Vakavaa pohdintaa - "oikea aika lapsille"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja guest starring
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

guest starring

Vieras
Selailin eri keskustelupalstoja miettien mihin viitsisin asiastani kirjoittaa ja päädyin tänne, koska keskustelut vaikuttavat asiallisemmilta kuin monilla muilla foorumeilla. Eli "ongelmani" on tämä: olen aina "halunnut haluta" jossain vaiheessa lapsia ja pitänyt itsestäänselvänä että hankin lapsia, en vaan ole koskaan kokenut minkäänlaista vauvakuumetta tai tuntenut, että aika olisi juuri sopiva. Ikää 31, naimisissa, mies on hyvin lapsirakas, molemmilla vakituinen työ jne - puitteet oikein hyvässä kunnossa siis. Mutta mitään maagista, pakottavaa vauvakuumetta ja biologisen kellon tikitystä en ole kokenut, ja epäilen etten tule ikinä kokemaankaan. Eli lastenhankintapäätös on jossain kohtaa vaan rationaalisesti tehtävä - olen itse ainoa lapsi ja jos/kun lapsia saan, haluaisin kaksi lasta sillä olen itse kaivannut sisaruksia ihan älyttömästi lapsena ja oikeastaan koko ikäni. Järjellä ajatellen siis en voi enää kovin kauaa asiaa lykätä (tai voin, mutta biologiselta kannalta katsoen se ei taitaisi olla kovin fiksu veto).

Itse tunnen tällä hetkellä, että en saa esim. työstä sellaista tyydytystä kuin ennen, tai koe työssä sellaista intoa ja paloa kuten haluaisin ja kuten olen aiemmin kokenut. Olen ollut hyvin urasuuntautunut ja käynyt läpi jonkinasteisen loppuunpalamisen työssäni kolmen viime vuoden aikana, ja jotain kertonee sekin, että olen nyt viiden viikon kesälomani toisella viikolla menossa ja stressaan jo nyt töihin paluuta loman jälkeen. Tuntuu että elämässä olisi aika tehdä isojakin muutoksia, omien arvojen uudelleenpohdintaa, ehkä jopa hieman pidemmällä tähtäimellä vaihtaa alaa kokonaan. Kun vaan tietäisi, että mihin suuntaan.

Kun kerran joka tapauksessa aion lapsia hankkia, niin olen nyt vakavasti pohtinut olisiko tämä arvo- ja urapohdintojen murrosvaihe sopiva sauma siihenkin. Äitiyslomalla niitä omia arvojaan ehtisi pohtia ja peilata uudesta näkökulmasta. Toisaalta en halua sortua siihenkään, että lapsi tehdään ja äitiyslomalle hankkiudutaan vain siksi, koska työt tympii. Ja kuitenkin ajatus siitä, että saisi äitiyslomalla noin vuoden aikalisän kaikkia pohdintoja varten tuntuu erittäin houkuttelevalta. Olen myös jotenkin kyllästynyt ja pettynyt tietynlaiseen kovuuteen itsessäni, ja toivon että mahdollinen äitiys "parantaisi" sitäkin. Samalla kauhistun ajatuksesta, että hankinko lapsen ikäänkuin välineeksi itsetuntemukseni kasvattamiseen ja itseni muokkaamiseen? Ja taas toisaalta - eikö vanhemmuuden ole myös nimenomaan tarkoitus muokata ja kasvattaa ihmistä?
Pohdinko vaan ihan liikaa?

Eli: tunnistaako joki itsensä tästä kertomastani - lastenhankinnan rationalisointia ilman sitä maagista, pakottavaa vauvakuumetta? Miten olette omalla kohdallanne päätyneet toteamaan että "aika on nyt oikea"?

Sanon vain, että aloittakaa yritys niin nopeasti kuin mahdollista. Siitä voi pahimmassa tapauksessa kuitenkin tulla vuosien "projekti".

