Valitusta päiväkodista.. onko tää ihan tavallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...kyllä 2- vuotiaan on osattava kertoa hädästään, jos kerran voi päiväkuivaksi sanoa, eihän se muuten onnistu sisälläkään, tosin lähinnä kyllä tarkoitin sitä, että miksi lapsi ei kerro vahingon sattuneen vaan odottaa kiltisti märissä vaatteissa puhumatta mitään.

Ap taisi mainita, että päiväkoti sanoo lasta päiväkuivaksi....

Ei kaikki vain kerro hädästään. Tai edes ilmoita, että on pissat tullu housuun. Mun poika ei koskaan sanonut mitään. Jatkoi vaan leikkejä kunnes joku muu huomasi, että ohops, nyt on pojalla märät vaatteet. En tiedä miksi. Näin vaan oli.
Ja siis kyllä se on hoitajien velvollisuus huolehtia noin pienestä lapsesta ja sen hyvinvoinnista. On paljon "sallittavampaa" unohtaa laitta vaippa päiväunien ajaksi kuin että ei laita lapselle vaippaa ulos pakkasella.
Mutta mä olen varmaan nipo. Mulla on kokemusta todella huonosta tarhasta ja siksi olisin tuollaisesta unohtelusta varsin huolestunut. Miettisin millainen hoidon taso siellä noin yleisesti ottaen on? Vanhemmat voivat huomata monet asiat ja epäkohdat vain kiinnittämällä huomiota pieniin asioihin... kun ei me voida siellä tarhassa päivällä olla tarkkailemassa että miten lapsia hoidetaan....

No ei toisaankaan ole normaalia, vaipat pitää olla päällä ulkona niillä, jotka niitä tarttevat oli sijaisia tai vakkareita paikalla.

Meidän pk:n pienten ryhmässä on selkeästi vessan kaapin ovessa lappu, josta selviää jokaisen lapsen vaippatarve, käykö potalla, pöntöllä jne.. Näin myös vieraammat aikuiset osaavat laittaa vaipan tarvitseville ja antaa potan niille, jotka käyvät potalla jne...

Märissä vaatteissa ei toisaankaan ole lapsen kiva olla ulkona, eikä se ole terveellistäkään pakkasilla. 2v:n voi vielä olettaa kertovan asiasta aikuisille ja kun vaipasta on sovittu, niin asian pitäisi olla päivänselvää ilman muistutteluja.

Tuossa tapauksessa, jos oli jo neljäs kerta, niin ottaisin pk:n johtajaan yhteyttä, että juttelisi vähän alaistensa kanssa asiasta, niin voisi olla parempi vaikutus.

Aivan sama vaikka siellä olisikin liian vähän henkilökuntaa, omahoitajan tai jonkun muun on otettava vastuu siitä, että lapselle, joka ei ole täysin kuiva laitetaan vaippa ulos pakkasella. Aivan samoin kun jonkun on otettava vastuu siitä, että lapsi jolla on allergioita saa ruokaa josta ei sairastu.
Mun mielestä tarhassa (henkilökunnassa, johdossa...?) on jotain vialla jos lapselta unohtuu toistuvasti laittaa vaippa, vaikka vanhemmat ovat asiasta huomauttaneet.

Peesaan. Pitää olla asiat hanskassa ja avata se suu jos ei toisen ryhmän asioita tiedä/omassa sattuu unohtumaan. Ja harvoin enää eteisessä joku pukija vaipattaa, kyl ne hoidetaan ryhmässä ennenkun mennään pukemaan oman aikusen tai jonkun muun kanssa.

Joo, lapseni on todella ujo ja ei juurikaan puhu päiväkodissa aikuisille. Lapsille kylläkin. Olen monta kertaa hänen kanssaan asiasta jutellut, ja sanonut, että pitää sanoa jos on pissa tullut housuun. Kerran on mulle vastannut että ei uskalla sanoa. Hän on vaan arka ja kiltti, siksi olenkin vähän epäillyt, että usein "unohtuu" hoitajilta ja jää helposti jalkoihin. :(

Ei vaikuta normaalilta koska meillä on ihan päinvastaista. Lapsi on käyttäny pidemmän aikaa jo vaippaa vain ulkona ja nukkuessa mutta päikyssä tuntuu harva se päivä sanovan kuinka lapsella on ollu vaippa koko päivän :headwall:

Minusta se on inhimillistä. Meidänkin lapselta unohdettiin moneen kertaan vaippa päiväunille mentäessä, kun muuten oli päiväkuiva ja lapsi itse vielä livisti tilanteesta kun ei tykännyt vaipoista, paljon mahdollista myös ap:n lapsen kohdalla. Ja kyllä 2- vuotiaan on osattava kertoa hädästään, jos kerran voi päiväkuivaksi sanoa, eihän se muuten onnistu sisälläkään, tosin lähinnä kyllä tarkoitin sitä, että miksi lapsi ei kerro vahingon sattuneen vaan odottaa kiltisti märissä vaatteissa puhumatta mitään.

Ei se oo niin selvää noilla 2v sielä vilinässä että muistaa sanoa hädästä. Meillä nuorin vaipaton on 2v2kk ja hänkin pysyy kuivana kun muistaa välillä kysyä oisko hätä. Ei ne sieltä leikeistä malta ja osa varmaan kehtaakaan vaikka kotona meniskin hyvin, ympäristö ja meno on niin erilaiset. Pihapuheita emme näiden kanssa vielä tiedä kun vaipat puetaan sovitusti ettei kukaan joudu pakkasella palelemaan kuteet märkänä. Ja sisävaippoihin emme palaa näiden kanssa joita vielä autetaan muistamisessa koska se onnistuu ilmankin.
Aivan turhaa alkaa sanoa 2v että on osattava sitä tai tätä.

[QUOTE="no niin";23096202]No huraa!! Nyt selvisi sekin asia, tarviihan se sitten vaipan. Oletin että lapsesi on 4 vuotias tekstisi perusteella.

?????[/QUOTE]

No vaikka olisi 8-vuotias joka kusee housunsa märiksi niin kai sekin tarvitsee pakkaskelillä housuihinsa vaipan?

Pidätyskyvyllä vaipantarvetta mitataan eikä almanakalla!!!!!

[QUOTE="aapee";23097002]Joo, lapseni on todella ujo ja ei juurikaan puhu päiväkodissa aikuisille. Lapsille kylläkin. Olen monta kertaa hänen kanssaan asiasta jutellut, ja sanonut, että pitää sanoa jos on pissa tullut housuun. Kerran on mulle vastannut että ei uskalla sanoa. Hän on vaan arka ja kiltti, siksi olenkin vähän epäillyt, että usein "unohtuu" hoitajilta ja jää helposti jalkoihin. :([/QUOTE]

Tuo on kyl ihan mahollista. Ja tällöin aikusten osuus vielä korostuu aran lapsen suhteen. Eihän nyt se vetele että homma ei pelaa ja pieni värjöttää märissä.

Yhteistyössä