Vaipattomuus

Olen kovasti innostunut vaipattomuudesta ja osakestoilusta =) Lapsi ei kuitenkaan vielä ole syntynyt joten en käytännössä tiedä miten tämä tulee onnistumaan (voihan se olla ettei vauva ole terve jolloin en edes yritä) mutta jos täällä on joku joka on kokeillut vaipattomuutta niin olisin kiitollinen positiivisista ja negatiivisista näkökulmista :D

Terv. Oikukas 31+5
 
Esikoista odottelen, joten kokemusta ei ole, mutta kokeilla aion. Kestovaippa-sivustolta päädyin tällaiselleen artikkeliin http://www.voima.fi/content/view/full/611 ja kiinnostuin asiasta. Perhevalmennuksessa vieraillut perhe kokemuksineen sai sitten minut ja mieheni vakuuttuneeksi, että VVV:tta kannattaa ainakin kokeilla.
 
ja googlettamalla löytyy myös lisää infoa, enempi englanniksi tietty :) ja onhan siinä kaikki kotiinpäin, kaksikin pissatusta päivässä säästääpi jo 730 vaippaa vuodessa (tosin itse kokeilen kestoja mutta säästyypä pesuja sitten) ja uskoisin että useampikin pissatus onnistuu. Ainakin tahdon uskoa siihen että vauva kykenee kun kerran koiranpentukin oppii eikä ihmislapsi eläintä tyhmempi ole.
 
Kannattaa varmaan kokeilla, jos vähänkään intoa on. Sitten kannattaa muistaa tarkkailla omaa jaksamistaan. Vauvat ovat nimittäin hyvin erilaisia. Mulla esikko oli syntyessään 3650 ja puolivuotiaana 9kg. Sillä vauhdilla kasvaessa tenavaa saattaa syödä ja tulostaa aika tiheästi. Itse käytin kestovaippoja sitkeästi (olin olevinaan aatteellinen) ja oli tosi vaikea myöntää, etten vaan pysty siihen lopulta. Tosin silloin ne oli niitä harsovaippa + muoviliina tai villahousu yhdistelmiä (20v sitten), eikä omaa pesukonetta tai kuivausrumpua, siis kerrostalopesula. Itse olen todennut, etten pysty sekä pyörittämään arkea 4 lapsen kanssa ja harrastamaan itse 2krt viikossa, kovin työläillä valinnoilla. Arvostan itsekkäästi terveyttäni ja jaksamistani, mutta nostan myös hattua niille joiden resurssit riittää tämän maailman pelastamiseen.
 
kaksikin pissatusta päivässä säästääpi jo 730 vaippaa vuodessa
Minä en ainakaan vaihda jokaisen pissan jälkeen kuivaan vaippaan. Nykyiset kertakäyttövaipat imevät ja pysyvät pinnaltaan kuivina...joten tuo nyt ei ihan pidä paikkaansa tuo kommentti. Kakat täytyy tietysti heti vaihtaa, mutta kun kaveri kasvaa, niin eihän se en'' kaki samaa tahtia, kun vastasyntynyt. Ihailtavaa on jos äiti jaksaa tuota pissitystä ja vaipattomuutta, enkä ole kestoilunkaan vastustaja. Itsestäni ei löydy voimavaroja kakkapyykin pesemiseen. Tsemppiä kuitenkin kaikille sille tielle lähteville ;)
 
Mielenkiintoinen artikkeli! Kiitos vinkistä! =) Meillä vasta odotellaan esikoista, nyt rv 37+0. Kestovaipat on hankittu ja odottavat käyttäjäänsä. Olen miettinyt myös tuota vaipattomuutta. Ajattelin, että se on liian työlästä... :/ Mutta taidanpa kuitenkin kokeilla tuota suhistelua, esim. aina vaipanvaihdon, kylvyn jne. yhteydessä. Katsotaan, miten käy... Josko vaikka innostuisin siitä enemmänkin... =)
 
Meillä homma lähti vastasyntyneen "aloitteesta"; vauvaa tuli alkuviikkoina vain tuijoteltua rakastuneena ja pidettyä lähellä niin silloin huomattiin että hän tykkäsi pissata hoitopöydälle kun vaipan otti pois, ajattelin että se on luontevaa kun eihän eläimetkään halua omaa pesäänsä tieten tahtoen liata. Ja siitä se sitten lähti, lavuaarin ja potan päällä käytettiin pissalla aina kun vauva kitisi hätäänsä, kun oppi istumaan niin alkoi käydä potalla. Nyt on 1v 2kk ikäinen ja hyvin on mennyt.
 