Ekan lapseni sain 31-vuotiaana, raskaus alkoi helposti ja raskausaika oli ongelmaton. Toista alettiin yrittämään ollessani 35+ ja siitä ne ongelmat alkoivatkin. Aina tulee keskenmeno eikä mitään syytä näille löydy.

Jossittelut ei auta, mutta luultavasti minulla ei olisi yhtäkään lasta jos olisin ekaa alkanut yrittää vasta yli 35-vuotiaana...

No meillä on 3 lasta eikä oo ikinä ollu vauvakuumetta :D mä kyllä suosittelisin että jos lapsia aiotte saada niin nyt hommiin, se lasten"hankinta" ei aina mee ihan putkeen, täytyy jättää pelivaraa sen takia. Varsinkin jos haluat useamman kuin yhden niin hopihopi :)

lässyn lässyn. totuus on se että jos lapsia haluaa niin ei kannata viivytellä kun sulla tuota ikää on jo noin paljon. kaikki muut on tekosyitä.
elämä lasten kanssa on niin erilaista että on aivan turha yrittää ennustaa mitä tai minkälaista työtä sitä haluaa tehdä tms. sitten sen näkee. tunnen eräänkin nokian insinöörin, joka lastenmyötä muuti luomuhörhöksi kotiäidiksi :)

Suosittelen myös niitä lapsi anyt, itse olin 33 v kun esikoinen syntyi ja 37v kakkosen syntyessä ja ei ollut raskautumisissa mitää ongelmaa, kannattaa tosiaan jättää pelivaraa jos se ei käykään käden käänteessä. Minä muuten lopulta kakkosen hoitovapaan jälkeen sanoin itteni irti ja lähdin opiskelemaan.

Meillä on yksi lapsi, enkä minäkään koskaan ole potenut vauvakuumetta. Tehtiin päätös, että vaavi saapi tulla, kun valmistuin koulusta ja sain vakkari paikan.

eikö enään mitään osata omien tunteiden pohjalta rohkeasti päättää tai tehdä kun kaikki on totuttu suunnittelemaan? voi huoh. onko oikeasti nykyään aivan hirveää elää vuosi tai kaksi ilman kummempia suunnitelmia? joka asia mietitään ja stressataan etukäteen. jos se on jonkun mielestä elämistä niin ok :D

tunnen eräänkin nokian insinöörin, joka lastenmyötä muuti luomuhörhöksi kotiäidiksi :)

...jep, voin oikein hyvin uskoa että niin saattaa käydä myös mulle, merkkejä sensuuntaisesta kehityksestä on jo näkyvissä vaikkei lapsia vielä olekaan. Jotenkin taidan toivoa, että lapsensaanti saisi päässäni jotain naksahtamaan siten, että uskaltaisin elää toisella tavalla kuin mihin olen itseäni ruoskinut lukiosta asti. Hektinen työ hektisellä alalla on vaan saanut mut ajattelemaan, että "tätäkö tää on", enkä koe työtäni lainkaan siten miten kuvittelin vielä opiskeluaikana. Taidan olla pohjimmiltani aika pehmo.

Nyt on oikea aika, jos haluatte lapsia. Ymmärrän kyllä päätöksenteon vaikeuden, meillä lapsi sai onneksi alkunsa puolivahingossa, itse en olisi päätökseen kyennyt. Teidän pitää vaan uskaltaa. Äitiyttä ei voi ennakoida. Ja suurin osa kyllä suosittelee hoitamaan lasta kotona kauemminkin kuin tuon vuoden. Tuskin raaskit töihin palata juuri kun lapsi opettelee kävelemään, puhumaan jne.

Mäkin sanoisin, että viisaampaa on "tehdä" se vauva rationaalisen pohdinnan kuin jonkun hormoonihöyryisen vauvakuumeen perusteella.

Itselläni on tilanne juuri päin vastoin. Vauvakuume on kova, mutta järki sanoo, ettei nyt ole sopiva hetki.

