Vaippa pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti ja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti ja tyttö

Vieras
Oletteko jotenkin harjoitellet sitä että lapsi tekisi pissan ja kakan pottaan, vai ottaneet vain vaipan pois? Siis tarkoitan että oletteko seuraanneet vieressä että kun on tulossa pissa/kakka niin viette potalle vai miten? Meillä tyttö juuri täyttänyt 2v. Potalla ollaan käyty 8 kk iästä lähtien välillä enemmän, välillä vähemmän. Tekee pissan ja kakan pottaan jos "osuu kohdalle" eli edelleenkään ei mielestäni oikein hahmota pottaa niin kuin pitäisi. Eli ei ilmoita hädästä ja jos on ilman vaippaa niin tekee pissan ja kakan tasan siihen missä on. Eli vaikka hokisin koko ajan että mene potalle jos on pissahätä ja vaikka potta olisi vieressä (olen pitänyt sitä olohuoneessa näkyvillä) niin pissaa silti juuri siihen kohtaan missä seisoo. Tänä aamuna sai taas siivota kakkoja pitkin poikin olohuonetta, huoh ;)

Eli onko nyt niin että ei vaan vielä ole valmis siihen että tekee tarpeensa pottaan vai voiko tätä jotenkin harjoitella enemmän? Jos päivystäisin koko ajan vieressä kun on ilman vaippaa niin en kyllä sitten ehtisi mitään muuta tekemäänkään ;) Eli miten teillä muilla on edetty asiassa?

Pottaa ei kannata pitää olohuoneessa, vaan vessassa, jotta lapsi ymmärtää missä tarpeet tulee tehdä. Aamulla herättyään vessaan potalle, anna vaikka kuvakirja, jos tuntuu, ettei muuten istu. Jos pottaan tulee pissa/kakka, ihaile ääneen lasta tyyliin:"Ai, miten hienosti tehty Liisi, katso, pottaan tuli kakka, hienoa!" Opeta lapsellesi säännöllinen rytmi, jolloin potalla käydään.Ennen ulos menoa, sen jälkeen, ennen ruokailua, sen jälkeen jne. Näin alkaa homma sujumaan.

Meillä todellakin potta seisoo olohuoneessa. Poika oli aluksi kotona ilman housuja ja välillä vinkattiin ohimennen potalle ja siitä lähti hänen oma-aloitteinen potalla istuminen. Välillä tuli tulosta, välillä ei. Oli luontevaa käydä potalla, kun se nakotti siinä leikkien vieressä. Nyt kesällä poika ohjattiin ulos pissalle aina tieyin väli ajoin. Ja ulkona lämpimällä säällä oltiin aina ilman vaippaa. Jos housut kastui, niin vaihdettiin kuivat. Aika nopsasti kävi potalle oppiminen. Nyt potta on vessassa ja poika käy siellä pissalla yksin, myös yöllä.
Meillä siis auttoi asiasssa, kun potta oli aina näkyvillä. Pissoja pestiin pitkin lattioita useanakin päivänä, mutta nyt siis on kokonaan kuivaksi oppinut.
Poika on nyt 2v 3kk ja potan "teho-opetteluun" meni kuukausi (minun kesälomani).

Meillä 1v 11kk tyttö pissailee ja kakkailee pitkin lattioita. Sanoo sitten kun pissa on tullut, että "pissa pottaan", mutta ei ilmeisesti osaa ennakoida yhtään, milloin pissa tulee. Jos on vaippa niin ilmoittaa vain kakan, ja tietysti sitten kun se on jo tullut. Potalla suostuu vapaaehtoisesti istumaan n. 10 sekuntia. Kyllä siinä varmaan 10-20 kertaa päivässä istutaan, mutta ei sinne ikinä ehdi mitään tulemaan. Alan olla epätoivoinen. Toinen syntyy alkuvuodesta ja ei kyllä kiinnostaisi yhtään ostella monenlaisia vaippoja. Tyttö oppi kohtuu myöhään kävelemään, voisikohan se vaikuttaa myös kuivaksioppimiseen. Tuntuu hölmltä, kun tyttö puhuu ja juttelee pitkiä lauseita, mutta kuitenkin on vaipoissa. Pitäisi kai olla stressaamatta, mutta epätoivo valtaa aina kun pottia on ripoteltu joka huoneeseen, mutta silti siivoat pissaa ja kakkaa lattioilta ympäri huushollia.Miksei käyttöohjeita tullut lapsen mukana..