Mä olen kanssa kiinnostunut tuosta vaipattomuudesta tai ainakin osittain. Esikkoa tosin odottelen joten ei tuota kokemusta lapsen hädän lukemisesta ole. Kuinka luonnostaan se on tullut teille jotka olette "kokeneita" asiassa? Mua jotenkin ahdistaa ajatus lukea kaikki netistä/ kirjoista kun jotenkin (ehkä lapsellisestikin) kuvittelen että äitinä pystyy tuollaisia asioita vähän vaistonkin varassa oppimaan jos vaan oikeasti tahtoo. Eli käytäntö opettaa paremmin kuin teoriat ajatuksella. Itse en osaa ajatella vaipattomuutta millään ekologisellakaan ajatuksella, vaan lähinnä ajattelen juuri niin että vauvan on mukavampi olla kun ei tarvitse omiin pöksyihin pissiä. Ja toisaalta kun olen sivusta seurannut ystävien lapsia joita aletaan opettamaan vasta 3-vuotiaina tai vanhempana potalle...Tuntuu hurjalta ja kurjaltakin lasta ajatellen että hän on siihen asti oppinut että jätökset tehdään housuihin ja yhtäkkiä pitäisikin tajuta alkaa käyttää pottaa. Ja vaikealtakin tuo näyttää vanhemman lapsen kohdalla kun omaa tahtoa on jo yllin kyllin ja siinä sitten taistellaan potalle menosta päivittäin. Jotenkin vaan tuntuu jos lapsi oppi tuon tavan jo ihan vauvana se on helpompaa ja luonnollisempaa.
 
sitä mä oon miettinyt kans "pesänlikaamisesta" et kun ilmeisesti on hurjan yleistä että vauva pissailee vaipanvaihdon yhteydessä niin eikö se kerro siitä että luontainen tarve on olla kastelematta itseään? että heti kun vaippa lähtee niin sitten annetaan palaa :D ettei vauvatkaan päälleen tekisi jos olisi vaihtoehto.

No tosiaan vain pohdintoja vielä kun 8vkoa on laskettuun :)

Mutta ei kuulosta omasta näkökulmastani houkuttelevalta pitää vaippaa vauvalla kun itsekään en vuosiin ole suostunut naisten vaippoja (=siteitä) käyttämään kun jo ne tuntuu niin ällöttäviltä/hiostavilta/epähygienisiltä ja on kuitenkin suhteessa paljon pienempiä kuin vaipat vauvan jalassa.
 
Hmmm... enemmän väittäisin, että on lapsikohtainen juttu, miten itse tiedostavat hätänsä. Tytär pärjäsi ilman vaippaa 10kk asti (käveli tosin jo 8kk ikäisenä). Nuorin on nyt melkein 3v ja tekee kakat järjestäin pottaan, on yötkin melkein aina kuiva, mutta vaihtelevasti muistaa lähteä potalle leikkiessään eli saattaa unohtua keskelle olohuoneen mattoa, jos pisu siinä kohti oli tuloillaan. Kuivaksi oppiminen nykyään on vaikeampaa kuin ekan kanssa 20v sitten, koska vaipat ovat niin mukavia, silloin ne oli niin kamalia, ettei sitä kukaan kestänyt (märkiä pinnalta, vuoti joka reunasta ja hiosti). Aika paljon on kiinni siitä miten säännöllinen päivärytmi ja elämä on kaiken kaikkiaan ja paljonko asialle uhraa aikaa.
Tuosta taistelu hommasta en onneksi tiedä mitään, kaikesta muusta meillä taistellaan (syöminen, hoitoon meno, nukkumaan meno jne), mutta potta/vessa ei ole vielä aiheuttanut suuria tunteita, paitti ehkä, kun vaavi tykkää viettää potalla aikaa mielestäni enemmän kuin riittävästi ja myöskin mahdollisuuksien mukaan laahata pottaa mukana ympäri huoneistoa päästäkseen käsiksi muihin virikkeisiin.
 
Me ei olla niinkään kovin aktiivisesti harrastettu vvv:tää, mutta vaipanvaihdon yhteydessä syntymästään asti on poika lavuaariin pisutellut ihan luonnostaan. Vissiin se veden lorina ja lämmin vesi edesauttaa sitä... Meidän poika ei mitenkään viestitä pissahätää, mutta sen näkee pippelin asennosta =) Eli senkin vuoksi ollaan ainoastaan vaipanvaihdon/ilmakyvettelyn aikana harrasteltu.

Nyt on poika 7kk ja viikon verran ollaan pottailtu vaihtelevalla menestyksellä... yleensä pottaan on tullut ainakin yhdet pisut päivässä, ja pari kertaa kakkakin ollaan saalistettu =)

Muuten meillä on kestot käytössä, joten ei ole missään vaipansäästötarkoituksessa tuota tehty, vaan siksi että sitten ei heti vaippa kastu kun se päälle laitetaan.
 
meillä poika on nyt jo 1v2kk ja ihan alusta asti on käytetty kestoja. olis vaan aikaisemmin pitänyt käyttää häntä potalla. 9kk iässä piruuttamme kokeiltiin laittaa poikaa potalle ja kas, pissasi hienosti heti. siitä alkoi pottailu ja kaksi päivää pottaan pissattuaan alkoi myös kakkaamaan pottaan. seuraavalla lapsella aion aiemmin kokeilla pissatusta ja pottaharjoittelua :) jo ennen vuoden ikää poika huusi aamuisin "äiti nnää papa" =äiti mennää potalle. ja nykyään jo ihan pitkin päivää.
Kyllä suosittelen ainakin kokeilemaan pissatusta jos nyt ei kokonaan vaipatta. ainakin meillä poika nauttii siitä kun saa jotain aikaiseksi pottaan.. :)
 

Yhteistyössä