Välipala ideoita??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huvitutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huvitutti

Jäsen
01.01.2006
525
0
16
Oisko kellään kivoja välipala ideoita? Meillä yleensä leipää tai karjalanpiirakkaa, joghurttia ja hedelmiä(ei maistu nykyisin kovin hyvin). Silloin tällöin lappapuuroa, muroja tai soppaa. Jotenkin vain alkaa jo äitiäkin kyllästyttää. Kaipaisi jotain piristystä "oravanpyörä" ruokiin.

Lappapuuro on puolukka mehusta tehtyä marjapuuroa. Tehdään mannasuurimoihin, lisätään sokeria, jäähdytetään ja vatkataan vaaleanpunaiseksi.
Tulipas mieleen, että pannukakkua ei tässä perheessä ole syöty varmaan vuoteen. Hui! Lättyjä kylläkin muutaman kerran. Rahkaa voisi tehdä useamminkin.
Lisää ideoita??

meillä tytöllä ja itselläni välipalana yleensä leipää, kiisseleitä, rahkaa, hedelmäsalaattia, mehukeittoja ja muroja, vispipuuroa, karjalanpiirakkaa, teeleipää, pannaria, hapankorppua, korppuja, viiliä, jugurttia... ja aina jotain hdelmiä tai marjoja. :p

Niin ja sellaiset itsetehdyt perunarieskat on tosi nam.
Teen joskus jopa pussimuusista, jos ei oikeaa muusia ole.
Sekaan vaan vähän jauhoja ja suolaa. Jos tahtoo niin munaa. Lusikalla pellille ja jauhoisilla käsillä vaan painellaan vähän littanammaksi. Meillä tosi suurta herkkua, varsinkin lämpimänä. :)

Vispipuuroa puolukoista, mansikoista, mustikoista, omenista, vadelmista, aprikoosista. Karjalanpiirakkaa, leipää+maitoa/mehua/kaakaota, lämmin leipä, hedelmä tai hedelmäsalaatti,pannari,letut, erilaiset kiisselit, murot, suklaavanukas tai maitovanukas,erilaiset rahkat, erilaiset piirakat, pikkupitsat, kasvikset+dippi, jäätelö, pirtelöt, kausituotteet(joulutorttu, laskiaispulla, runebergin torttu, ystävänpäivä leivos ...) marjat

lapset voivat jo pieninä tehdä napostelutikkuja, esim. juustoa ja viinirypäle, broileripyörykkä+kurkunpala. maistuu paremmin kun on saanut ihan itse tehdä.

maitokiisseli kulkee toisella nimelläkin, vanilijakiisseli. kaupasta saa valmiina jotain saarioisten kerroskiisseliä missä on maitokiisseli pohjalla ja päällä jotain marjakiisseliä.. mutta jos kotona teet itse maitokiisselin niin litra kevytmaitoa, perunajauhoja maun mukaan (kuinka tiukasta kiisselistä sitten tykkääkin) ja sokeria ripaus, vaniliinisokeria vähän reilummin.. jäähdytys ja kippoon pohjalle tätä kiisseliä ja päälle reilusti marjoja tai hilloa. Jopa meidän nirso 1veekin vetää tätä herkkua niin paljon kun napa vetää =)

Heitänpä nyt ihan hatusta, vähän niinkuin aina :ashamed:

Mutta jos teet yhden sellaisen pussillisen pussimuussia, niin siihen sellainen 3 dl venhäjauhoja. Voi laittaa muitakin jauhoja tai vaikka leseitä tms. jos tahtoo terveellisempää. ;)
Rippunen suolaa ja jos oikein herkkua tahtoo niin vähän vielä voisulaa.
Muna, jos sattuu käteen, ei pakollinen.

Kaikki vaan sekaisin ja pellille. Paistetaan aika kuumassa, noin 225 asteessa, kunnes on ovat kauniin ruskeita. Uunista tullessa voi vielä voidella voisulalla, jos tahtoo. Itse en yleensä viitsi.
:)

Ja vielä yks idea, suklaakiisseli.

Mä teen omena kaurapaistoksen siten että...

Pilkon vuoan pohjalle 3 omenaa ja päälle ripottelen kanelia.

Sitten sulatan kattilassa n.50g voita johon lisään pari desiä kaurahiutaleita ja 2rkl fariinisokeria. Nämä ripottelen sitten omenoiden päälle ja paistan uunissa niin kauan että omenat ovat pehmeitä. N. 150-200 asteessa.

:p Ja vielä jos kyytipoikana vaniljavaahtoa tai jäätelöä.

Kiitos tosiHyvistä ideoista kaikille! Huomenna taidan kokeilla perunarieskaa, jos löydän kaupasta pussimuussia (teen aina itse). Huomenna ei kuitenkaan ole luvassa perunamuussia ruokana. Muitakin ideoita on paperilla. Saapas nähdä miten tytölle maistuu. :) :D Lisääkin saa laitella. Käyn huomenna lukemassa ketjua. Nyt lähden nukkumaan. Öitä kaikille! :wave:

Yhteistyössä