välikausihaalari 9kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juulia.-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juulia.-

Vieras
Kevät lähestyy ja meidän 10kk menee hoitoon maaliskuussa... pitäisiköhän satsata johonkin välikausihaalariin.. Tytöllä on kokoa nyt 73cm 7,5kg, eli 80cm vaatteisiin ollaan juuri siirtymässä/siirrytty. Varmaan 80cm haalari olisi hyvänkokoinen, mutta onkohan se jo syksyllä pieni? Ja toisaalta: jos nyt ostaa 86cm haalarin, pystyyköhän sitä käyttämään vai hukkuuko lapsi siihen kokonaan? Onko eri valmistajilla haalareissakin kokoeroja, ja mitähän pitäisi huomioida, kun konttaajalle ostaa haalaria...?

Luultavasti kannattaa satsata haalariin, en osaa niin siitä sanoa, kun omani ei vielä ole menossa hoitoon. Mutta itse olen tehnyt sen virheen, että olen ostanut liian isoja vaatteita ja toivonut, että mahtuu sitten pidempään päälle. Mun mielestä kannattaa ostaa sellanen haalari, mikä on nyt sopiva, vaikka ehkä jääkin aika vähälle käytölle. Jos ostat liian suuren, se on nyt hankala, eikä silti ole takeita, että se mahtuu syksyllä.

Minäpä jatkan kysymyksillä: Eli mun poika ei ole menossa hoitoon, mutta tarvitsee tietysti haalarin kevääksi. Hän on nyt 9kk ja ei juuri konttaa, mutta varmaan kohta. En usko, että pidän häntä paljoa maassa keväällä..ainakaan jos ryömii vielä. Minkälainen olis meille hyvä? Tarviiko olla hyvä merkkinen puku, vai riittääkö tällaseen "kotikäyttöön" vähä simppelimpiki? Vaunuilla varmaan aika paljon ulkoillaan. Hankalaa..Itse taijan ostaa kokoa 86cm. Nyt menee 80cm vaatteet hyvin, jotenka parempi varmaan sit toi kokoa isompi? Äh..ihan pihalla..

Kannattaa käydä sovittamassa, meidän 1v tyttö käyttää muuten kokoa 80cm, mutta esim. Reiman 86cm:een hukkuisi, siis se 80cm:kin oli REILU. Katselin, että voisi mennä syksylläkin. Liian reilukin on tosi hankala, kun liikkuminen on vielä epävarmaa.

Ja itse ajattelen nyt jälkeenpäin näin, että ei tosiaan tule pidettyä lasta maassa, jos ei kävele. Hyvä, etten satsannut talveksi liian hienoon. Nyt vasta kun on oppinut kävelemään, niin enemmän tulee oltua ulkona ja saa kävellä vapaasti.

Oon ollut ihan tyytyväinen Lassie Supratec-haalariin, mikä nyt talvella on ollut ulkokäytössä, mutta en kyllä ole kurakeleillä käynytkään ulkona.

Mun tyttö täytti viime kesänä (heinäkuussa) vuoden ja kesäksi hommasin Lennen vk-haalarin. Keväällä se oli ihan hyödytön, päikkärit nukuttiin vaunuissa ja muuten ulkoiltiin aika vähän.
Kun syksy ja päiväkoti tuli, niin haalari oli ihan ehdoton. Ei tarvinnut vetää kuriksia enää päälle, vain haalari.

Kokona meillä oli 80cm. 1,5v:n talvihaalari oli kokoa 86 ja kun viikko sitten huvikseni testasin tuota vk-haalaria, niin mahtuihan se päälle vielä!
Tyttö on juuri nyt kasvamassa ulos 86 vaatteista ja käytämme 92 kokoa.

Ehkä nyt (viisastuneena) en ostaisi kallista kosteussuojattua haalaria vielä ei-kävelevälle kevääksi. Juhannuksen jälkeen alkaa ale ja sieltä löytyy sitten jo sopuhintaan kunnollinen. Eikä liian isoa!

