Vakavaan masennukseen sähköhoitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sairastin vakavaa/erittäin syvää masennusta kun olin n. Parikymppinen. Kävin sähköhoidossa yhteensä 10krt ja taisin saada sähköä 2krt/vko. Minua se auttoi! Eikä toimenpide todellakaan ole sellainen kun elokuvissa. Ensiksikin sitä varten nukutetaan. Olin tuolloin niin huonossa kunnossa että äitini teki päätöksen puolestani keskusteltuaan hoitavan tahon kanssa. Ja olen kiitollinen äitini rohkeudesta antaa lupa sähköhoitoni aloittamiseen! Lähimuistin se hetkeksi vei, mutta se oli pieni hinta siitä että paranin syvästä masennuksesta. Minun mielestä sähköhoito on ERITTÄIN toimiva hoitomuoto syvän masennuksen hoitoon, silloin kun lääkkeistä ei ole apua tai haittavaikutukset ovat ongelmana. Sanonkin lopuksi että älkää tuomitko tätä hoitomuotoa syyttä suotta. Ilman sähköhoitoa minä olisin kuollut.

Jos sulle suositellaan sähköhoitoa eli ECT:tä vakavaan masennukseen, kehottaisin ehdottomasti kokeilemaan. Meidän yhteiskunta kun mielummin kirjoittelee vaan reseptejä ja sopivia lääkkeitä saatat joutua hakemaan vuosia. ECT:stä minulle mainittiinkin ekan kerran vasta n. viisi vuotta masennusta sairastettuani, joten eivät sitä ihan turhaan suosittele...

ECT jopa suositeltua erityisesti raskaana oleville ja vanhuksille jos lääkehoidolla ei ole ollut vastetta. Itseltä tosin ECT:n kuitenkin loppujenlopuksi eväsi anestesialääkäri koska olen raskaana, enkä psykoottinen... Itse kokisin ECT:n tässä vaiheessa mielekkäämpänä kuin jatkuvasti uusilla lääkkeillä tulevan lapsen myrkyttämisen. Mut ei auta, synnytyksen jälkeen sitten. Lapsesta huolehtimisen ja imetyksen, jne. tulisi onnistua tällöinkin aivan normaalisti, tosin pientä apua saatan joutua pyytämään hoitoajalle.

Lääkehoitoahan ECT ei normaalisti poista, vaan lääkkeitä jatketaan ylläpitävänä hoitona.

Pelko! Teidät voi pumpata jos haluatte!

Mulla on ihan omakohtasta kokemusta. Sain 8 kertaa ETC hoitoja kolmisen vuotta sitten. Muistiongelmia oli/on ja masennus senkun uusii ja uusii. Ehkä se joillakin toimii mutta ei mulla.

[QUOTE="Halikatti";25969028]En ole vieras, mutta tarkoittaisiko hän, että jos normaali aivojen hormonikemia ei toimi, niin ei se ala toimia, vaikka annetaan lääke, joka ei ole se sama hormoni.Lääke = huume? Ja sitten että jos lääke aiheuttaisi edelleen pahaa oloa, niin sitten annetaan sähköshokkeja, jotka eivät voi lääkkeen ylläpitämää tilaa parantaa. En ole hänen kanssan ihan samaa mieltä, mutta näin sen ymmärsin :)

Tosin, jos hormonilla tarkoitetaa kilpirauhashormonia, joka on merkittävä aivokemikaali äskeisen lähteeni mukaan, niin silloin tuokin teksti alkaa saada järkeä. :)[/QUOTE]

sanon ootko sekopää! vai et!

Ehdottomasti peesaan tässä niitä jotka ovat oikeasti päässeet hoitoon ja kokeneet kohdallaan, onko ollut toimiva vai ei. Jokainen reagoi eri tavalla, eli missään tapauksessa ei voi sanoa että ECT olisi yksi ja ainoa oikea hoitomuoto, ei tietystikään. Itse henk. koht. en näe syytä olla kokeilematta jos lääkehoidosta ei ole apua ja ECT:tä on tarjottu. Ei sitä tosiaan ihan mihin tahansa vaivaan ja kolotukseen tässä maassa ehdoteta, vaan vain silloin jos oikeasti sitä tarvitsee ja siitä mahdollisesti voi olla apua.

Se on itsestä ja lääkäreistä kiinni, minkä kukin näkee suurimpana pahana: mahdollisesti vain muutaman viikon hoidot ja niihin liittyvät lähimuistin häiriöt vai sairautena masennus joka vaikuttaa työkykyyn, jaksamiseen, tunteisiin, elämäniloon, usein myös fysiikkaan, itsetuhoisuuteen, jne. Näin joitain luetellakseni.

Alle kolmekymppisenä ja viimeiset viisi vuotta masennusta sairastettuani en halua elää loppuelämääni työkyvyttömänä, huonona kumppanina ja tulevana huonona äitinä joka ei tunne mitään ketään tai mitään kohtaan. Haluan joskus parantua ja elää normaalia elämää. Tämän takia aion ehdottomasti itse kokeilla ECT:tä.

[QUOTE="hoitsu";25969483]Ei kaikki masennus ole mielihyvä hormoneista ja niiden puutteesta johtuvaa. Joskus se ongelma voi olla aivojen sähköisessä toiminnassa ja silloin voi olla hyvinkin aiheellista hoitaa masennusta sähköllä.

Ja miksi ei köytettäisi sähköä???

Käytetäänhän sitä elvytysessäkin kun halutaan pysäyttää sydämen sähköinen toiminta.[/QUOTE]

tuottavaa terveelle niin katellaan! Sinä jäät koukkuun!

sain kahdeksan sähköiskun sarjan polikliinisesti pitkittyneeseen lääkkeisiin reigaimattomaan masennukseen. olen oikein tyytyväinen. tunnen oloni aivan erilaiseksi. maailma näyttäyttyy taan hyvänä, mielnenkiintoisena paikkana ja ihmiset ystäviltä. luotan taas itseeni. ihmeitä sai sähköhoito aikaan minun kohdallani. se, että jääkö vaikutus pysyväksi, jää nähtäväksi.

[QUOTE="vieras";25968769]jos nykysin antaa joku psyykka laitos se on kidutusta!

Sillä ei voi parantaa aivohermojen toimintaa ja se voi olla kohtalokasta sydämmelle![/QUOTE]

väärin.mun mies oli aikanaan psykoottistasoisesti masentunut, mikään ei auttanut!

lopulta sai 12kertaa sähköshokkihoitoa ja parani! ei oo masennusta sen jälkeen näkynyt(ja siihen asti hän oli ollut 12vuotta masentunut!) 7-8hoitokerran jälkeen pääsi kotiin suljetulta ja hän hymyili,hymyili! en ollut nähnyt hymyä pariin vuoteen ollenkaan!

Huono puoli oli että siitä asti lähimuisti on tökkinyt!

Yhteistyössä