Vaitiolovelvollisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja potilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

potilas

Vieras
Jos potilas on käynyt lääkärin yksityisellä vastaanotolla ja sitten sama lääkäri on hoitamassa myös julkisella puolella, saako lääkäri sanoa muille hoitaville lääkäreille että on hoitanut potilasta jo yksityisellä puolella ja saako sanoa siellä esille tulleita asioita. Ja jos potilaalta ei siis ole kirjallista lupaa tietojen antoon.

Alkuperäinen kirjoittaja potilas:
Jos potilas on käynyt lääkärin yksityisellä vastaanotolla ja sitten sama lääkäri on hoitamassa myös julkisella puolella, saako lääkäri sanoa muille hoitaville lääkäreille että on hoitanut potilasta jo yksityisellä puolella ja saako sanoa siellä esille tulleita asioita. Ja jos potilaalta ei siis ole kirjallista lupaa tietojen antoon.

Veikkaisin, että vaitiolovelvollisuus ei pidä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:

Veikkaisin, että vaitiolovelvollisuus ei pidä.

Ei saa kertoa ilman potilaan lupaa. Jos kertoo asian voi viedä eteenpäin.

Saako kysyä miksi kysyt?
Itse ajattelisin, että minua pyritään auttamaan parhaimman mukaan kun kaikki tieto on käytössä.

Miksi potilas EI antaisi niitä tietoja, jos niillä on vaikutusta hoitoon? Omaa tilannetta siinä hankaloittaa. Salailu saattaisi pahimmassa tapauksessa koitua kohtalokkaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Saako kysyä miksi kysyt?
Itse ajattelisin, että minua pyritään auttamaan parhaimman mukaan kun kaikki tieto on käytössä.

Minulle tulee mieleen ainakin eräs lääkäri, joka ei kirjoita päivääkään sairauslomaa sivarille. Ei, vaikka potilaalla on korkea kuume.

Kaikkea ei kannata kertoa lääkärille. Onneksi kaupungeissa voi valita lääkärin. Pienellä paikkakunnanna voi lääkärin asenne aiheuttaa ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkennan: Jos potilas on puhunut jostain hieman arkaluontoisesta asiasta yksityislääkärillä käydessään ja joka ei ole olennaista tietoa hoidon kannalta.

Näin ollen lääkäri arvioi onko asialla vaikutusta saamaasi hoitoon tk:ssa ja kertoo sitä varten vain sen oleellisen jolla voi olla vaikutusta saamaasi hoitoon.
Mutta nimenomaan näin, että lääkäri arvioi sen. Yleensä kaikella on vaikutusta toisiinsa. Moni käy yksityisellä puhumassa pääkopan asioista ja yleispuolella kivuista. kivut voivat olla muutakin kuin fyysisiä kipuja. En ole vielä törmännyt asioihin, jotka olisivat olleet turhia.. jos siis lääkäri on toiselle kertonut.. Hoitava lääkäri arvioi tarvitseeko käyttää tietoja vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Saako kysyä miksi kysyt?

Minulle tulee mieleen ainakin eräs lääkäri, joka ei kirjoita päivääkään sairauslomaa sivarille. Ei, vaikka potilaalla on korkea kuume.

Kaikkea ei kannata kertoa lääkärille. Onneksi kaupungeissa voi valita lääkärin. Pienellä paikkakunnanna voi lääkärin asenne aiheuttaa ongelmia.

Mitä tässä tapauksessa ei siis kannata kertoa lääkärille? sitä että on sivari vai mitä? Tuollaisesta asennevammasta pääsee eroon kun kantelee lääninhallitukseen. Lääkärin tehtävä on hoitaa sairastunutta parhaansa mukaan.

Yhteistyössä