[QUOTE="vieras";24187425]eikö enään mitään osata omien tunteiden pohjalta rohkeasti päättää tai tehdä kun kaikki on totuttu suunnittelemaan? voi huoh. onko oikeasti nykyään aivan hirveää elää vuosi tai kaksi ilman kummempia suunnitelmia? joka asia mietitään ja stressataan etukäteen. jos se on jonkun mielestä elämistä niin ok :D[/QUOTE]

Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt että mikä oli pointtisi. "Omien tunteiden pohjalta rohekasti päättää" - kun ne tunteet on ristiriitaisia? Mitä suunnittelemiseen tulee, niin jotkut ovat rationalisempia kuin toiset ja tarvitsevat edes karkeat suunnitelmat kokeakseen olonsa turvalliseksi.
Ongelmani oli siis ennenkaikkea se, että kun mitään vahvaa tunnetta siitä, että nyt haluan sen lapsen (=vauvakuume) ei ole, ja samalla olen töistäni johtuvassa burnoutissa / ties missä urakriisissä, niin ratkaisenko asian / hankinko aikalisän vauvan avulla? Tunteet, joiden mukaan siis pitäisi mennä, ovat ristiriitaisia juuri siksi, kun miettii käyttääkö siinä tapauksessa vauvaa urasuunnitelun välineenä ja onko se väärin.

jotkut ovat rationalisempia kuin toiset ja tarvitsevat edes karkeat suunnitelmat kokeakseen olonsa turvalliseksi.

Vaan kun perhesuunnittelu ja vauvankin kanssa elo on sellaista, jota on hankala etukäteen suunnitella saati ennustaa. Sulla on ikää sen verran, että kannattaa tosiaan miettiä haluatko lapsia ollenkaan. Netistä löytyy kyllä tietoa siitä miten naisen hedelmällisyys alkaa kolmenkympin jälkeen laskea, ja voi olla ettei sitä vauvaa tulekaan, ainakaan niin helposti ja nopeasti.

Ja mitä tulee urasuunnitteluun, niin ei liene kovin epätavallista että vauva pistää arvot uusiksi. Moni ei raaski laittaa pientä hoitoon heti äitiysloman loputtua.

Nyt on oikea aika. Pistä vaan toimeksi. Minullakin oli hyvin epävarma olo ennen ensimmäistä lasta (olin 28 v) . Varsinaista vauvakuumetta ei ollut, vaikka lasta haluttiin. Toisen lapsen kanssa olikin sitten erilaista ja kova vauvakuume iski hetkessä. Onneksi tulinkin heti raskaaksi, muuten olisi voinut olla vaikeaa. Nyt meillä on kolme lasta.

[QUOTE="xyz";24187526]Sulla on ikää sen verran, että kannattaa tosiaan miettiä haluatko lapsia ollenkaan. Netistä löytyy kyllä tietoa siitä miten naisen hedelmällisyys alkaa kolmenkympin jälkeen laskea, ja voi olla ettei sitä vauvaa tulekaan, ainakaan niin helposti ja nopeasti.

[/QUOTE]

...mitä tarkoitat tuolla, että kun on ikää tän verran niin kannattaa miettiä haluaako lapsia ollenkaan? Että koska en ole hankkinut niitä alle 30-vuotiaana, niin enää ei sitten pitäisikään, vai? :-O?

Aloituksessanihan mainitsinkin, että juuri ikäni vuoksi ja siksi, että haluaisin kaksi lasta, tiedän että asiaa ei voi enää kauaa lykätä. Hyvin olen perillä myös siitä, että tässä iässä hedelmällisyys heikkenee jo, ja 35v jälkeen vaikeuksia ja erilaisia riskejä tulee yhä kiihtyvällä tahdilla.