Meillä nyt 1v10kk poika ja pottailu harjoitukset aloitettu 6kk iässä. 2kk sitten aloitettiin tehopottailu. Potta on olkkarissa josta sen saa siirrettyä haluamaansa paikkaan, usein leikkii samalla kun pissaa. Kotona on nyt peppu paljaana ollut 2kk ja ekojen kahden päivän jälkeen vahinkoja sattunut 2. Aloittaessa aina kun huomasin pissan tulevan nostin suoraan potalle ja siitä sitten kahdessa päivässä oppi minne mennä hädän sattuessa. Oli siinä siivoomista, mutta sen arvoista. Nyt opiskellaan ulkona kuivana oloa (ja sisällä potalle menoa kun on kalsarit jalassa) ja vain yksi vahinko on tullut ja muutoinkin yrittää pidättää ulkona jos hätä tulee.. Meillä siis edetään askel kerrallaan.
Ennen teho pottailua kokeiltiin säännöllisten aikojen käyttöä, mutta se oli ihan turhaa, pissaa ei tullut ja usein pidätti kunnes sai vaipan päälle..

Meillä vauvaa on kakatettu ja pissatettu jo vastasyntyneestä. N. puolivuotiaana (eli kun kiinteitä meni jo hyvin) lopetti vaippaan kakkaamisen lähes kokonaan. Sen jälkeen on tullut vain satunnaisia kakkaosumia vaippaan (lähinnä silloin jos äiti tai isä ei ole laiskuuttaan noussut aamulla ajoissa sängystä ;)). Vauvat kykenevät kyllä ilmaisenaan tarpeensa ja hoksaavat todella pian mitä pöntöllä/potalla tms. pitää tehdä. Asia on tosin lähes unohdettu länsimaissa. On jostain syystä "luonnollisempaa" että ensin vauva opetetaan käyttämään vaippaa ja sitten taas opetetaan ettei sinne saakaan tehdä.

Googleta VVV tai "vauvojen vessahätäviestintä"

Anteeksi ap, tää ei vastannut sun kysymykseen mitenkään.

ihan en usko tuohon puolivuotiaan potalle haluamiseen :). olen sitä mieltä, että potalla käyvillä pikkuvauvoilla on aktiiviset ja pätemisen tarpeiset äidit, joilla on liikaa joutilasta aikaa ja vain yksi lapsi ;P. sori vaan, tämä oli siis vain minun mielipiteeni :).

Voi, voi.. sori vaan :) Arvasin että joku tuntee heti syyllisyyttä, mutta se ei ollut tarkoitukseni. Asia on uusi ja outo. Homma nyt vaan sattuu toimimaan meillä.

Sama aika menee potalla käymiseen kuin vaipan vaihtoon ja kakkapyllyn pesuun. Se että tarjoamme vauvallemme tämän vaihtoehdon, on meillä osa vauvan perushoitoa. Sama asia kuin että vauva syö hyvin, nukkuu hyvin tms. Jos se on pätemisen tarvetta, niin olkoon sitten. Pääasia että vauvalla on hyvä ja tyytyväinen olo.

Meidän tyttö oppi päiväkuivaksi 2,5 vuotiaana. Suurin tekijä oppisen tukena oli mielestäni mallioppiminen eli päiväkodissa muiden esimerkin seuraaminen. Ensin olikin kuivana siellä ja kotona vielä pissi minne sattuu, mutta rupesi sitten hetken päästä kotonakin ilmoittamaan hädästä. Yövaippaa käytettiin vielä noin 6 kk ja sitten se rupesi olemaan niin kuiva, että jätettiin sekin pois.
Potta meillä on ollut varmaan 1 vuotiaasta ja tosiaan vahingossa sinne on saatu saalista aiemminkin, mutta tuolloin 2,5 v iässä tyttö selkeästi vasta tajusi yhteyden.

Minun mielipiteeni siis asiassa on se, ettei välttämättä kannata liian aikaisin pitää ilman vaippaa (jos pissa/kakkasotkujen siivoaminen ei innosta). Varsinkin jos lapsi on päiväkodissa tms. paikoissa joissa näkee muiden lasten käyvän potalla.
Niin ja tämäkin tapaus on puhunut ja pukenut itse toooosi varhaisessa vaiheessa, ei ne vaipat siinä mitään haitannut.

