia, joita hän koittaa piilottaa. mua ei koskaan häiritse kenenkään ulkonäkö, koska arvomaailmassani ukonäkö on aivan sivuseikka.

ei oikeessa elämässä ole näin tyhmiä ja pinnallisia ihmisiä kuin täällä mammapalstalla. ei nääkään jotka täällä kirjoittelee noita juttuja ja haukkuvat läskejä yms. ole varmaan elävässä elämässä tuollaisia. täällä on hyvä purkaa paineita haukkumalla toisia, tuntemattomia ihmisiä

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
toisissa ihmisissä ärsyttää vain omien varjojen näkeminen. jos jota kuta siis ärsyttää lihava, hänellä voi olla itsellä hedonistisiä taipumuksia, joita hän koittaa piilottaa. mua ei koskaan häiritse kenenkään ulkonäkö, koska arvomaailmassani ukonäkö on aivan sivuseikka.

Ymmärtäisin vielä senkin, jos vain se ulkonäkö jotain ällöttäisi, mutta monen mielestä siinä ketjussa ylipainoiset on ihmisinäkin muita vähempiarvoisia :/

Yhteistyössä