Välilihan leikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MariahG
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ahaa. Viime viikolla eräs kätilö vielä kertoili ettei siellä sitä ilokaasua sallita, joten jotain siellä vielä on vissiin sitten pielessä vai mikäköhän syy nyt sitten onkaan.

Kuten sanottu, mitään en nykytilanteesta tiedä. Ja olen toki sitä mieltä, että työsuojelu ennen kaikkea. Mutta onhan tuo periaatteellisesti ihan pyllystä, että tuollainen turvallinen ja monen kohdalla toimiva kivunlievitysmenetelmä korvataan järeämmillä lääkkeillä.

Tuo mitä kirjoitit Seinäjoen sairaalasta ei ainakaan oman kokemuksen mukaan pidä ollenkaan paikkansa. Nimittäin mun kolmesta synnytyksestä yhdessä on tehty eppari ja sekään ei olisi ollut pakollinen mulla annoin opiskelijan harjoitella. Tuttavapiirissäni ei juuri kellään ole epparia tehty vaikka isojakin vauvoja on synnytetty. Joskus vielä 90 luvulla noita on tehty varmuuden vuoksi, ei enää nykyään.

En väittänyt oman kokemukseni pohjalta, että suurimmalle osalle tehdään eppari, vaan ihan tilastotiedon pohjalta. Muissa Suomen sairaaloissa luku on paljon pienempi kuin Seinäjoella, keskimäärin 20-30% luokkaa. Se 80% oli ihan 2000-luvulta, muistaakseni vuoden 2006 tai 2007 tilastoista, mutta hyvä jos luku on sen jälkeen lähtenyt laskuun :) Mä synnytin 2011 ja mitä muiden äitien kanssa siellä juttelin, niin en ollut epparihaavani kanssa vähemmistössä.

Me ei perhevalmennuksessa päästy tutustumaan synnärille (nykyään kai missään pääse?) mutta perhevalmennukseen tuli joku vanhempi kätilö kertomaan synnytyksen etenemisestä, ja siinäkin kertoi ihan normaalina synnytykseen kuuluvana asiana, että tässä vaiheessa sitten leikataan episiotomia. Ei saatu vastausta kun kyseltiin että onko se pakko tehdä ja miksi se leikataan. Eikä muuten saatu selvää vastausta moneen muuhunkaan kysymykseen. Ennen tuota esitelmää näytti meille varmaan jostain 80-luvulta peräisin olevan opetusvideon :D Jotenkin tuo tuokio ei oikein herättänyt luottamusta lähteä synnyttämään kyseiseen sairaalaan :D Onneksi sitten varsinaisessa synnytyksessä oli mukavaa ja osaavaa henkilökuntaa eikä jäänyt juuri mitään pahaa sanottavaa, hyvillä mielin menen sinne uudestaan ensi vuoden puolella :)

Mulla jouduttiin leikkaamaan ja tuli vielä II asteen repeämät päälle ja ai sitä tuskaa kun kotiuduin. Mä taas toivon, että ei jouduttais seuraavan kerran leikkelemään.

ihanaa, itsekin tulen synnyttämään täällä Seinäjoella :( pitääkin etukäteen sanoa, että leikkaavat vaan jos tarvii..jos siis sanomisista mitään hyötyä..[QUOTE="vieras";27134224]Ei ainakaan täällä ole vaikeaa, synnytin Seinäjoella ja siellä leikataan vissiin lähes poikkeuksetta ja "varmuuden vuoksi". Tilastojen mukaan yli 80%:lle synnyttäjistä tehdään siellä eppari. Synnyttämään mennessä pelkäsin että leikataan vaikken haluaisi, mutta enpä ehtinyt miettimään sitä kun synnytys ei edennyt normaalisti ja lapsi kiskottiin imukupilla ulos. Mulla tuli epparihaavan lisäksi toisen asteen repeämä joka oli revennyt moneen suuntaan, mutta se parani paljon epparia nopeammin.

En haluaisi seuraavalla kerralla leikkausta jos vaan mahdollista jättää se tekemättä.[/QUOTE]

Yhteistyössä