Olin joskus nuoruudessani ajatellut että vähintään kaksi lasta ja parikymppisenä. Ei mennyt elämä suunnitelmien mukaan. Läysin miehen vasta 29 vuotiaana, menin naimisiin 30 vuotiaana. Siinä vaiheessa töitä takana monia vuosia. Tauko oli paikallaan. Ei tullut vauvakuumetta joten järjellä mietimme että lapsi saa tulla jos on tullakseen. Meni puol vuotta ja tuli keskenmeno. Siitä 4 kuukautta ja olin jälleen raskaana. Lapsi syntyi kun olin 32 vuotias. Tällä hetkellä ei ole vauvakuumetta eikä kiinnosta työtkään. Olen hoitovapaalla. Toista lasta ei yritetä ainakaan nyt eikä välttämättä koskaan.

Meillä miehellä oli vauvakuume, jolloin päätettiin antaa esikoisen tulla, ja kakkosen annettiin tulla, koska haluttiin esikoiselle sisarus.

Ei sen tartte aina olla äidin vauvakuume, tai vauvakuumeen ylipäätään.

No ehkä olisi lapsen aika. Lapsihan muuttaa aika paljon elämää eli ei ole niin "vapaata" sen jälkeen, mutta lapsi antaa taas elämälle erilaista sisältöä kuin mm. työ tai harrastukset. Ja tarviiko niitä lapsia sitten välttämättä tehdä enempää kuin se 1.

Jos olisin samassa tilanteessa niin juttelisin miehen kanssa ja jos hän olisi samaa mieltä niin toimeksi vaan. Äitiysloma antaa sitten kaivattua taukoa uraelämästä ja saa hieman aikaa asettaa omia arvoja uudelleen. Ite olen 31 v ja lapset on tehty eli olen erilaisessa tilanteessa kuin ap.

On ollut mielenkiintoista lukea vastauksianne. Erilaisissa elämäntilanteissa tätäkin asiaa katsoo vähän eri kulmista.
Keskusteltiin asiasta jälleen miehen kanssa (on siis tottakai keskusteltu ja puntaroitu asiaa eri kanteilta tätä aiemminkin). Mitäpä tässä enempiä ihmettelemään - yritykseen vaan.

[QUOTE="vieras";24187396]Suosittelen myös niitä lapsi anyt, itse olin 33 v kun esikoinen syntyi ja 37v kakkosen syntyessä ja ei ollut raskautumisissa mitää ongelmaa, kannattaa tosiaan jättää pelivaraa jos se ei käykään käden käänteessä. Minä muuten lopulta kakkosen hoitovapaan jälkeen sanoin itteni irti ja lähdin opiskelemaan.[/QUOTE]

että miten on mennyt ja miltä alalta vaihdoit mihin? t: samaa miettinyt hoitovapaalla olija :)

sulla on varmaan myös osittain 30 kriisi :) kuulostaisi siltä..
Varaudu siihen, että 1-2v saattaa tuntua että lapsi pilasi elämäsi. Olen itse samanlaisten pohdintojen pohjalta tehnyt mieheni kanssa 2 lasta ja eka lapsen syntymän jälkeen tosiaan tuntui että lapsi pilasi elämäni. Nyt ei enää tunnu siltä. Sovittiin miehen kanssa aikoinaan, että vaikka kuinka kurjalta tuntuisi niin ei erota silloin kun lapsi/lapset pieniä, ainakaan pariin kolmeen vuoteen jolloin parit yleensä eroaa jos eroaa. Se oli hyvä päätös ja kun sen piti mielessä niin pikkuvauva-ajasta selvisi kohtuudella. tsemppiä!

[QUOTE="jep jep";24194288]sulla on varmaan myös osittain 30 kriisi :) kuulostaisi siltä..
[/QUOTE]

Myönnän ihan täysin :D Siihen liittyy juuri kaikki nämä "tätäkö tää on" -fiilikset työtä kohtaan, sen kyseenalaistaminen olenko ollenkaan oikealla alalla, kenen toiveita oikestaan elämässä ylipäätään toteutan jne jne. Ja myös se havahtuminen, että enää en ole ainakaan kaikilla elämän osa-alueilla nuori enkä voi lykätä nuoruuteen vedoten kaikkia isoja päätöksiä "vielä vähän".

Yhteistyössä