Vakava masennus ja siitä selviäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syvä masennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli vielä kesä-heinäkuussa taasen vakava masennus
Nyt oli enään keskivaikea
Kaipa tää sit kroonista on, kun tulee aina vaan uudelleen. Vielä sitä jaksaa aina vaan sieltä masennuksen suosta nousta, ilman lääkkeitä ei kyllä olis mitään toivoa
Lääkkeenä mulla cipralex ja mielialoja tasaamassa muitakin lääkkeitä
Tuntuu, että eihän tästä ikinä parane ja vasta jälkikäteen huomaa, että hyvä kausi oli ja meni ja uutta masista pukkaa :/
Mutta onneksi nyt taas jaksaa siivota ja olla pirteä edes jonkin verran

samperi: tutulta kuulostaa munkin korvaan. Mulla ilmeisesti ei mene masennus koskaan ohi...Vaan aaltoilee noin, että sit kun alkaa huono kausi, niin tajuaa jälkikäteen että tässähän olikin jo ihan hyvää aikaa.

Minä sairastan vakavaa masennusta. Terapia on jatkunut jo 8 v. eikä loppua näy...
Alettiin ensin purkaa lapsuuden ja nuoruuden traumoja. Mutta sitten tuli yllättäin avioero ja sen käsittelyyn meni aikaa. Kun siitä alkoi selvitä, tuli lapsen kuolema ja sen käsittelyssä menikin aikaa. Sit sairastuin neurolgiseen etenevään sairauteen ja taas masennus paheni. Koko ajan on tullut lisäksi pienempiä kriisejä. Lääkkeitä olen koko ajan syönyt. Alkuun meni tosi kauan, ennen kuin sopiva löytyi. Ja sit kun sopiva löytyi, siitäkin tuli ennen pitkää haittoja. Esim. yhdestä lääkkestä laihduin aivan sairaan alipainoiseksi.
Ahdistus on välillä tosi karmeaa, toivottomuuden tunne on usein seurana, arvottomuuden tunne on myös aika ajoin...

moikka, voimia kovasti sinne! huomasin ketjun sattumalta johon olen vastaillut aiemmin, täällä elämä kuljettanut ja nyt toisen lapsen laskettu aika elokuussa, jännittää, mutta tukiverkosto on tietty mukana odotuksessa ja psykologi =) voimia ap:lle

Minä kanssa valitsi lääkkeettömän tien vaikean masennuksen hoidossa todettuani että lääkkeet vai sumentavat oloa ja tekevät jopa vaarallista välinpitämättömyyttä. Minun tapauksessani oli siis selkeästi muidenkin etu olla popsimatta nappeja (useampaa merkkiä koitettiin). Toivuin pitkän terapian avulla pikku hiljaa samalla elin tavallista arkea. Huvit jäivät vähemälle kun ei jaksanut. Parannuin ja lopetin terapian.

Masennus uusi vaikeana vuosia myöhemmin synnytyksen jälkeen ja kun heti ymmärsin kieltäytyä lääkkeistä paraneminen kesti vain vuoden verran. Toki aikaisempi kokemus ja terapian opit auttoivat paranemaan ensimmäistä kertaa nopeammin mutta ei mennyt ensin vuotta vekslatessa lääkityksen kanssa joka ei kuitenkaan auta.

Kyllä näkisin, että asiat kanattaa käsitellä huolella vaikka siihen aikaa menisi. Ei se arkea kokonaan lamauta vaikka vaikeaa onkin. Täytyy vaan luopua vähemmän tärkeistä asioista ja pyytää apua arjen hoidossa. Masennus kun on sellainen pirulainen, että niillä joilla taipumus on se uusii helposti ja kaikki huolimattomasti käsitellyt asiat tulee tuplana takaisin seuraavalla kerralla.

Voimia.
Mitä ne terapian opit ovat? Oon käyny melkein vuoden terapiassa enkä vielkää ymmärrä...