Alkuperäinen kirjoittaja ~vvv~:
Meillä vauvaa on kakatettu ja pissatettu jo vastasyntyneestä. N. puolivuotiaana (eli kun kiinteitä meni jo hyvin) lopetti vaippaan kakkaamisen lähes kokonaan. Sen jälkeen on tullut vain satunnaisia kakkaosumia vaippaan (lähinnä silloin jos äiti tai isä ei ole laiskuuttaan noussut aamulla ajoissa sängystä ;)). Vauvat kykenevät kyllä ilmaisenaan tarpeensa ja hoksaavat todella pian mitä pöntöllä/potalla tms. pitää tehdä. Asia on tosin lähes unohdettu länsimaissa. On jostain syystä "luonnollisempaa" että ensin vauva opetetaan käyttämään vaippaa ja sitten taas opetetaan ettei sinne saakaan tehdä.

Googleta VVV tai "vauvojen vessahätäviestintä"

Anteeksi ap, tää ei vastannut sun kysymykseen mitenkään.

Minä uskon tähän. Vauva ei haluaisi pissata ja kakata esim syliin tai mihinkään mikä on ihoa vasten, siksi pissa tuleekin alussa aina kun vaipan ottaa pois. Esim intiaanivauvat pissatettiin ja kakatettiin aina johonkin tiettyyn paikkaan. Eihän siihen aikaan vaippoja ollut ja niiden peseminen ja huoltamine oli mahdotonta. Äidit oppivat nopeasti huomaamaan vauvasta milloin pissa tai kakka oli tulossa. Harmittaa kun en olut niin viitseliäs ja perehtynyt asiaan. Nyt kun tyttö on oppinut siihen, että pissataan vaan vaippaan, niin vaikeaa on. On siis selkeästi tottunut siihen, että ihoa vasten täytyy olla jotain, johon pissata tai kakata. Saattaa siis kotona olla 5 tuntia ilman vaippaa, eikä pissaa ollenkaan, mutta heti kun laitan pöksyt jalkaa niin hetki menee ja pissa tulee, niin sitten saa kuivata lattioita. En tiedä pitäisikö sitten alkaa pottailla pöksyt jalassa.
Sitä en usko, että vauva tajuaa mitä pöntöllä tehdään, mutta sen uskon, että vauva ei haluaisi pissata vaippaan ja vanhempi voi oppia huomaamaan viestin ja ehtii vauvan viedä pöntölle tarpeille.

Meillä ollaan istuttu potalla siten, että minä istun lattialla vieressä ja lapsi istuu potalla lukien kirjaa tai nuppipalapelejä pelaten. Kun siinä tarpeeksi kauan istuu, niin joskus jotakin tulee pottaankin. Pakotettu ei olla kertaakaan siinä istumaan, vaan jos ei onnistu, niin sitten pistetty potta jäähylle ja yritetty 1-2 kk:n päästä uudestaan.

Kehitysmaissa halutaan opettaa lapsi kuivaksi mahdollisimman pian puutteellisten pesumahdollisuuksien vuoksi. Samoin esim. USA:ssa isät kovasti aloittavat opettamaan lapselle potatusta pitkälti ennen vuoden ikää. Periaatteessahan lapsi voi istua potalla heti, kun osaa itse mennä istuma-asentoon.

Meillä potattelu aloitettiin jo noin 9 kk:n iässä. Tiedän erään sukulaistytön, joka pääsi päivävaipasta eroon jo noin vuoden ikäisenä. Meillä lapset ovat päässeet päivävaipasta eroon vähän alle 2 vuotiaana ja yövaipasta noin puoli vuotta sen jälkeen.

Kiitos hyvistä ideoista. Omalla kohdalla takapihamme nurtsi toiminut oivana pottaesikouluna. Ensin viipotettu päivät aikasta pylly paljaana ja kun tyttö (1v10kk) oppi nurmikolle pissaamisen vaipan sijaan, kiinnostui myös potasta ja vessanpöntöstä. Oppi samalla myös pidättämisen jalon taidon.
Mutta tämä kaikki alkoi vasta kun lopetin pottakyttäämisen (paloi hermot, en jaksanut enää ja päätimme siirtää asiaa muutamalla kk:lla). Taas kerran lapsi veti sen pidemmän korren ryhtymällä puuhaan kun siihen oli valmis:). Kuukaudessa oppi siis potalle, kakan haluaa jostain syystä vielä vaippaan. Senkin aika koittaa varmasti lähiaikoina.

Jaksamista!

