Valaise minua elareista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viisas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viisas

Vieras
eli, kyse elareista ja toimeentulotuesta. vastaa jos oikeasti tiedät, kiitos!!!

jos on 2 lasta, joista tehdään elatusapusopimus esim että ovat vuoroviikoin kummallakin vanhemmalla eli 2vko äiidllä 2 isällä kkssa,

niin laskevatko sossussa, jos sieltä joutuu toimeentulotukea hakemaan, että saan vähemmän tukea, kuin jos lapset olisivat vain minun eli äidin luona pääasiallisesti, tyyliin vain pari yötä kkssa isällään?

olisi hienoo jos joku asiasta TIETÄVÄ (ei arvailijat/arvostelijat) osaisi vastata! kiitos!

Lapset voivat olla kirjoilla vain yhdessä paikassa, joten jos ovat sinun luonasi kirjoilla heidät huomioidaan toimeentulotukea laskettaessa sinun taloutesi jäseniksi. Elatusmaksut huomioidaan taloutenne tuloiksi.

Meillä ainakin vuoroviikko jutuissa sovittiin, että kumpikaan ei maksa elareita, vaikka lapset onkin kirjoilla minun luona. Mutta oishan se nyt epäreilua vaatia isältä elatusmaksuja, kun lapset ovat yhtä paljon molempien luona.

Mutta oishan se nyt epäreilua vaatia isältä elatusmaksuja, kun lapset ovat yhtä paljon molempien luona.

Eihän se nyt ihan näin yksinkertaista ole. Mitä jos toinen vanhempi maksaa kaikki lasten menot: päivähoidon, vakuutukset, harrastukset jne? Kyllä silloin mielestäni elatusavut ovat ihan paikallaan. Ja om:n ohjeen mukaanhan elatuksesta vastataan tulojen suhteessa.

Kun haet toimeentulotukea niin lapset huomioidaan vaan puolelta kuulta, vuokra ja vesimaksut huomioidaan kokonaisuudessaan jos lapset sinulla kirjoilla ja elatusmaksut luonnollisesti otetaan tuloina huomioon jos sellaisia saa.

Yhteistyössä