Vaippaihottuma vai hiiva???

  • Viestiketjun aloittaja uusavuton äippä
  • Ensimmäinen viesti
uusavuton äippä
[b]Auttakaa uutta äitiä. [/b]Vauveli on kuukauden ikäinen ja tänään ilmaantui häpyhuulille ja sit viel sisä reiteen vaippa-alueelle punaisia näppylöitä. Taipeissa niitä ei kyllä ole!

Mitä on? Voiko olla ihan normaalia vaippaihottumaa muka??? Suussa on sammasta joten het tuli mieleen et onko se hiiva levinny?

Pitäiskö käydä näyttää lekurilla jos onkin hiivaa?

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2005 klo 22:17 uusavuton äippä kirjoitti:
[b]Auttakaa uutta äitiä. [/b]Vauveli on kuukauden ikäinen ja tänään ilmaantui häpyhuulille ja sit viel sisä reiteen vaippa-alueelle punaisia näppylöitä. Taipeissa niitä ei kyllä ole!

Mitä on? Voiko olla ihan normaalia vaippaihottumaa muka??? Suussa on sammasta joten het tuli mieleen et onko se hiiva levinny?

Pitäiskö käydä näyttää lekurilla jos onkin hiivaa?
Kuulostaa ihan normaalilta vaippaihottumalta. Älä nyt ainakaan vielä enemmin hermostu. :) Käytätkö pyllyn pesun yhteydessä jotain perusrasvaa? Jos et, niin kannattaa laittaa. Se suojaa alapään ihoa pissalta ja kakalta. Jos käytät, eikä tuo ihottuma mene pian ohi itsekseen, kannattaa kokeilla sinkkisalvaa. Se yleensä auttaa nopeasti, vaikka onkin ikävää mönjää levitellä...
 
Mulla itselläni on kokemusta omasta lapsestani, että se voi olla myös hiivaakin.

Oma tyttöni oli kyllä viiem kesänä jo 8kk kun ekan kerran tuli oireita, mutta lääkräissä käynnin jälkeen asia selvis ja sen jälkeen olen osannut hoitaa heti oireita.

Eli ensin meni pylly, häpyhuulten ympärystä punaiseksi ja aika pian näppyläiseksi. kesä oli ja kuumaakin joten epäilin myös vaippaihottumaa yms ja annoinkin olla paljon ilman vaippaa, mutta ei auttanut. Nukku yöt tosi huonosti ja muutenkin aika kitisevä ( saatto olla myös muita syitä) rasvasin säännöllisesti perusvoiteella, ei auttanut. Kokeilin myös sinkkirasvaa mikä ei myöskään auttanut. Reilun viikon kattelin tätä ja istten käytettiin lastenlääkärillä joka totes heti et on hiivaa!! Anto lääkkeeksi kortisonipohjasta hiivaan tarkoitettua rasvaa ( tavallinen kortisoni ei kuulemma auta) jota laitoin ja parin päivän kuluttua oireet ja näpyt yms olivat poissa. jatkoin kuurin loppuun muistaakseni piti käyttää 5-7 päivää.
Tämän jälkeen on tullut pari kertaa samat oireet ja olen ensin kokeillut sinkkirasvalla ja jos se ei ole kahden kerran jälkeen auttanut yhtään ( meillä se muuten auttaa tosi nopeesti tavalliseen vaippaihottumaan ) niin sitten tiedän et hiiva on kyseessä. Ja samaa rasvaa olen sitten lattanut.

Perushoitona olen antanut gefilus tuotteita jotka ovat auttanut pitämään tulehdukset nyt poissa kohta vuoden.

Eli jos sinkkirasva ei auta niin käytä lääkärillä jos hiivaa on. Jos itselläsi on ollut hiiva tiedät kuinka ilkeältä se voi tuntua kun kutittaa yms eikä kuitenkaan voi raapia. Pieni lapsi sitten itkee suotta.


=)
 
Vaippa-alueen ihottumiin on hyvä voide Sibicort. Siis jos ihottuma ärtyy tai ei parane esim. Bepanthenilla tai perusvoiteella. Sibicort sisältää 1% kortisonia ja vähän antibioottia, joten se auttaa ja on tarkoitettu hautuneiden paikkojen ihottumiin.
Mutta näytä lääkärissä/neuvolassa ihottumaa, jos ei ala parantua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.07.2005 klo 23:18 Nina kirjoitti:
Vaippa-alueen ihottumiin on hyvä voide Sibicort. Siis jos ihottuma ärtyy tai ei parane esim. Bepanthenilla tai perusvoiteella. Sibicort sisältää 1% kortisonia ja vähän antibioottia, joten se auttaa ja on tarkoitettu hautuneiden paikkojen ihottumiin.
Mutta näytä lääkärissä/neuvolassa ihottumaa, jos ei ala parantua.
:attn: Sibicort:ia ei saakkaan käyttää, jos on "muita kuin hiivasienten aiheuttamia ihon sienitulehduksia" eli jos epäilet olevan muutakin kuin perusvaippaihottumaa, niin käy lääkärissä ennenkuin alat lääkitsemään vaivaa.
 

Yhteistyössä