...siinäpä kysymys tulikin. Eli meillä 1v9kk kaksoset joille myös pottailu pitäisi aloittaa. Muutamia kertoja olen pottaan tutustuttanut, tuloksetta. Eivät TOSIAANKAAN ole ymmärtäneet yskää, potalla haluavat vaan leikkiä, heitellä sitä ym ym. En ymmärrä/osaa toimia oikein kaksosten kanssa varmaankaan, kaipaisinkin hyviä vinkkejä ja neuvoja. Ongelmana on että olen enimmäkseen yksin (hoitovapaalla vielä) lasten kanssa ja pitäisi ehtiä molempia tyrkkäämään potalle, vai...? Tuntuu tuskaiselta, apua pliiiiiis!!!!

Käykää yhdessä pissillä. Näin potan käyttön arvoitus selviää siis esimerkillä. :)
Säännöllinen potatus auttaa myös ruokailun jälkeen 15-30min pissi yleensä alkaa tulla ja muksulle kannattaa kertoa että se on pissi. Moittia ei saa vaikka vahinkoja sattuu.
Kaksosten kanssa tuo säännöllisyys on just in eli syönnin , heräämisen jälkeen molemmat yhtäaikaa istumaan potalle. :)
Varsinainen kuivaksi opettelu onnistuu vasta kunhan pikkuinen tunnistaa pissin /kakan tulon. Kertoo kyllä sen ;D usein tosin vasta kun on jo tulossa.
Pidätyskykyhän lääkereiden mukaan tule vasta 3-4 v joten esim yövaippaa ei kannatta jättää ennen kuin vaippa on yön yli useinmiten kuiva.
ps kirjastosta saa hyviä kirjoja tästä aiheesta sekä vanhemmille että lapsille!!!
AP:lle liika on liikaa eli pidä vaikka viikon tauko ja kokeile sitten uudelleen.

Joku ylempänä kyseli, miten 6kk vauvaa "opetetaan" potalle. Meilläkin esikoinen laitettiin potalle kakalle heti, kun oppi istumaan. Kakka oli siinä vaiheessa hänellä niin kovalla, että ilmeisesti sen tekeminen potalle oli helpompaa kuin vaippaan. Ja kakan tulemisen kyllä tunnisti ilmeestä, joten ei tarvinnut useimmiten turhaan istuttaa. Melkeinpä siitä asti ovat kakat tulleet pottaan, nyt poika kohta 2v ja pottaan pissaamista harjoitellaan edelleen. Poika ei tunnista hätäänsä niin että osaisi etukäteen ilmoittaa pissasta.

Meillä poika 2v9kk ja nyt vasta kesän aikana ollaan alettu harjoitella potalla käyntiä. Tai siis olen yrittänyt poikaa saada paaaljooon aikaisemminkin potalle, mutta kun toinen on sellainen jäärä ettei potalle mene, niin minkäs teet. Enkä pakottamaan halua.
Meillä poika on nyt sit kotona ilman vaippaa ja housuja eli pylly paljaana viipottaa. Pylly paljaana siksi, että jos pojalla on vain alushousut ja/tai housut muttei vaippaa, niin hän pissaa housuihinsa, koska ilmeisesti luulee, että vaippa on.
Potta on olkkarissa tai keittiössä (viehättävää). Monet pissat olen saanut lattialta raivata, mutta nyt on pikku hiljaa poika alkanut oivaltaa pissahädän merkityksen ja saattaa itsekseen käydä potalla ja silloin tuotosta tuleekin.
Jos ollaan päivä kotona, niin meillä menee tasan yksi vaippa (päiväunille) koko päivänä. Ulkona poika on myös ilman vaippaa, silloin on kyllä tehnyt pissat ennen ulos menoa.

Lapset ovat yksilöitä kuivaksi oppimisessa ja ihan selvästi meillä poika alkaa "vasta nyt" olla valmiimpi kuivaksi oppimiseen.

Meillä saatiin päivävaippa pois ihan päiväkodin avustuksella. Opettivat siellä kuivaks (vähän harmittaa että ei itse sitä kerinnyt kokonaan opettaa). Yövaippaa pidettiin vielä 1. luokan loppuun, kun oli tuo yliaktiivinenrakko. Jos lapsi oppii päiväkuivaksi, niin vaikuttaako se yön aikana? jaksaako lapsi nousta kesken yöllä käymään potalla/pöntöllä? Minusta yövaippaa on hyvä pitää niin kauan kuin lapsi oppii käymään pissalla itse ennen nukkumaanmenoa.