Mun mielestä koti/päivähoitohaalarissa ei ole kyllä eroa, siis siinä, tartteeko kotona kosteussuojattua vai ei. Meidän päiväkodissa tytöllä on usein kurikset reimatecin päällä kun muillakin on. Kurikset kuuluu rutiiniin kuten pipo & hanskat :) Kotona taas en mitenkään jaksa vääntää jotain kuriksia jalkaan, simppeli haalari on kaikista helpoin!

vaikea sanoa suoriltaan mikä haalari kannattaa laittaa. 73cm ostaisin sen 80cm haalarin. 86cm voi olla liian löysä/pitkä.
Itse olen suosinut alle vuosikkailla ns. baby-mallin pukuja, siis joissa ei ole vyötäröllä kuminauhaa. Näissä malleissa käytettävyys on pidempi, kun on varrelliset kengät. 80cm baby-pukua vs. 86cm vyötärönauhalliseen pukuun=pituus likimain sama.

Jos lapsi on pääsääntöisesti rattaissa, kannattaa satsata tuulen pitävään pukuun.
Jos lapsi taas kävelee itse, välillä konttaakin, kannattaa tuulen pitävyyden lisäksi satsata kosteuden pitävään materiaaliin, ei kumminkaan kura-housuihin.

Lasten haalarit ovat tunnetusti kalliita, varsinkin sellaiset paremmat, mutta näistäkin löytyy edullisempia vaihtoehtoja.

Meillä on nyt kolmatta vuotta käytössä lapsilla Jesper&Juniorin Motion Wear sekä Johathan-merkkiset puvut.
Motion Wear on edullisempi malli, jonka veden kestävyys ei niin hyvä kuin Jonathanissa. Meillä MW puvulla on kumminkin pärjätty ihan hyvin aina, kun ei mennä lätäkköön leikkimään :). Oikein kurakelillä puen päälle kurahousut.
Kalvopukuja kun kannattaa pestä niin vähän kuin mahdollista, jotta kalvot eivät vahingoitu. MW puku maksaa noin 30-40e, riippuu saako alennuksesta :)
Jonathan puku on sitten parempi veden pitävyydellään, ja ehkä pintamateriaali tuntuu pehmeämmältä. Housuosasta ainakin meillä polvien kohdalta on haalistunut väri, mitä ei ole havaittavissa MW puvussa, jossa erilainen kangas alaosassa. Pitävyyteen ei ole haitallista vaikutusta. Tämä puku maksaa sitten jo noin 60-70e, riippuen taas alennusmyyntien ajankohdasta.

Mielestäni nämä puvut ovat hyvin verrattavissa Rasavilin ja Remun Traveller-pukuihin joita ennen ostin aina. Nuo puvuthan ovat siinä satasen kieppeillä joten edullisempia nämä valitsemani ovat.

Lassie-puvuista en itse ole tykännyt, kun niden pintamateriaali on jotenkin "karkeampaa" joten siitä ei tahrat pyyhkäisyllä ole lähteneet. Pukuna varmaankin ihan hyvä.

Ja jos jotain kiinnostaa(nakkaa sähköpostiosoite), olisi pieneksi jäänyt 86cm motion wear puku, jossa päävärinä housuosassa tummansininen, yläosassa lila, ja valkoinen. Mukaan kirsikan värinen talvihattu. puku on kuin uusi, tyttö kasvoi nopeasti yli siitä. nyt 3v käyttää 104cm motion wearia :)

86cm haalariin "hukkuu" noin pieni ja jos keväällä tulee vielä ajankohtaiseksi kävelemään opetteleminen, niin liian iso puku kyllä tekee siitä tosi vaikeaa!!

Meillä poika on nyt 1v.1kk ja n.79cm pitkä ( yläkäyrillä pituudessa), talvihaalari on kokoa 80cm ja sekin on aika reilu! kevääksi ostin vielä puvun kokoa 80cm ja varmasti mahtuu koko kevään...Syksyllä sitten 86cm siirrytään. Liian isolla puvulla tosiaan on todella hankala pienen liikkua!!!!

Yhteistyössä