Meillä potta on ollut n.5 kk esillä. Istumista ollaan "muuten vain" kokeiltu potalla samoihin aikoihin kun harjoitellaan istumista.
Ja tämä ei todellakaan ole mitään "vanhempien pätemistä".
Vauvalle on potta tullut tutuksi, eikä siitä tule mikään hirviö kun yht' äkkiä kaivetaan jostain potta esille ja siihen pitäisi ruveta tarpeensa tekemään.
Ja meilläkin on potta ollut ens alkuun olkkarissa josta se ollaan siirretty vessaan.
Lapsien jo osatessa itse istua potalle, he ovat minun käydessäni vessassa, tulleet myös potalle istumaan.
Ja kaikki lapset ovat oppineet 2 ikävuoteen mennessä kuivaksi.

Meillä poika 1 v 10 kk ja pottailtu on aika pitkään. Hän osaa potalla pissata ja yrittää sitä joka kerta, kun sinne menemme. Nyt on ilmiselvästi pissojen määrä vaipassakin vähentynyt, kun useamman kerran päivässä käydään potalla. Mutta minkäänlaista etukäteisilmaisua ei ole eli jos en vie potalle, niin housuun tulee. Nyt on kyllä alkanut sanomaan, kun kakka on housussa.

Ehkä tuo vaipattomuus/housuttomuus auttaisi, mutta vähän jännitän, että tuleeko noita pissoja sitten sohvalle ja nojatuoleihin. Miten olette välttäneet tämän?

Kyllä meidänkin vauva teki kakat pottaan pitkälti alle vuoden ikäisenä. Naamasta näki aina että kohta tulee ja ehdittiin aina ihan hyvin. Olin ylpeä ja varmasti olisin kirjoittanut tännekin että "kyllä se on ihan perushoitoa ettei tarvitse vaippaan tehdä" jne.

Vaan sitten se oppi kävelemään eikä todellakaan istu potalla kymmentä sekuntia kauempaa. Lisäksi äkistää tekeleensä niin nopeasti että ei puhettakaan että ehtisi potalle kiikuttaa. Nyt 1v5kk, joskus harvoin istuu potalla mutta ei sinne mitään ole vielä tullut.

Eli parempia aikoja odotellessa...

mikäs kiire teillä on lasta sinne potalle opettaa?kyllä jokainen lapsi sen ajallaan oppii,eikä yhtään sen aiempaa kun on siihen itse valmis..minullakin tuo vanhempi oli täysin kuiva jo noin 2 vuotiaana mutta nuorempi on jo 2,7v ja vaippa meillä on käytössä yöllä ja kotoa johonkin mennessä..minä en ole kumpaakaan potan kanssa hoputtanut..ei se potalle opettelu ainakaan helpotu siitä että väkisin yrittää siihen pakottaa..meillä nuo muksut ovat käyneet vessassa potalla samaan aikaan kun minäkin siellä..ja menneet itse vessaan kun huomanneet että on hätä,välillä ovat ehtineet ajoissa,välillä eivät..

Meillä on lapset totutettu pottailuun sillon kun istumenen alkoi sujua, Ja HUOM. nyt ei ole kyse mistään orjallisesta kuivaksi opettelusta! Vaan nimenomaan totuttelemisesta potalla istumiseen ja rutiineihin. Eli aina syönnin jälkeen, ennen päikkäreitä ja ennen uloslähtöä on ne tilanteet milloin meillä on harjoteltu pottailua. usein tuotosta on tullukkin joskus taas ei.

Sori vaan edellinen mutta musta kuullostaa kummalliselta pestä aina liki 3 vuotiaan kakkapyllyä...

meillä lapset on olleet 2v päiväkuivia ja 2,5 v otettiin yövaippakin pois

Mutta AP:lle: Mitäs jos tekisitte sillain, että pidät vielä vaippaa lapsella ja opettelisitte näitä rutiineja ensin, eli ruuan jälkeen, ennen ulkoilua ja ennen ja jälkeen päikkärien kävis potalla vähän istuksimassa. Vaikka jonkun kirjan kanssa

kyllä se siitä! =)

niitä on kuule yli kolmevuotiaitakin joilla on vielä vaippa...kaipa se sit on kummallista et joku ei halua lastaan väkisin potalle pakottaa..on meinaan huomattavasti mukavampaa lapsenkin kannalta kun ei esim kauppareissulla tarvitse kolmea kertaa pissasia vaatteita vaihtaa vaan se yksi vaippa riittää..niin ja siksi toisekseen,etkö sinä sitten pese lapsesi pyllyä jos se on likainen?jos luit kokonaan,huomasit ehkä että sanoin et vaippa on yöllä ja kotoa pois lähtiessä...ja että kotona käydään itse potalla kun on hätä..minä en edes väitä että minun tapa on se ainoa oikea mutta kysyin että mikä pirun kiire sillä vaipan kokonaan pois saamisella on?

Yhteistyössä